Ubezpieczenie przesyłki – kiedy warto się na nie zdecydować?

W ofercie każdej wiodącej firmy kurierskiej znajduje się opcja ubezpieczenia przesyłki. Czy oznacza to, że bez wyboru tego rozwiązania standardowe paczki nie są ubezpieczone? W jakich sytuacjach warto skorzystać z ubezpieczenia i dlaczego?

Czy standardowe przesyłki kurierskie nie są ubezpieczone?

Wbrew pozorom, każda nadawana kurierowi paczka jest ubezpieczona na określoną kwotę. Każdy przewoźnik prowadzi pod tym względem nieco inną politykę. Domyślna wartość ubezpieczenia waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Oznacza to w praktyce maksymalną kwotę odszkodowania, o jakie może ubiegać się klient, jeżeli jego przesyłka zostanie uszkodzona, bądź zaginie. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że takie zdarzenia należą do rzadkości.

Kiedy warto postarać się o dodatkowe ubezpieczenie przesyłki?

Od czasu do czasu klientom film kurierskich zdarza się nadawać przesyłki o większej wartości. Należą do nich niektóre urządzenia elektroniczne, dzieła sztuki czy choćby sprzęt sportowy. Wówczas naprawdę warto rozważyć skorzystanie z dodatkowego ubezpieczenia przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, w przypadku utraty lub uszkodzenia towaru, klient będzie mógł ubiegać się o odpowiednio wysokie odszkodowanie. Po drugie, przesyłki objęte dodatkowym ubezpieczeniem są z reguły traktowane z podwyższoną ostrożnością przez pracowników firm kurierskich. Koszt ubezpieczenia zależy od cennika danego przewoźnika.

W jaki sposób ubezpieczyć przesyłkę?

Ubezpieczenie przesyłki jest niezwykle proste, niezależnie od tego, czy zamawiamy usługę bezpośrednio u przewoźnika, czy korzystając z tańszej alternatywy w postaci internetowego brokera – na przykład sendit.pl (https://www.sendit.pl/). Wypełniając formularz nadawczy należy zaznaczyć w nim odpowiednią opcję. Wówczas przesyłka zostanie ubezpieczona na kwotę wynikającą z jej wartości, jaką należy zadeklarować.

Czy ubezpieczenie przesyłki na określoną kwotę oznacza pewne odszkodowanie?

Warto jednak pamiętać, że samo ubezpieczenie przesyłki nie oznacza, że w przypadku problemów klientowi automatycznie przysługuje odszkodowanie. Zacznijmy od sytuacji, w której paczka nie jest dostarczona na czas. W pierwszej kolejności należy skorzystać z opcji trackingu, o której więcej napisano pod adresem: https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek. W ten sposób klient może zorientować się, na jakim etapie znajduje się realizacja usługi. Jeśli ubezpieczenie obejmuje także termin dostarczenia, który został przekroczony, klient może ubiegać się o odszkodowanie.

W przypadku zagubienia lub uszkodzenia przesyłki, sprawa jest bardziej złożona. Odbiorca musi nie tylko udowodnić, że uszkodzenie nastąpiło w trakcie transportu, ale również przedstawić dowód wartości towaru. Może nim być na przykład faktura dotycząca zakupu. Reklamację można złożyć w ciągu 7 dni od daty odbioru. Dodatkowe ubezpieczenie przesyłki bywa bardzo korzystną opcją ograniczającą ryzyko, choć należy pamiętać, że zaginięcie towaru bądź jego uszkodzenie to naprawdę sporadyczne sytuacje.

Artykuł Partnera

Scroll to Top
Scroll to Top