Bułki kontra razowiec. Co Polacy jedzą na śniadanie?

95% Polaków spożywa pieczywo co najmniej raz dziennie, wynika z raportu TNS Polska dla firmy Żabka Polska. Zdaniem ekspertów  odpowiedniego  pieczywa  w  naszej diecie wciąż jest jednak za mało. Najchętniej kupujemy chleb lub bułki w małych sklepach spożywczych lub piekarniach. Z badań wynika, że do większego spożycia zachęciłaby nas stała obecność świeżego pieczywa w ofercie i bliskość sklepu.

Chociaż pieczywo należy do najpowszechniej spożywanych produktów, to jego ilościowe spożycie w Polsce spada. To niepokojące – mówi ekspert do spraw żywienia, dr hab. Anna Kołłajtis-Dołowy z SGGW – Produkty zbożowe, w tym właśnie pieczywo, powinny stanowić podstawę całodziennego żywienia, jako główne źródło energii pochodzącej z węglowodanów złożonych (skrobi). Bardzo prawdopodobne, że prawie 1/5 Polaków deklarująca jedzenie pieczywa tylko raz dziennie lub rzadziej, spożywa tego składnika za mało kierując się przekonaniem, że pieczywo tuczy. W efekcie czerpie więcej energii z tłuszczu lub z węglowodanów prostych (cukru, słodyczy), a to niekorzystne dla zdrowia. Zbyt rzadko Polacy spożywają pieczywo razowe z mąki bogatszej w składniki mineralne i witaminy, co świadczy o niskiej świadomości żywieniowej.

Kulinarne trendy zmieniają się, a pieczywo nieodmiennie pozostaje podstawą naszego pożywienia. Tylko jeden na stu Polaków nie jada pieczywa wcale, 95% sięga po chleb lub bułki przynajmniej raz dziennie. Jem pieczywo, bo lubię – deklaruje co drugi respondent.

Pieczywo kupujemy w małych sklepach spożywczych takich jak Żabka lub w piekarniach (85%). 48% respondentów wybiera się tam przed godz. 9.00, w porze śniadania, 24% po południu. Przy wyborze zwracamy uwagę przede wszystkim na świeżość (79%), smak (45%) i cenę (37%). Do częstszego zakupu świeżego pieczywa Polaków byłaby w stanie przekonać jego stała dostępność w sklepie (29%), możliwość zakupu blisko domu (26%) oraz niższa cena (24%).

Oferując świeże pieczywo rano i po południu spełniamy oczekiwania naszych klientów, zgodnie z hasłem kampanii jesteśmy „bliżej Ciebie – mówi Jacek Roszyk, Prezes Zarządu Żabka Polska.

Spożywanym najczęściej typem pieczywa jest chleb – wskazuje go 93% Polaków. Bułki są pieczywem singli – wybiera je 68% osób stanu wolnego. Osoby z wyższym wykształceniem chętnie sięgają po bułki ciemne i z ziarnami (27%). To ostatnie może wynikać z większej wiedzy żywieniowej. Generalnie wolimy pieczywo pszenne (54% sięga po nie przynajmniej raz dziennie), żytnie smakuje nam mniej (32%).
Na śniadanie 93% Polaków jada pieczywo, głównie w postaci kanapek (71% mężczyzn i 63% kobiet). Mężczyźni jako dodatek do pieczywa chętniej spożywają jajecznicę (29% vs. 23%), parówki i wędliny (28% vs. 20%), natomiast kobiety: jogurty i twarogi (21% vs. 9%), owoce i warzywa (14% vs. 8%) oraz płatki kukurydziane, owsiane i zupy mleczne (11% vs. 7%). Więcej kobiet (49% vs. 44%) je II śniadanie w domu, mężczyźni częściej (37% vs. 30%) spożywają je w pracy lub w szkole.
Z myślą o swoich klientach sieć sklepów Żabka wprowadziła zmiany w ofercie. Aktualnie w sklepach świeże pieczywo oferowane jest rano i po południu.

Joanna Jabłczyńska i Prezes Zarządu Żabka Polska Sp. z o.o. Jacek Roszyk

Badania zrealizowane przez TNS Polska w lipcu 2012 na grupie 1000 Polaków w wieku ponad 15 lat.

Scroll to Top
Scroll to Top