Moda

Światowej sławy kreator mody Hubert de Givenchy nie żyje

W wieku 91 lat zmarł światowej sławy francuski kreator mody Hubert de Givenchy. O tym smutnym, nie tylko dla świata mody fakcie poinformowała agencja AFP, powołując się na bliskich projektanta.

Hubert de Givenchy zmarł w sobotę w nocy, we śnie, informuje długoletni partner projektanta, a i samy były projektant mody haute couture Philippe Vent.

Odszedł „dżentelmen, który symbolizował paryski szyk i elegancję przez ponad pół wieku”, „wielka osobowość francuskiej haute couture” – napisano w komunikacie domu mody Givenchy.

Hubert de Givenchy, założyciel legendarnego domu mody, był najbardziej znany z projektu kultowej „małej czarnej.  Projektował kreacje m.in. dla Audrey Hepburn, Jacqueline Kennedy Onassis czy księżnej Monako Grace Kelly. Pracował z takimi projektantami, jak Pierre Balmain czy Christian Dior.

Absolwent paryskiej École des des beaux-arts w 1952 r. otworzył w Paryżu swój słynny dom mody. Zasłynął jako stały współpracownik hollywoodzkiej gwiazdy Audrey Hepburn, która nosiła jego kreacje zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym – stała się wręcz muzą projektanta. Hubert de Givenchy otrzymał nominację do Oscara za najlepsze kostiumy do filmu Zabawna buzia (1957) Stanleya Donena z Hepburn w roli głównej. Wycofał się z prowadzenia swojego domu mody w 1995 r.

O Hubercie de Givenchy

Był najbardziej uprzejmym i najgrzeczniejszym człowiekiem na świecie, a przy tym tak niewiarygodnie wysokim. Nie można było wprost uwierzyć, że ten olbrzym porusza się z podobnym wdziękiem. To było wręcz nie do pojęcia. Dotykał materiałów z taką miłością, jakby niósł nowo narodzone dziecko. Nawet spoglądał na suknie w taki sposób, jakby były dziećmi – jego dziećmi.
Autor: Patricia Snell
Źródło: Sam Wasson, Piąta Aleja, piąta rano, tłum. Agnieszka Lipska-Nakoniecznik, wyd. Świat Książki, Warszawa 2013, s. 149.

(…) Givenchy ponad wszystko cenił prostotę i piękno, nawet kosztem (…) funkcjonalności. Ale Givenchy nigdy nie zastanawiał się nad takimi drobiazgami, jak sam mówił, czy „spódnica jest wystarczająco szeroka, żeby dało się w niej chodzić, albo jak klientka będzie wyglądała, wsiadając do lub wysiadając z taksówki”. Wolał zastanawiać się nad „pięknem i artystyczną wartością projektu, a nie jego użytecznością”.
Źródło: Sam Wasson, Piąta Aleja, piąta rano, op. cit., s. 59.

źródło: AFP, PAP, TVN24, Wikipedia,
foto: (Givenchy): By Castrum avisani – Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40667329
foto (dom mody Givenchy): By Ylenia – originally posted to Flickr as Givenchy, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12311214

Share