stres

Jak radzić sobie ze stresem? Dieta dla znerwicowanych!

Obowiązki w szkole, egzaminy, sesja, spotkania biznesowe, wystąpienia, deadliny – Znasz te sytuacje? Jeśli tak, to pewnie nie raz towarzyszył Ci ich nieustępliwy kompan – stres. Problemy z koncentracją, panika, drżenie rąk, bóle głowy, zaburzenia odżywiania – to mogą być objawy stresu. Jak sobie z tym poradzić? Istnieją na to sposoby!

Przede wszystkim, jeśli chcemy pozbyć się stresu musimy zająć się naszym jadłospisem. Bardzo dobrze sprawdzą się wszystkie te składniki odżywcze, które regulują pracę układu nerwowego.

Jednym z takich składników są witaminy z grupy B. Ich obecność w diecie umożliwia regulację procesów energetycznych w komórkach, także nerwowych. Wspomagają one także przemianę węglowodanów. Dzięki energii dostarczonej do komórek organizm może szybciej reagować na stres i go zwalczać.

Gdzie można znaleźć witaminy z grupy B?

Tiamina ( B1) dostępna jest w roślinach strączkowych i niektórych produktach pełnoziarnistych oraz wieprzowinie. Ryboflawina (B2), która przeciwdziała dodatkowo bólom głowy obecna jest w nabiale, brokułach, kapuście i szpinaku. Niacyna ( B3) koi i pomaga uspokoić nerwy, z tego względu jest składnikiem leków zalecanych przy leczeniu nerwicy. Można ją znaleźć w otrębach, orzechach, fasoli i drożdżach. Cholina, która odpowiada za regulacje przepływu impulsów nerwowych zawiera się w żółtkach jaj, warzywach liściastych, a także w wątróbce. Z kolei jedząc ryby i banany spożyjemy także kwas pantotenowy, czyli witaminę B5, która jest niezbędna do prawidłowej syntezy serotoniny – hormonu szczęścia. Na uwagę zasługuje też witamina B12, która poprawia koncentracje i pamięć, a znajdziemy ją w soi, rybach, jajkach i grochu.

Jakie inne witaminy będą nam pomocne?

Spożywanie migdałów, orzechów i ryb pozwala wchłonąć solidną dawkę witaminy E, która wpływa dobroczynnie na stan naszej cery. Warto uzupełnić jej braki, jeśli chcecie zregenerować ciało i pozbyć się sińców pod oczami. Dobrym pomysłem jest też stosowanie oleju słonecznikowego.

Naszymi sprzymierzeńcami w walce ze stresem są również aminokwasy – fenyloalanina oraz tryptofan. Są one transportowane bezpośrednio do mózgu, bowiem regulują pracę centralnego układu nerwowego. Ich źródłem są ryby, szparagi, banany i mięso. Pamiętajcie, aby zawrzeć te produkty w swoim menu. Szukacie przepisów? Możecie znaleźć je na stronie magazynu kulinarnego Codogara.


łosoś