maraton muzyczny

Wielkanocny maraton muzyczny

17 koncertów, 13 orkiestr i chórów, 11 dyrygentów, 6 zespołów kameralnych i 39 solistów, a na widowni 21 tysięcy miłośników muzyki klasycznej oraz ponad stu dziennikarzy polskich i zagranicznych. Zakończył się 18. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.

– Festiwal okazał się wielkim sukcesem, gromadząc wielu naszych stałych i doświadczonych melomanów, ale też coraz liczniej pojawiającą się na koncertach młodą publiczność. Ten fakt cieszy nas najbardziej, świadczy bowiem o tym, że młodzież pragnie dziś słuchać ambitnej klasyki, muzyki dawnej i współczesnej w najdoskonalszych wykonaniach – nie kryje radości Elżbieta Penderecka, dyrektor generalny Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Trwający niemal dwa tygodnie Festiwal odwiedziły znakomite zespołu z Polski i ze świata. Największym gwiazdami okazały się słynne orkiestry z Londynu i Rotterdamu oraz wspaniale prowadzący je dyrygenci. Owacjami na stojąco i kilkoma bisami zakończył się popis Royal Philharmonic Orchestra pod batutą blisko osiemdziesięcioletniego, a wciąż niebywale charyzmatycznego dyrygenta Charlesa Dutoit. „Dziękuję za stworzenie tak cudownego festiwalu. Żałuję, że nie mogłam być na każdym wydarzeniu, ale te, w których uczestniczyłam były rewelacyjne. Możliwość obejrzenia na żywo dyrygentury Charlesa Dutoit’a była wielkim przeżyciem!” – zachwycała się po jego występie jedna z melomanek. Równie wspaniały okazał popis Rotterdam Philharmonic Orchestra z cieszącym się międzynarodową sławą dyrygentem młodego pokolenia Yannickiem Nézet-Séguinem, a zwłaszcza jego wybuchowa interpretacja Symfonii „Patetycznej” Piotra Czajkowskiego. Gorące przyjęcie publiczność zgotowała także młodemu dyrygentowi Krzysztofowi Urbańskiemu, który podczas koncertu inauguracyjnego porwał orkiestrę Sinfonia Varsovia w mistrzowskim wykonaniu Symfonii „Z nowego świata” Antonina Dvořáka.

Wydarzeniem Wielkanocnego Festiwalu była odbywając się w Polsce po raz pierwszy gala wręczenia International Classical Music Awards. Uświetnili ją swą obecnością wybitni artyści, laureaci tegorocznych nagród, m.in.: dyrygent Charles Dutoit, pianista Andreas Staier, skrzypek Daniel Hope, altowiolista Adrien Boisseau oraz kompozytor i dyrygent Krzysztof Penderecki. Nagrodzonych artystów publiczność mogła podziwiać podczas uroczystego koncertu w Filharmonii Narodowej.

Świetnie zaprezentowały się także nasze najmłodsze orkiestry: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, która wspaniale spisała się w galowym koncercie towarzyszącym uroczystości wręczenia nagród ICMA, a także powołana do życia dzięki wsparciu Elżbiety Pendereckiej Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, która pięknie wpisała się w obchody jubileuszu 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika, wykonując wraz z amerykańską wirtuozką Tai Murray Koncert skrzypcowy polskiego kompozytora.

Wiele emocje przyniosły koncerty kameralne, a zwłaszcza fenomenalne popisy muzyków z Cuarteto Casals, których festiwalowa publiczność już ochrzciła mianem „hiszpańskich królów”. Legendarny nowojorski Emerson String Quartet zagrał zaś na Festiwalu aż czterokrotnie, występując najpierw w Gdańsku i Szczecinie, a następnie dając dwa wyśmienite koncerty na Zamku Królewskim w Warszawie.

– Niezmiernie cieszy nas również fakt, że przy Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena coraz liczniej akredytują się przedstawiciele najważniejszych światowych agencji informacyjnych. W tym roku było ich ponad 120, na czele z dziennikarzami Francji, Niemiec, Finlandii oraz Rosji. To wyraźny znak, że Festiwal zyskuje coraz większe zainteresowanie medialne, zataczając już kręgi daleko poza granicami naszego kraju – podkreśla Andrzej Giza, dyrektor Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena.

W tym roku na Festiwalu akredytowało się ponad stu przedstawicieli mediów polskich i zagranicznych, w tym dziennikarze i krytycy redakcji z Turcji, Armenii, Hiszpanii, Belgii, Austrii, Włoch, Szwajcarii, Luksemburga, Węgier, Wielkiej Brytanii oraz wspomnianych – Francji, Niemiec, Finlandii, Rosji. Warto nadmienić, że zainteresowaniem przedstawicieli wielu mediów zagranicznych spotkały się również krakowskie wydarzenia festiwalowe. Informacje o nich opublikowały m.in. serwisy informacyjne Francji, USA, a nawet Kuwejtu.

Tradycyjnie festiwal zawitał w innych, poza Warszawą i Krakowem miastach. Jego znakomitych artystów podziwiać mogli melomani z Gdańska, Szczecina, Olsztyna, Opola, Poznania i Radomia. Festiwalowym koncertom towarzyszyły również mistrzowskie kursy wokalne prowadzone przez prof. Doris Yarick-Cross z Yale University School of Music, a także Międzynarodowe Sympozjum Naukowe „Beethoven i idea wolności”.

W Wielki Piątek 18. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena zamykało wpisujące się w refleksyjny nastrój Wielkiego Tygodnia dzieło Josepha Haydna „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu”, w wykonaniu znakomitego Leipziger Streichquartett i Wojciecha Pszoniaka.

A my już dziś zapraszamy na 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, który odbędzie się w Warszawie w dniach 22 marca – 3 kwietnia 2015 roku.

  1. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena powstał przy wsparciu Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

1491_d5ff4aee

Scroll to Top
Scroll to Top