Sukces londyńskiej odsłony projektu someBody@somePLace

Wieczorem, 10 listopada w 88 St James’s Venue w Londynie, na wprost należącego do dworu królewskiego St James’s Palace w ramach projektu someBody@somePLace odbył się drugi wernisaż wystawy malarstwa Maksymiliana Novak-Zemplińskiego. Maksymilian do współpracy w kolejnej odsłonie projektu zaprosił debiutującą malarkę Elin Jörd, czołowego polskiego projektanta mody Macieja Zienia, jednego z najlepszych polskich akordeonistów Marcina Wyrostka, autorkę fotografii Roksanę Ciurysek-Gedir oraz – tym razem w roli poety – pomysłodawcę i promotora całego przedsięwzięcia, Adama Maciejewskiego.

Pierwsza odsłona projektu, obejmująca wystawę prac Maksymiliana Novak-Zemplińskiego, miała miejsce kilka tygodni temu w Brukseli.

Londyńską wystawę otworzyła Pani Beata Stelmach, Wiceminister Spraw Zagranicznych RP, Adam Maciejewski, pomysłodawca i promotor projektu reprezentujący jednocześnie honorowego patrona wystawy – Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie oraz Roksana Ciurysek-Gedir.
Na wernisażu, który zgromadził kilkuset uczestników, pojawili się liczni przedstawiciele londyńskiego City, polskich firm związanych z rynkiem kapitałowym jak również przedstawiciele świata kultury i sztuki. Gościem specjalnym wernisażu była Helene Zaleski, reprezentująca wspierającą projekt fundację Zygmunt Zaleski Stichting i Alior Bank. Atmosfera tajemniczości została wykreowana przez niesamowite obrazy Maksymiliana Novak-Zemplińskiego, prace Elin Jörd, odrobinę poezji oraz inspirującą grę świateł i dźwięków. Tłumnie zgromadzeni goście przy rozbłyskujących w ciemnościach obrazach Maksymiliana i Elin odsłuchali niecodziennego wykonania (interpretacja Karola Wałkowskiego) wiersza Adama Maciejewskiego „An Eye to See”, inspirowanego twórczością prezentowanych na wystawie malarzy.

Specjalnie przygotowaną na ten wieczór kolekcję niezwykle delikatnych sukien zaprezentował Maciej Zień, a gorąco przyjęty Marcin Wyrostek, zaprezentował swoje interpretacje Toccaty D-Moll Jana Sebastiana Bacha, Walca Minutowego Fryderyka Chopina i Libertanga Astora Piazzoli. Całość została dopełniona zmysłowymi fotografiami Roksany Ciurysek-Gedir.

– Druga i ostatnia w tym roku odsłona projektu someBody@somePlace niestety już za nami. To była, a w zasadzie ciągle jest, wielka przygoda, która zgromadziła grono bardzo ciekawych indywidualności – artystów, którzy pewnie nigdy by się nie spotkali w jednym projekcie oraz innych pasjonatów, którzy chcieli poświęcić swój prywatny czas i wysiłek by ten projekt zrealizować. someBody@somePLace to bowiem pomysł czysto obywatelski, pomysł na promocję polskiej kultury w niecodzienny sposób – poprzez połączenie różnych form wyrazu tworzących określony, jedyny w swoim rodzaju klimat subtelnej tajemniczości ludzkiej świadomości funkcjonującej w różnych przestrzeniach. Pomysł obywatelski, bo będący niezależną, prywatną inicjatywą, która uzyskała wsparcie szeregu instytucji, zarówno biznesowych, jak również niekomercyjnych. I z tego jestem dumny – z tego, że prywatna pasja może doprowadzić do efektywnej współpracy środowisk artystycznych i biznesowych. Ale ta pasja musi być, jest kluczowa – mówi Adam Maciejewski z Zarządu GPW, inicjator oraz promotor projektu.
– someBody@somePLace dało mi oraz moim gościom możliwość pokazania dodatkowego wymiaru naszej twórczości, który nie byłby widoczny, gdyby nie umiejętne powiązanie malarstwa, poezji, muzyki, mody i fotografii. W tym przypadku 2+2 to na pewno więcej niż 4, a raczej 1+ 5 to na pewno więcej niż 6. Szczególnie cieszy mnie fakt, że ten projekt jest realizowany z pasji obywatelskiej, a nie jest zaprogramowanym działaniem marketingowym – mówi Maksymilian Novak-Zempliński.

someBody@somePLace to projekt stanowiący część programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Projekt uzyskał ponadto patronat prof. Jerzego Buzka, Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego oraz wparcie Instytutu Adama Mickiewicza. Obejmuje dwie (w Brukseli oraz Londynie) prestiżowe wystawy malarstwa artysty młodego pokolenia, Maksymiliana Novak-Zemplińskiego i jego gości. Inicjatorem i promotorem jest Adam Maciejewski z Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, która wspólnie z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych objęła patronat honorowy nad projektem.

Zespół marketingu Domu Maklerskiego Trigon był producentem wykonawczym, a Marcin del Fidali reżyserem londyńskiego wernisażu. Wśród głównych sponsorów projektu znalazła się Giełda NYSE EURONEXT, Fundacja Zygmunta Zaleskiego z AliorBankiem oraz Trigon Dom Maklerski.

Scroll to Top
Scroll to Top