Kultura

Szalone Dni Muzyki 2017 „La Danse”

Szalone Dni Muzyki 2017 „La Danse”

29 września – 1 października 2017 r.

Teatr Wielki – Opera Narodowa

Ostatni taniec kolejnej edycji Szalonego Festiwalu

 

Zakończyła się 8. edycja festiwalu Szalone Dni Muzyki „La Danse”. W ciągu trzech dni w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbyło się 57 koncertów, podczas których wystąpiło blisko 1000 artystów z całego świata. W koncertach symfonicznych, kameralnych i wydarzeniach interaktywnych uczestniczyło blisko 40 tysięcy słuchaczy!

 

Pianista Nelson Goerner oraz skrzypaczka Alena Baeva uświetnili w niedzielny wieczór finał 8. edycji Szalonych Dni Muzyki. Razem z orkiestrą Sinfonia Varsovia wykonali dzieła Saint-Saënsa i Liszta, pokazując w jak różne sposoby taniec może się przejawiać w muzyce. Finałowy koncert doskonale odzwierciedlał unikalną atmosferę całego festiwalu, podczas którego nawet osoby niezwiązane na co dzień z światem Bacha, Beethovena i tradycyjnych koncertów filharmonicznych, dały się porwać w wir muzycznego szaleństwa.

 

„Wspaniali muzycy, wielkie emocje i niezapomniany koncert. Pięknie!”, „Najlepszy koncert na którym kiedykolwiek byłam”– to tylko niektóre ze spontanicznych reakcji publiczności, które można znaleźć w mediach społecznościowych. Wiele osób otwarcie przyznaje, że festiwal ten zmienił ich sposób myślenia o muzyce klasycznej. Podobnego zdania są nawet największe gwiazdy festiwalu.

 

„To dla mnie wielka radość, ze mogę zagrać na Szalonych Dniach Muzyki w Warszawie. Bardzo mi się podoba idea tego festiwalu, działa na mnie niezwykle inspirująco i uważam, że jest to rewolucja, której muzyka potrzebuje”- mówiła Alena Baeva, odnosząc się do festiwalowej misji uczynienia muzyki klasycznej dostępną dla wszystkich.

 

Artyści zgodnie podkreślali wyjątkowość wydarzenia na tle tradycyjnych koncertów muzyki klasycznej. Zaznaczali jednocześnie, że atmosfera festiwalu pozwala im czerpać ogromną radość z kontaktu z tak liczną publicznością. Krótki czas trwania koncertów, niskie ceny biletów oraz atrakcyjny, ale jednocześnie zróżnicowany repertuar sprawiają, że festiwal cieszy się powodzeniem zarówno wśród znawców, jak i wśród osób dopiero rozpoczynających przygodę z muzyką klasyczną. Ogromnym sukcesem festiwalu jest wzbudzanie zainteresowania muzyką wśród osób w każdym wieku poprzez organizację specjalnych koncertów dla dzieci oraz całych rodzin.

 

Program imprezy łączył w sobie arcydzieła muzyki klasycznej z klasyką jazzu, muzyką filmową, eksperymentalną, alternatywną oraz muzyką różnych kultur i tradycji. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich utworów, wchodzących w program festiwalu był taniec. W pięciu salach wystąpiły znakomite orkiestry – Filharmonia Narodowa, orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Sinfonietta Cracovia oraz Sinfonia Varsovia – organizator całego festiwalu. Na scenie Sali Mazur (na co dzień Sala Moniuszki) pojawił się również mistrz japońskiego bębna taiko Eitetsu Hayashi, który dzień wcześniej poprowadził warsztaty wprowadzające młodych muzyków do świata tradycyjnych japońskich instrumentów perkusyjnych.

 

Podczas festiwalu wystąpiła cała plejada uznanych zespołów kameralnych, spośród których warto wspomnieć dwa koncerty zespołu Apollon Musagète Quartet oraz występ zespół Kwadrofonik, który zaprezentował swoją oryginalną reinterpretację Mazurków Karola Szymanowskiego. W kameralnych salach Kadryl i Arabeska można było usłyszeć recitale fortepianowe w wykonaniu Nelsona Goernera, Luisa Fernando Péreza oraz Vikingura Ólafssona, który w niezwykle intrygujący sposób zestawił ze sobą dzieła J. S. Bacha i Philipa Glassa.

 

Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się również bezpłatne koncerty odbywające się w Sali Foxtrot czyli specjalnym namiocie, ustawionym przed gmachem Teatru Wielkiego. Wystąpiły tam najlepsze orkiestry ze szkół muzycznych z całego kraju, warszawski big-band Szymanowski Young Power oraz niezwykły duet Vassileny Serafimowej (marimba) i Thomasa Enhco (fortepian). Wieczorami sala Foxtrot przemieniała się w otwarty parkiet taneczny, a wszyscy goście mogli wziąć udział w potańcówkach z muzyką na żywo. Pierwszego dnia do tańca przygrywała Warszawska Orkiestra Sentymentalna, natomiast drugiego dnia BumBum Orkestar porwał uczestników to tańca w rytm muzyki bałkańskiej. W niedzielę natomiast odbyły się otwarte warsztaty tańca flamenco, które poprzedził koncert z mistrzowskim pokazem tego hiszpańskiego tańca.

 

Dyrektor artystyczny i pomysłodawca festiwalu, René Martin, podziękował organizatorom polskiej edycji, Orkiestrze Sinfonii Varsovii za niezwykle udany weekend i zapowiedział już, że tematem przyszłorocznych Szalonych Dni Muzyki będzie „Muzyka z Nowego Świata”.

 

Więcej informacji na stronie www.szalonednimuzyki.pl

 

Organizator festiwalu: Orkiestra Sinfonia Varsovia

 

Współorganizatorzy: Fundacja Ogrody Muzyczne, Teatr Wielki Opera Narodowa, Centre de Realisations et d’Etudes Artistiques à Nantes (C.R.E.A.)

 

Patronat honorowy: Ambasada Francji w Polsce, Ambasada Hiszpanii w Polsce

 

Sponsor główny Szalonych Dni Muzyki: PGE Polska Grupa Energetyczna

Sponsorzy: Auchan, Saint Gobain

 

Partner Główny: Fundacja BGŻ BNP PARIBAS, FONDATION BNP PARIBAS

Partnerzy festiwalu: Centrum Edukacji Art, Fundacja Sinfonia Varsovia, Agence Diane Du Saillant,

Partner koncertu nr 20: Fundacja Zaleski Stichting

 

Wspierają nas: Instytut Francuski, Ambasada Hiszpanii w Polsce, PWM, The Japan Foundation, Fundacja Muzyka jest dla wszystkich, Radisson Blu, Renault, Polservice, Alegria Activity, MZA, UrbanINFO.tv, No Limit, Yamaha, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Sofitel, Silesia Music Center

 

Patroni medialni: RMF Classic, TVP Kultura, TVP 3, Polityka, cojestgrane24.pl, Save The Music

 

Festiwal dofinansowano ze środków m.st. Warszawa

 

Program dla dzieci dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Share