Fantastyczne spektakle operowe, doskonałe recitale i koncerty gwiazd światowego formatu! Już 22 lutego rozpocznie się jubileuszowy X Festiwal Oper Barokowych organizowany przez Warszawską Operę Kameralną. Cykliczna impreza na przestrzeni lat wyewoluowała do zakrojonej na szeroką skalę prezentacji piękna oraz różnorodności muzyki Baroku we wszystkich jej odsłonach i stała się jednym z najważniejszych i najbardziej prestiżowych festiwali na muzycznej mapie Polski.
Festiwal otworzy koncert w Zamku Królewskim w Warszawie słynnego Ensemble 1756 Salzburg – grupy uznawanej za jedną z czołowych na świecie orkiestr grających na instrumentach dawnych. Podczas koncertu melomani będą mogli wysłuchać między innymi dzieł Johanna Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego, czy Heinricha Ignaza Franza von Bibera.
W programie jubileuszowej edycji Festiwalu Oper Barokowych nie zabraknie oczywiście tego, co jest solą cyklu – czyli OPERY. 21 marca w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się planowana z ogromnym rozmachem premiera dzieła francuskiego kompozytora Jean-Philippe’a Rameau „Castor et Pollux”. Za inscenizację spektaklu odpowiedzialny jest tandem włoskich realizatorów – Deda Christina Colonna (reżyseria i choreografia) oraz Francesco Vitali (scenografia i kostiumy) – ten sam, który stoi za sensacyjną i obsypaną nagrodami premierą opery „Armide”, która odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej w sezonie 2017/2018. Spektakl ten w opinii krytyków wprowadził nową jakość do wykonawstwa opery barokowej w naszym kraju. Kto nie widział – nic straconego! Cztery spektakle „Armide” zaplanowano w ramach X Festiwalu Oper Barokowych na przełomie lutego i marca.
Pochwałą ludzkiego głosu będzie recital zjawiskowej niemieckiej sopranistki Simone Kermes, która wraz z orkiestrą Amici Veneziani wykona cykl arii i pieśni o miłości. Dodatkowym magnesem będzie tutaj szeroki przekrój stylistyczny, bowiem obok dzieł Giovanniego Battisty Pergolesiego, Claudio Monteverdiego i Henry’ego Purcella, zabrzmią pieśni Kurta Weilla i Erika Satie. Simone Kermes z niebywałą swobodą w mistrzowski sposób porusza się w muzyce wszystkich epok.
Novum Festiwalu jest odwołanie się do transkrypcji, czyli przetworzenia muzyki barokowej na język jazzu. Fakt, że wraz z MACV – Zespołem Instrumentów Dawnych WOK zagra trio Andrzeja Jagodzińskiego staje się samoistnym gwarantem artyzmu, nowoczesności i sukcesu.
Muzyka Baroku, to brawurowe interpretacje odwołujące się do wrażliwości i improwizatorskiego kunsztu solistów, a festiwalowym koncertem odwołującym się do tych cech będzie koncert wirtuoza lutni, Krzysztofa Meisingera i jego projektu „Vivaldissimo”.
Finał X Festiwalu Oper Barokowych to kolejne spektakularne przedsięwzięcie, czyli wykonanie „Pasji wg św. Jana”, Jana Sebastiana Bacha.
22 lutego 2020, Zamek Królewski, Sala Balowa
Inauguracja X Festiwalu Oper Barokowych
Ensemble 1756 Salzburg
Muzyczna podróż z Lipska przez Salzburg do Wenecji
Vivaldi, Bach, Heinrich Ignaz Franz von Biber
28, 29 lutego, 1 i 3 marca 2020, Teatr WOK
Jean-Baptiste Lully — Armide (wznowienie)
Reżyseria i choreografia: Deda Cristina Colonna
Dyrygent: Paul Esswood
11 marca 2020, Zamek Królewski, Sala Balowa
Simone Kermes & Amici Veneziani
Pieśni o Miłości
13 marca 2020, Basen Artystyczny WOK
Andrzej Jagodziński Trio & Agnieszka Wilczyńska & MACV dyr. Marcin Sompoliński
Jazz Sebastian Bach
Jazzowe aranżacje utworów Jana Sebastiana Bacha
21–24 marca 2020, Teatr WOK
Jean-Philippe Rameau — Castor et Pollux (PREMIERA)
Reżyseria i choreografia: Deda Cristina Colonna
Kierownictwo muzyczne: Stefan Plewniak
Scenografia: Francesco Vitali
22 marca 2020, Pałac w Wilanowie
Krzysztof Meisinger & Poland baROCK
Vivaldissimo
Vivaldi, Bach, Kohaut
1 kwietnia 2020, Teatr WOK
Christoph Willibald Gluck — Don Juan
Balet-Pantomima
reż. Bartłomiej Ostapczuk
5 kwietnia, Zamek Królewski, Sala Balowa
Koncert finałowy X Festiwalu Oper Barokowych
J.S. Bach, Pasja wg św. Jana BWV. 245
Dyryguje: Marcin Sompoliński