Polityczna satyra

Polityczna satyra w reklamach modowych. Czy u nas by to przeszło?

Polityczna satyra w reklamach modowych. Czy u nas by to przeszło? Na świecie robi furorę, a to za sprawą edytorialu na sezon wiosna-lato 2020 luksusowego domu mody Balenciaga.

Zdjęcia najnowszej kampanii hiszpańskiego domu mody w swej estetyce jako żywo przypominają plakaty rodem z kampanii wyborczych kandydatów politycznych. Zarówno szatą graficzną, kolorystyką, jak i wykorzystaniem haseł w stylu „kiełbasy wyborczej”. To cicha, a zarazem jawna kpina z politycznego pustosłowia. Oto bowiem moda reklamowana jest hasłami takimi, jak chociażby „Głosujemy na jutro”, „Moc marzeń”, „Miłość dla każdego” i tak dalej. Czy to coś komuś mówi? Nie, ale może i fajnie brzmi. Jakby tego było mało, modele występujący w sesji zdjęciowej Balenciaga mają przypominać „androgynicznego Berniego Sandersa”.

Dla tych, którzy nie interesują się polityką: to amerykański polityk polsko-żydowskiego pochodzenia. Od początku kariery politycznej deklaruje poglądy socjalistyczne. Bezskutecznie kandydował w prawyborach prezydenckich w 2016, przegrywając z Hillary Clinton. Ponownie – też bezskutecznie – próbował swych sił w wyborach prezydenckich 2020.

Polityczna satyra aż bije w oczy również w spocie wideo do ostatniej kampanii SS2020 Balenciaga. Niesamowity film, który możecie zobaczyć poniżej, początkowo zdezorientował wielu odbiorców. Na filmie widzimy modelki i modeli ubranych w odzież Balenciaga, którzy udają prezenterów i reporterów terenowych wiadomości telewizyjnych. Komputerowo przerysowane kości policzkowe, twarze bez wyrazu, zero emocji. Takie ekranowe lalki relacjonują nam tematy związane ze zmianą klimatu, korkami na drogach, problem imigracji, tematykę polityczną, a nawet astrologię.

Kolejna cicha kpina, bowiem nagłówki to kolejna papka: „Nigdy więcej korków!”, „Gdzie się podziała cała woda?”, I słynne, szczególnie z naszej TVP1 paski: „W kosmosie ludzie nie mogą płakać”, „Niektóre koty są uczulone na ludzi” (to moje ulubione!) czy i „Okulary przeciwsłoneczne zostały zaprojektowane w celu ukrycia wrażeń”.

To już nie jest typowa, a tym bardziej cukierkowa reklama modowa. To ostra polityczna satyra na aktualną sytuację na świecie. Efekt trochę futurystyczny i trochę niepokojący. Zobaczcie zresztą sami (poniżej galerii zdjęć)!

A co z pytaniem zawartym w tytule? Czy u nas przeszłaby polityczna satyra w reklamie modowej? Obserwując poczucie humoru polskich polityków, ich agresywne nieraz reakcje na każdą formę satyry, kpiny, krytyki, śmiem wątpić. To mogłoby się źle skończyć dla jakiejś polskiej marki modowej. A może znajdą się odważni? Podzielcie się swoimi opiniami na naszym Fanpejdżu!

aka

Zobacz również: marka Balenciaga na ModaiJa

foto: Balenciaga

Scroll to Top
Scroll to Top