Cyrulik Sewilski

Cyrulik Sewilski na deskach Teatru Królewskiego – zapraszamy!

Polska Opera Królewska zaprasza na kolejną w tym sezonie premierę. 20 grudnia b.r. na deskach Teatru Królewskiego Il Barbiere di Siviglia, w reżyserii Jitki Stokalskiej, pod batutą Dawida Runtza.

GIOACCHINO ROSSINI
IL BARBIERE DI SIVIGLIA

Premiera 20 i 21 grudnia 2019 r., godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Kolejne spektakle 10 i 11 stycznia 2020 r.

Il barbiere di Siviglia (Cyrulik sewilski) to jedno z najsłynniejszych dzieł Gioacchina Rossiniego. Choć jego napisanie zajęło ponoć kompozytorowi zaledwie trzy tygodnie, to okazało się jednym ze szczytowych osiągnięć w gatunku opera buffa. Skrząca się od oryginalnych muzycznych pomysłów kompozycja obfituje w kunsztowne arie i zabawne dialogi. Doskonałość muzycznych rozwiązań potęguje znakomite libretto, które Cesare Sterbini ułożył na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais’go.

Dziś nie każdy pamięta, że prapremiera słynnej opery Rossiniego odbyła się pod tytułem Almaviva, ossia L’inutile precauzione (Almaviva lub Zbyteczna ostrożność). Zmiana oryginalnego tytułu stanowiła jeden z licznych zabiegów mających na celu zjednanie rzymskiej publiczności. Spodziewano się bowiem, że wykorzystanie przez młodego Rossiniego tekstu, na kanwie którego powszechnie szanowany Giovanni Paisiello skomponował wcześniej własną operę, może wzbudzić negatywne emocje. I rzeczywiście. Na nic zdało się uzyskanie zgody mistrza oraz wyjaśnienie dołączone do programu. Wszelkie próby załagodzenia sytuacji okazały się daremne, a premiera, która odbyła się w Teatro Argentina w Rzymie 20 lutego 1816 roku, zakończyła się fiaskiem.

Jednak już drugie przedstawienie publiczność przyjęła z należytym uznaniem. Wkrótce zaś opera zyskała sławę nie tylko we Włoszech, ale i na całym świecie. Przyjąwszy ostatecznie tytuł tożsamy z literackim pierwowzorem, Il barbiere di Siviglia Rossiniego bawi i zachwyca również dziś.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ

REŻYSERIA JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA
RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
II DYRYGENTKA LILIANNA KRYCH
ASYSTENT REŻYSERA ŚWIATEŁ MAREK ZAMOJSKI
REALIZACJA OŚWIETLENIA PIOTR RUDZKI
KONSULTACJE ILUZJONISTYCZNE MACIEJ POL
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA

WYKONAWCY
HRABIA ALMAVIVA  KAROL KOZŁOWSKI / SYLWESTER SMULCZYŃSKI / LESZEK ŚWIDZIŃSKI
FIGARO  TOMASZ RAK / ROBERT SZPRĘGIEL / WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
ROSINA  IWONA HANDZLIK / ANETA ŁUKASZEWICZ / ANNA RADZIEJEWSKA
BARTOLO  ROBERT GIERLACH / PIOTR KĘDZIORA / DARIUSZ MACHEJ / ANDRZEJ KLIMCZAK
BASILIO  WOJCIECH GIERLACH / ANDRZEJ KLIMCZAK / TOMASZ RAFF
BERTA  TATIANA HEMPEL–GIERLACH / JUSTYNA STĘPIEŃ / ANNA WYRZYKOWSKA
FIORELLO / NOTARIUSZ  PAWEŁ MICHALCZUK / PIOTR KĘDZIORA
AMBROGIO  JAKUB A. GRABOWSKI
OFICER  PAWEŁ MICHALCZUK / SŁAWOMIR JURCZAK

ROSSINI  WOJCIECH PAŁĘCKI

DZIEWCZYNA I  MARTA SCHNURA
DZIEWCZYNA II  MARIA ZŁOTEK
GITARZYSTA 
MIROSŁAW ZALEWSKI

MIMOWIE JERZY KLONOWSKI, MARCIN MASTALERZ, JANUSZ PORĘBSKI

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT DAWID RUNTZ

Szczegóły na www.operakrolewska.pl Bilety do nabycia na www.ewejsciowki.pl

Scroll to Top
Scroll to Top