kolarz

MTB, szosówka, holenderka… jaki rower wybrać?

Gdy poszukujemy dla siebie najlepszego roweru, nie powinniśmy patrzeć na jego wygląd, ale zwracać uwagę na to, do czego dany typ roweru służy. I zdecydowanie przez wygląd nie należy rozumieć tego, czy rower ładnie wygląda, czy też nie.

Jeżeli podoba nam się tzw. góral, ale potrzebujemy dwukołowca do poruszania się po mieście i nie lubimy jeździć rowerem w pochylonej pozycji, to rower ten w ogóle się u nas nie sprawdzi – lepszym wyborem będzie w takiej sytuacji holenderka. Warto więc zapoznać się z podstawowymi typami rowerów, by wiedzieć, który z nich wybrać dla siebie.

Rowery MTB

Dla niektórych nieznany skrót MTB określa po prostu tzw. górale. Ich głównym przeznaczeniem jest jazda w terenie – po małych i dużych wzniesieniach, wszędzie tam, gdzie nie ma asfaltu. Pomimo tego są one jednymi z najczęściej spotykanych rowerów w miastach.

Wbrew pozorom nie jest to w wielu miejscach zły wybór, gdyż duża ilość dziur w jezdni oraz krawężników i innych przeszkód na ścieżkach rowerowych powodują, że rowery te są niezastąpione. Dzięki nim można się bowiem poruszać z różną prędkością i w różnych warunkach bez przemęczania się.

Cross-country

Przeglądając ofertę rowerów górskich, można natrafić na pojazdy przeznaczone do cross country, czyli do typowej jazdy po górach. Zwykle są one wyposażone w przedni amortyzator lub sztywny widelec. Niektóre modele (full suspension) posiadają amortyzację obu kół. Są one stosowane głównie do freeride’u, czyli agresywnej jazdy z dużą ilością skoków. Rowery te zwykle mają także szeroką kierownicę.

Downhill

Bardzo szczególną grupą dwukołowców full suspension są rowery zjazdowe – do downhillu. Wyposażone są one jedynie w tylną przerzutkę i tylko jeden tryb z przodu. Charakteryzują się także dużym skokiem amortyzatorów, szerokimi i solidnymi oponami oraz wysoką wagą (ponad 20 kg).

BMX

Mały, zwinny rower, który nie nadaje się do jazdy na długie wycieczki czy wyprawy w teren. Ma on 20-calowe kółka i jeden bieg. Jego głównym przeznaczeniem jest jazda po mieście i wykonywanie niezliczonej ilości akrobacji. Aby móc wykonywać na nim różnego rodzaju sztuczki, został on wyposażony w rotor. Umożliwia on wielokrotne obracanie kierownicy bez plątania linek hamulcowych. Drugim charakterystycznym elementem rowerów BMX są pegi, czyli rurki przy osiach obu kół, które ułatwiają wykonywanie trików.

Szosówki, czyli dawne kolarzówki

Na tego typu rowerach dobrze jeździ się jedynie po równych asfaltowych drogach. Pojazdy te mają bowiem duże koła o bardzo wąskich i gładkich oponach. Charakteryzują się one małymi oporami toczenia, dlatego można na nich jeździć bardzo szybko. Szosówki wyróżniają się wygiętą do dołu kierownicą, która umożliwia przyjęcie najbardziej aerodynamicznej pozycji przez rowerzystę. Zwykle mają one również mniejszą liczbę przełożeń niż popularne górale.

Rower trekkingowy

Głównym założeniem przyświecającym twórcom tego typu rowerów było połączenie roweru szosowego z górskim. Jest on przeznaczony zarówno na asfaltowe drogi, jak i utwardzone bezdroża. Osprzęt pojazdu przypomina ten, który montuje się w rowerach MTB, a wielkość kół i szerokość opon są niemalże skopiowane z szosówek. W klasycznym modelu tego typu znajdziemy bagażnik i błotniki.

Holenderka

Holenderki, czyli rowery miejskie, przeważnie są wykonane z ramy bez prostej górnej części, co znacznie ułatwia zajmowanie wygodnej pozycji na rowerze. Pozycja rowerzysty jest wyprostowana, dzięki czemu mniej męczą się ręce i kręgosłup. Miękkie i szerokie siodełko dodatkowo zwiększa komfort jazdy. Charakterystycznym wyposażeniem holenderek jest bagażnik oraz zamontowany z przodu koszyk na zakupy. Standardem jest także montowanie w rowerach miejskich przedniego i tylnego oświetlenia oraz błotników.

Artykuł powstał we współpracy z AgaSport – sklepem z rowerami działajacymi w Krakowie oraz przez internet.

Scroll to Top
Scroll to Top