Lęk przed lataniem

Lęk przed lataniem

Chyba każdemu z nas przed podróżą samolotem zdarzało się snuć katastroficzne wizje, co może przydarzyć się po drodze. Przekonanie o nieuniknionym fatum potwierdza powszechnie znana i występująca w świecie zasada:, „Jeżeli coś może się nie udać, to się nie uda”.

Mnożą się pytania „A co, jeśli lot odwołają? A co, jeśli nie zdążę na przesiadkę? A co, jeśli mój bagaż się zgubi?”.

Każdy ma swój osobisty repertuar podróżniczych niepokojów. Jednak niektóre pytania są wspólne dla szerszego grona pasażerów. Poniżej informacje jak zachować się w sytuacjach, gdy podróż lotnicza zostaje zakłócona. Wiedza teoretyczna jest narzędziem do oswojenia strachu. W praktyce odpowiednia reakcja na zaistniałe okoliczności minimalizuje powstały dyskomfort. Tak naprawdę można nie tylko nie stracić, ale nawet zyskać.

Jak korzystać z praw przysługujących pasażerom?

1. A co, jeśli zabraknie dla mnie miejsca podczas lotu, na który posiadam bilet?

Przyczyną takiej sytuacji jest sprzedaż większej ilości biletów niż miejsc oferowanych przez przewoźnika. Takie praktyki stosowane są w założeniu, że część pasażerów zrezygnuje z lotu. Jeśli tak się nie stanie wystąpi zjawisko overbookingu, czyli nadkomplet pasażerów. Nie jest to komfortowe dla tych, którzy nie zostaną wpuszczeni na pokład. Jednak widocznie generuje zyski. Nadprogramowym pasażerom linie lotnicze mają obowiązek zaproponować alternatywne połączenie lub zwrot kosztów biletu oraz pouczyć o możliwości ubiegania się o odszkodowanie.

2. A co, jeśli przydzielono mi miejsce w innej klasie niż określona na bilecie?

Jeśli ulokowano Cię w klasie wyższej niż wynika to z Twojego biletu, przewoźnik nie może żądać dopłaty do biletu. Natomiast podróż niższą klasą gwarantuje Ci w ciągu 7 dni zwrot części ceny biletu (w zależności od dystansu lotu odpowiednio 30%, 50% i 75%).

3. A co, jeśli zaginie mój bagaż?

Gdy oczywiste stanie się, że bagaż nie przyleciał z Tobą, skieruj swoje kroki do biura reklamacji bagażowych w celu spisania stosownego raportu. Pilnuj go dobrze, bo stanie się podstawą do złożenia reklamacji w terminie 21 dni. Zostaniesz poproszony o wycenę zawartości utraconego bagażu. Jeśli się nie odnajdzie będzie to podstawa do ustalenia wysokości rekompensaty. Aby oszczędzić sobie zmartwień już podczas pakowania walizki warto mieć na uwadze, że możemy ją utracić lub otrzymać dopiero po powrocie z wakacji. W tym celu wszystkie wartościowe i ważne (np. leki) przedmioty umieścić w bagażu podręcznym. Czasem przewoźnicy w swoich wewnętrznych regulaminach wyłączają odpowiedzialność materialną za cenne rzeczy umieszczone w bagażu rejestrowanym. Wtedy rekompensata będzie mniejsza niż rzeczywista wartość zawartości.

Lęk przed lataniem

4. A co, jeśli lot jest opóźniony z powodu warunków atmosferycznych?

Czekać aż ruch lotniskowy zostanie wznowiony. Dopilnuj by linie lotnicze zapewniły odpowiednią opiekę podczas oczekiwania na korzystne warunki. Gwałtowne zmiany pogody należą przyczyn zakłóceń lotów niezależnych od przewoźnika.  W związku z tym pasażerom pechowego lotu nie przysługuje odszkodowanie od linii lotniczych. W sytuacji, gdy wina za opóźnienie/odwołanie lotu leży po stronie przewoźnika ubieganie się o rekompensatę jest słuszne. W tej sytuacji z pomocą przyjdzie np. Airhelp & Aircashback i Claimflights

5. A co, jeśli przewoźnik nie zapewni odpowiedniej opieki oczekującym na opóźniony lot?

Wtedy każdy sam musi o siebie zadbać. Jeśli linie lotnicze nie wręczą podróżnym voucherów ani bonów pokrywających koszty zaspokojenia podstawowych potrzeb (posiłki, napoje, przybory higieniczne możliwość kontaktu z bliskimi, nocleg, transfer) zaniedbani pasażerowie są zmuszeni zapłacić za wszystko z własnej kieszeni. Pamiętaj żeby zachować wszystkie rachunki potwierdzające wydatki. Będą one podstawą do ubiegania się o zwrot kosztów od przewoźnika.

6. A co, jeśli lot będzie opóźniony?

To zależy jak duże będzie opóźnienie. Przepisy stanowią, że jeśli wynosi ponad 3 godziny (liczy się różnica między godziną planowego przylotu, a rzeczywistą godziną przylotu) możesz ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych. Aby je otrzymać musi być spełniony szereg warunków. Reklamowany lot odbywał się na terenie UE, rozpoczął się w kraju UE lub przewoźnik obsługujący lot jest zarejestrowany w państwie członkowskim. Opóźnienie zaistniało z winy

Załoga linii lotniczych ma też obowiązek otoczyć opieką pasażerów oczekujących na opóźniony lot. Opieka obejmuje zapewnienie napojów i posiłków, umożliwienie bezpłatnego kontaktu (telefon, mail), a także noclegu z dojazdem, gdy lot nastąpi dopiero następnego dnia.

Lęk przed lataniem

Gdzie szukać pomocy w uzyskaniu odszkodowania od linii lotniczych?

Istnieją firmy, które chętnie stoczą tę bitwę za Ciebie. Działają na podobnych zasadach, jednak mogą różnić się wysokością pobieranej prowizji, doświadczeniem, szybkością działania czy skutecznością.

Claim Flights wykonało dogłębny research nt. prowizji Airhelp & Aircashback, aby lepiej ubiegać się o rekompensaty lotów. Weryfikacja czy lot kwalifikuje się do rekompensaty, podpisanie pełnomocnictwa i czekanie na przelew od linii lotniczych to wszystko, czego musi dopełnić klient.

„Oczekujmy najlepszego, ale bądźmy przygotowani na najgorsze” to recepta na udaną podróż. Do jej realizacji znajomość praw pasażera jest niezbędna.

Artykuł Partnera

Scroll to Top
Scroll to Top