Zapraszamy na premierę Scene Buffe w reżyserii Itki Stokalskiej, pod batutą Krzysztofa Garstki. Już 24 kwietnia w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii opera komiczna w wykonaniu solistów Polskiej Opery Królewskiej.
Premiera, 24 kwietnia 2019, godzina 19.
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Kolejne przedstawienia 25 kwietnia, 11 i 12 maja, godzina 19.
Choć Alessandro Scarlatti jest znany głównie z oper o poważnej tematyce, to nawet w nich nie stronił od komizmu. Ów słynny kompozytor częstokroć wplatał w dramatyczną fabułę parodystyczne sceny, co nadawało swoistą lekkość jego utworom. W katalogu twórczości Scarlattiego znajduje się również szereg niezależnych komicznych scen operowych. Pełniły one funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra.
Te krótkie formy dramatyczne – mimo zmiany swej funkcji oraz warunków ich realizacji – nie straciły na aktualności. W żartobliwych scenach i dialogach odzwierciedlone zostają bowiem ludzkie charaktery i przywary. Zaś miłosne nieporozumienia, zazdrość, zdrada i podstęp to elementy, które nadają uniwersalny charakter tego typu twórczości.
„W końcu lat siedemdziesiątych […] dowiedziałem się o istnieniu rękopisu, zawierającego intermedia komediowe Alessandro Scarlattiego z przełomu wieku XVII i XVIII, w Sächsisch Landesbibliothek w Dreźnie. Szczęśliwym trafem, w niezbyt odległym czasie, bawiłem przejazdem w tym gościnnym mieście i dzięki uprzejmości miejscowych bibliotekarzy-muzykologów, otrzymałem, drogą wymiany na nieznane im rękopisy polskie, mikrofilm 10 intermediów na dwa głosy z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i klawesynu”.
W taki oto sposób Stefan Sutkowski wspominał przywiezienie komediowych intermediów autorstwa Alessandra Scarlattiego do Polski w latach 70. XX wieku. Z dziesięciu utworów, składających się na otrzymany rękopis, wybrane zostały wówczas trzy. Są to: Gl’inganni felici, Dafne oraz Il pastor di Corinto. Tym samym to właśnie one stały się podstawą dla stworzenia przedstawienia pod tytułem Scene buffe. Powraca ono na teatralną scenę w realizacji Polskiej Opery Królewskiej, pod kierownictwem muzycznym Krzysztofa Garstki. Solistom towarzyszyć będzie zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona.
DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
CHOREGRAFIA PRZEMYSŁAW ŚLIWA
OBSADA
TISBE IWONA LUBOWICZ / MARTA HUPTAS
BRENNO ROBERT SZPRĘGIEL / KAROL SKWARA
DAFNI (libretto FRANCESCO MARIA PAGLIA wg. M. MANFREDIEGO)
SELVAGGIA MARTA BOBERSKA / ANNA PARYSZ
DAMETA SŁAWOMIR JURCZAK / PAWEŁ MICHALCZUK
IL PASTORE DI CORINTO (libretto FRANCESCO MARIA PAGLIA)
SERPILLA AGNIESZKA KOZŁOWSKA / JULITA MIROSŁAWSKA
SERPOLLO WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ / MICHAŁ JANICKI
I skrzypce Michał Piotrowski, Joanna Gręziak, Ludmiła Piestrak
II skrzypce Kamila Guz, Alicja Sierpińska, Natalia Reichert
Altówka Katarzyna Rymuza
Wiolonczela Tomasz Frycz
Kontrabas Grzegorz Zimak
Theorba Filip Zieliński
Klawesyn / dyrygent Krzysztof Garstka
Bilety na: www.ebilet.pl, www.ewejsciowki.pl
Więcej informacji na www.operakrolewska.pl