w Filharmonii Narodowej

Wielka inauguracja sezonu w Filharmonii Narodowej

Filharmonia Narodowa otwiera nowy sezon mocnym akcentem. Na koncertach inauguracyjnych, w piątek i sobotę, 3 i 4 października zabrzmi jedno z najrzadziej wykonywanych, późnoromantycznych dzieł Gurrelieder („Pieśni z Gurre”) Arnolda Schönberga. Kompozytor, kojarzony dziś głównie z muzyką atonalną, w pierwszym okresie swojej twórczości pozostawał pod wpływem Richarda Straussa, Mahlera i Wagnera. Gurrelieder jest tego najwspanialszym przykładem.

Jedynie niewielkie ruiny pozostały z duńskiego zamku Gurre (na obrzeżach Helsingøru). Wedle legendy miał być w XIV wieku widownią tragicznych losów miłości króla Waldemara i pięknej Tove. Historia ta, opiewana w różnych wariantach na kartach starych sag natchnęła romantycznego duńskiego poetę Jensa Petera Jacobsena do stworzenia cyklu Gurresange, który – w niemieckim przekładzie – zainspirował młodego Arnolda Schönberga do skomponowania Gurrelieder. Pisane przez ponad dekadę, początkowo jako cykl pieśni z fortepianem, dzieło ostatecznie przyjęło kształt potężnej, trzyczęściowej kantaty na głosy solowe, chóry i orkiestrę.

Dzieło wykonano po raz pierwszy z wielkim sukcesem w Wiedniu w 1913 r. Polska premiera dzieła miała miejsce przed 38 laty pod batutą Witolda Rowickiego w ramach obchodów jubileuszu 75-lecia Filharmonii Narodowej. Obecne wykonanie będzie drugim w historii Filharmonii.

Rozbudowana obsada i techniczne trudności partytury są przyczyną tak rzadkich wykonań. Utwór angażuje ponad 300 wykonawców: 140-osobowa orkiestra (z udziałem 4 harf) oraz trzy chóry męskie i chór mieszany.

Kompozytor mistrzowsko wykorzystuje ogromny aparat wykonawczy. Zachwyca bogactwem barw orkiestrowych i wyrafinowaną instrumentacją, która z jednej strony przekazuje najbardziej subtelne emocje, z drugiej zaś potrafi budować dramatyzm i potężne kulminacje.

Partie solowe dzieła usłyszymy w interpretacji międzynarodowej plejady wybitnych śpiewaków z  Katariną Dalayman (sopran) i Andreasem Schagerem (tenor) w rolach głównych. Oboje podziwiani są na światowych scenach operowych szczególnie w kreacjach wagnerowskich. Powiększonej Orkiestrze Filharmonii Narodowej towarzyszyć będą Chóry: Filharmonii Narodowej, Opery i Filharmonii Podlaskiej i Narodowego Forum Muzyki.

Całość poprowadzi dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej, maestro Jacek Kaspszyk, który doskonale czuje się w tego rodzaju monumentalnych, neoromantycznych dziełach, dramatyzowana zaś forma Gurrelieder doskonale koresponduje z jego bogatymi doświadczeniami operowymi.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Katarina Dalayman
Katarina Dalayman

 

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Andreas Schager
Andreas Schager
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Scroll to Top
Scroll to Top