Kobieta a prowadzenie samochodu

  • Prowadzenie samochodu to dla zmotoryzowanych kobiet przede wszystkim samodzielność i odpowiedzialność.- Przy czym kobietom jeżdżącym samochodem codziennie lub prawie codziennie, bez względu na wiek, prowadzenie auta kojarzy się częściej z pasją, radością, samodzielnością, bezpieczeństwem. Respondentki z młodszej grupy wiekowej (30-44 lata), jeżdżące rzadziej, częściej wskazywały natomiast określenia takie jak: niepewność, zagrożenie, stres, ale też: przygoda i wolność. Kobietom ze starszej grupy wiekowej (45-54 lata), jeżdżącym rzadziej, prowadzenie samochodu kojarzy się najczęściej z odpowiedzialnością i koniecznością.
  • Zdecydowana większość kobiet lubi swój samochód, lubi prowadzić oraz uważa, że jeździ bezpiecznie. Prawie połowa badanych lubi szybką jazdę, prawie 60% zna się na podstawowych parametrach technicznych, a niecałe 40% interesuje się motoryzacją.
  • – Na postawy respondentek względem samochodu i prowadzenia samochodu w największym stopniu wpływ mają trzy zmienne: częstość prowadzenia samochodu, długość posiadania prawa jazdy oraz bycie główną użytkowniczką auta. Można stwierdzić, że bardziej doświadczone kobiety-kierowcy mają lepsze zdanie o sobie i lepiej czują się za kierownicą.
  • Dla prawie połowy badanych samochód to miejsce, w którym czują się dobrze, dla jednej czwartej jest to jedynie środek transportu, a około co piąta respondentka określiła, że traktuje swoje auto jak przyjaciela.
  • – Biorąc pod uwagę wiek kobiety młodsze (30-44 lata) częściej opisywały swój samochód, jako miejsce, w którym czują się dobrze. Natomiast respondentki ze starszej grupy wiekowej częściej wskazywały, że auto jest dla nich jedynie środkiem transportu. Częstość prowadzenia samochodu wyraźnie wpływa na stopień emocjonalnego podejścia do auta. Kobiety, które codziennie lub prawie codziennie siadają za kółkiem częściej traktują swój samochód jako przyjaciela niż kobiety, które rzadziej prowadzą.
  • Najbardziej cenioną przez kobiety cechą samochodu okazała się niezawodność (bezawaryjność). Wskazało ją prawie dwie trzecie badanych. W dalszej kolejności pod względem częstości wskazań pojawiły się: wielkość, wygląd zewnętrzny, wyposażenie i marka.
  • Spośród nawyków związanych z prowadzeniem samochodu najczęstszymi okazały się: słuchanie muzyki, radia (nieco ponad połowa badanych wskazała, że robi to zawsze) oraz pilnowanie zapięcia pasów przez pasażerów na tylnym siedzeniu (50% wskazań „zawsze”). Również deklarowana częstość przepuszczania przechodniów oczekujących na pasach oraz stosowania się do ograniczeń prędkości była wysoka (suma wskazań: „zawsze” oraz „bardzo często” odpowiednio: 65% i 55%). Obok poprawiania makijażu najrzadziej stosowaną praktyką według deklaracji respondentek jest przejeżdżanie na czerwonym świetle.
  • – Ciekawe zróżnicowanie zwyczajów związanych z prowadzeniem samochodu przynosi analiza odpowiedzi w podziale na wiek, bycie główną użytkowniczką auta oraz częstość prowadzenia samochodu. Na przykład kobiety z młodszej grupy wiekowej, główne użytkowniczki auta oraz jeżdżące codziennie lub prawie codziennie częściej pozwalają sobie na wysyłanie smsów, rozmowę przez telefon bez zestawu głośnomówiącego oraz rzadziej stosują się do ograniczeń prędkości.
  • Tankowanie, dolewanie płynu do spryskiwaczy oraz mycie samochodu na myjni to zdecydowanie najczęściej wykonywane czynności związane z eksploatacją samochodu. Również dość wysoki odsetek kobiet ma za sobą doświadczenie sprawdzenia poziomu oleju oraz dolania oleju.
  • Kluczowymi zmiennymi mającymi wpływ na samodzielne wykonywanie czynności związanych z eksploatacją samochodu mają częstość prowadzenie samochodu oraz bycie główną użytkowniczką lub współdzielenie samochodu z inną osobą.
  • Zdecydowana większość badanych uważa, że w eksploatacji samochodu ważne są: marka opon, marka oleju oraz marka paliwa. Odsetki wskazań tych trzech elementów były dość zbliżone.
  • – Cztery najbardziej rozpoznawalne marki olejów silnikowych to Castrol, Mobil, Lotos i Shell. Najczęściej używaną marką jest Castrol.
  • – Ponad dwie trzecie badanych odpowiedziało, że ma wpływ na podejmowanie decyzji o wyborze oleju do samochodu. Polecenie specjalisty, jakość, zaufanie do marki oraz zalecenia producenta samochodu to cztery najczęściej wskazywane czynniki, którymi kierują się wybierając olej do samochodu.
[nggallery id=3458]

Wyniki badania ilościowego dla Castrol „Badanie postaw kobiet związanych z prowadzeniem samochodu”. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 13-24 lipca 2012 roku.

Scroll to Top
Scroll to Top