Czarny Piątek

Kiedy jest Czarny Piątek i jak się do niego przygotować?

Moda na Black Friday zawitała do Europy już kilka lat temu. Amerykańskie oferty docierały do europejskich użytkowników Internetu za pośrednictwem serwisów sprzedażowych. Dlatego detaliści Starego Kontynentu podjęli próby przeszczepienia amerykańskiej tradycji na nasz grunt. Czy skutecznie? Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o święcie konsumpcjonizmu przeczytaj poniższy artykuł. Przekonaj się, że to doskonała okazja do zakupów w naprawdę okazjonalnych cenach.

 

Black Friday – kiedy przypada?

W stanach Zjednoczonych Black Friday obchodzi się dzień po Święcie Dziękczynienia. Tego dnia sklepy oferują bardzo duże zniżki na swój asortyment, dlatego miliony Amerykanów szturmują sklepy w poszukiwaniu za najatrakcyjniejszymi okazjami cenowymi. W Polsce, Czarny Piątek jest stosunkowo świeżym zjawiskiem – zdecydowanie większa sprzedaż przypada na okres przedświąteczny.

Black Friday przypada w tym roku na 25 listopada. Coraz częściej sprzedawcy skłaniają się ku temu, aby przedłużyć promocyjną sprzedaż, dzięki czemu zakupy w atrakcyjnych cenach można robić przez cały weekend. Promocje obejmują zarówno kosmetyki, odzież, elektronikę, książki czy sprzęt AGD. Ponieważ liczba produktów jest ograniczona, a chętnych na zakup towarów po atrakcyjnych cenach są tysiące, zdarza się, że trzeba wystać swoje w kolejce.

 

Black Friday – pochodzenie nazwy

Święto zakupowiczów nie miało początkowo nic wspólnego z zakupami. Wiązało się natomiast z falą urlopów wykorzystywanych przez pracowników, którzy po Dniu Dziękczynienia (który jest obchodzony w ostatni czwartek listopada) chcieli wziąć dzień wolnego. Skąd wzięła się nazwa Czarny Piątek? Jedna z teorii głosi, że termin ten wymyślili funkcjonariusze oraz kierowcy pojazdów komunikacji miejskiej, opisujący w ten sposób ogromne korki, które pojawiały się w okolicach sklepów. Druga teoria głosi, że nazwa Black Friday po raz pierwszy została użyta w 1981 roku. Dobre wyniki sprzedaży zapisywano w raportach czarnym tuszem, straty były podkreślane na czerwono. Stąd duże prawdopodobieństwo, że nazwa Czarny Piątek wzięła się od czarnych bilansów, które były w sklepach oznaką wysokich obrotów.

 

Black Friday vs Czarny Piątek

Obecnie, konsumenci chcą kupować produkty najwyższej jakości, w jak najkorzystniejszych cenach. Jest to nie lada wyzwanie dla handlowców, którzy są nastawieni na to, aby jak sprzedać jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie. W Stanach Zjednoczonych, obniżki sięgają nawet do 70% lub 90%, także w przypadku ofert internetowych. Mają na celu zachęcić ludzi do przedświątecznych zakupów. Według statystyk, w zakupowym szaleństwie bierze udział co trzeci mieszkaniec USA.

Dzięki rozwojowi technologii mobilnych, na zakupy można wybrać się w dowolnym miejscu i czasie. Dlatego zwiększa się liczba osób, które korzystając z wyprzedaży decydują się na zakupy bez wychodzenia z domu. Obecnie, zakupy w sieci robi nie tylko młodsze pokolenie, ale także osoby dojrzałe i starsze, które również mają nieograniczony dostęp do nowoczesnych technologii i nie boją się z nich korzystać.

W Polsce, oferty niektórych sklepów w Czarny Piątek coraz bardziej przypominają równie atrakcyjne promocje jak te w Stanach Zjednoczonych. Niestety, nadal spora liczba centrów handlowych przygotowuje marne oferty, które mają niewiele wspólnego z tymi za oceanem. Być może z tego względu Polacy nie przykładają tak wielkiej wagi do tego zakupowego święta.

 

Zakupowe szaleństwo

Czarny Piątek to dzień, w którym wielu handlowców – zarówno małych jak i większych przedsiębiorców, liczy na duże zyski. W tym okresie wiele sklepów jest otwartych zdecydowanie dłużej niż na co dzień – czasem nawet przez całą dobę. W Stanach Zjednoczonych, ze względu na duże promocje cenowe, klienci potrafią stać przed sklepami lub centrami handlowymi w kolejkach, a niekiedy nawet przez całą noc. Niektóre osoby przygotowują się do tego dnia tygodniami. Opracowują najlepsze strategie, które pozwolą im na zakupienie towarów marzeń.

 

8 pomocnych wskazówek, czyli jak przygotować się do Black Friday

1. Czarny Piątek możesz wykorzystać do tego, aby zrobić prezenty swoim najbliższym. Dobrze jest w takim wypadku przygotować listę osób, które chcesz obdarować.

2. Przed udaniem się na zakupy dobrze jest ustalić budżet, który masz do rozdysponowania. W przeciwnym razie może okazać się, że wydasz więcej, niż powinieneś.

3. Aby zaoszczędzić czas na szukanie konkretnego produktu w asortymencie sklepu, warto dużo wcześniej zapoznać się z ofertą przygotowaną z okazji Black Friday. Porównuj konkurencyjne oferty i wybierz tą, dzięki której możesz zaoszczędzić najwięcej.

4. Jeżeli jesteś zwolennikiem zakupów w sieci, poszukaj dodatkowych kuponów oraz kodów rabatowych, korzystając ze specjalnych wyszukiwarek rabatów. Dzięki temu zaoszczędzisz nie tylko pieniądze, ale także czas – zakupy online zajmą ci znacznie mniej czasu (i unikniesz dodatkowo stania w sklepowych kolejkach).

5. Jeżeli masz przygotowaną listę rzeczy, które planujesz kupisz, przygotuj listę sklepów, w których interesujący cię towar jest najtańszy.

6. Upewnij się, jaki jest czas trwania promocji. Coraz więcej sklepów rozpoczyna wyprzedaż już dzień wcześniej – zwłaszcza, jeśli chodzi o sprzedaż internetową. Kto pierwszy ten lepszy, dlatego im wcześniej udasz się na zakupy, tym większa szansa, że nie przegapisz możliwości skorzystania z najbardziej konkurencyjnej oferty.

7. Pamiętaj, że im większa cena zamówienia online, tym mniejsze koszty wysyłki, a czasem nawet ich brak. Dlatego rób zakupy z rodziną i przyjaciółmi – wszyscy na tym skorzystają.

8. Świąteczne zakupy prezentowe to dla wielu osób droga przez mękę. Jeżeli chcesz uniknąć stania w niekończących się kolejkach, skorzystaj z oferty Black Friday (http://alerabat.com/udane-zakupy/jak-przygotowac-sie-black-friday/) i kupuj prezenty bez wychodzenia z domu.

Powodzenia!

 

Scroll to Top
Scroll to Top