1 września rusza sprzedaż biletów na 14. Festiwal Szalone Dni Muzyki – La Folle Journée de Varsovie. 3 dni, 6 scen, ponad 800 artystów, 56 koncertów symfonicznych, kameralnych i recitali, wydarzenia dla dzieci i młodzieży. Muzyka klasyczna, tradycyjna, jazzowa, filmowa i dawna. Utytułowani wykonawcy i polskie premiery. Hasłem przewodnim edycji są „Źródła”.
Szalona idea
La Folle Journée świętują w tym roku we Francji swoje trzydziestolecie. To jeden z największych festiwali muzyki klasycznej na świecie, stojący w jednym rzędzie obok brytyjskich BBC Proms i niemieckiego festiwalu w Rheingau. Odbywa się każdego roku w kilku miejscach na całym globie – we Francji, Japonii i Polsce. To jedyne w swoim rodzaju i skali wydarzenie o popularyzatorskim zacięciu i wyjątkowej, świątecznej atmosferze.
Festiwal łączy wysoką jakość prezentowanej muzyki z niskimi cenami biletów, ambitny repertuar z przystępną długością koncertów. Tegoroczna jego edycja w Nantes i Kraju Loary objęła prawie 500 wydarzeń, na które sprzedano ponad 170 tys. biletów. Także polska odsłona festiwalu, która przyjęła nazwę Szalonych Dni Muzyki, może rywalizować liczbą uczestników z festiwalami muzyki popularnej i alternatywnej, jak OFF Festival w Katowicach czy Green Festival w Olsztynie. 13 dotychczasowych edycji Szalonych Dni Muzyki przyciągnęło łącznie publiczność rzędu 400 tys. osób.
Ambitny program
„Podczas tej edycji publiczność będzie mogła usłyszeć utwory uznawane za dzieła źródłowe, które swoim nowatorstwem wytyczyły muzyce nowe kierunki”, deklaruje dyrektor artystyczny festiwalu, René Martin. „Przytoczymy Cztery pory roku Vivaldiego, Symfonię Z Nowego Świata Dvořáka, Sonatę na dwa fortepiany i perkusję Bartóka czy West Side Story Bernsteina.” Zgodnie z hasłem przewodnim edycji – Źródła (franc. Origines) – program festiwalu kierować będzie wyobraźnię publiczności również ku naturze: do szmeru bijącej wody i śpiewu ptaków, pradawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej, pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Słuchacze będą mieli także okazję przyjrzeć się tradycyjnym instrumentom i ludowym inspiracjom w muzyce klasycznej i jazzie.
Quatuor Hermès wystąpi z polską premierą odkrytej niedawno Muzyki na kwartet smyczkowy Leonarda Bernsteina, Paul Lay Trio po raz pierwszy w kraju zaprezentuje projekt Rhapsody in Blue Extended 1924–2024, natomiast koncertowe prawykonanie w Polsce będą miały albumy Tsuzamen Sirba Octet (2023) i The Real John Bull Macieja Skrzeczkowskiego (2024).
Wyrazista misja
„Wierzę, że Szalone Dni Muzyki są najlepszym dowodem tego, że muzyka klasyczna nie jest zarezerwowana tylko dla koneserów, nie musi być obca i sztywna, ale potrafi poruszyć i zainspirować każdego, kto jest na nią otwarty,” mówi Janusz Marynowski, dyrektor Sinfonii Varsovii, która organizuje polską edycję festiwalu od jego pierwszej edycji. „Dużą wagę przywiązujemy do ścieżki edukacyjnej festiwalu. W końcu w taki sposób wychowujemy sobie przyszłych słuchaczy”.
W ramach programu dla najmłodszych przygotowano dwa kameralne programy cyklu Smykofonia
(0–2, 2–5 lat), dwa koncerty symfoniczne ze Smokiem Bazylkiem (3–8 lat) oraz Panakotą (7+ lat), a także wydarzenia z udziałem publiczności: O clave i źródłach rytmu (9+ lat) prowadzone przez Jerzego Rogiewicza i Huberta Zemlera oraz Skarby z Targowiska Instrumentów (12+ lat), podczas którego tradycyjne instrumenty przybliżą ich budowniczy i muzycy.
„Szukamy swojej publiczności nawet wśród przechodniów”, stwierdza Marynowski. „15 z 56 koncertów festiwalu jest darmowych, a ponieważ odbywają się w przestrzeniach przy placu Teatralnym, to spacerujący warszawskim śródmieściem mogą wstąpić na nie mimochodem. Przyciąga ich grana na żywo muzyka. Widzimy budzący się wtedy w tych przypadkowych słuchaczach entuzjazm dla często obcego im świata, który na chwilę staje się dla nich tak łatwo dostępny, wręcz na wyciągnięcie ręki”.
„Można powiedzieć, że odbywa się tutaj nieformalny festiwal najlepszych orkiestr młodzieżowych z całej Polski”, zauważa Łukasz Strusiński, współautor programu festiwalu. „Szalone Dni Muzyki są miejscem, w którym młodzi wykonawcy ze szkół muzycznych często po raz pierwszy stają na wielkiej scenie przed kilkusetosobową publicznością melomanów”. Podczas tegorocznej edycji Młodzi Wykonawcy wezmą udział w 15 koncertach. Wystąpi łącznie 10 zespołów wytypowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej: zespół taneczny z warszawskiej szkoły baletowej oraz 9 orkiestr z Białegostoku, Bytomia, Łodzi, Olsztyna, Poznania, Radomia, Warszawy, Sosnowca oraz Żor.
„Szalone Dni Muzyki to wydarzenie wyjątkowe na kulturalnej mapie naszego kraju, o niezwykle bogatym i różnorodnym repertuarze. To nie tylko spotkanie z muzyką i wykonawstwem najwyższej próby, ale także okazja do poznania nowych brzmień”, mówi Robert Piaskowski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury. „Dzięki międzynarodowej wymianie artystycznej festiwal wzbogaca naszą kulturę o nowe spojrzenia, inspiracje i doświadczenia, tworząc przestrzeń dialogu, zbudowaną na fundamencie różnorodności. Wyróżnikiem festiwalu jest również jego familijny charakter. Otwarcie festiwalu na najmłodszą, dziecięcą publiczność, która wspólnie z rodzicami ma możliwość doświadczania muzycznych emocji, to wyjątkowy walor Szalonych Dni Muzyki, podobnie jak przełamywanie barier ekonomicznych w dostępie do kultury wysokiej. Festiwal poszerza przestrzeń uczestnictwa w kulturze – niezależnie od wieku, doświadczenia, zasobności portfela. Cenię festiwal za promowanie młodych talentów oraz edukację muzycznej dzieci i młodzieży. To działania, które wpisują się w misję Narodowego Centrum Kultury, dlatego cieszę się, że wspieramy to przedsięwzięcie”.
Znakomici artyści
Rdzeń festiwalu stanowią koncerty Sinfonii Varsovii, tak w symfonicznej obsadzie, jak i składach kameralnych, m.in. jako Sinfonia Varsovia Wind Quintet & Goście. W koncertach otwarcia i zamknięcia zespół poprowadzi Julien Masmondet, orkiestrą zadyrygują także Jacek Kaspszyk, Aleksandar Marković, a w koncertach familijnych – Grzegorz Wierus i Daniel Mieczkowski. Zaprezentują się Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Marty Kluczyńskiej i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod kierunkiem Alexandra Humali. Wśród solistów i solistek tych koncertów będą Valentine Michaud (saksofon), Raphaël Sévère (klarnet), Emmanuel Strosser (fortepian), Klara Min (fortepian), Marcel Markowski (wiolonczela), Aleksandra Orłowska (sopran) i Hubert Zapiór (baryton). Solowe recitale dadzą François Lazarevitch (dudy), Raphaël Feuillâtre (gitara), Illia Ovcharenko (fortepian), Maciej Frąckiewicz (akordeon) i Maciej Skrzeczkowski (klawesyn).
W koncertach kameralnych wystąpią Quatuor Hermès, Geister Duo, Chopin University Percussion Ensemble, Valentine i Gabriel Michaud, Eva Zavaro, Raphaël Sévère i Emmanuel Strosser, muzykę dawną niekonwencjonalnie przetworzą Les Musiciens de Saint-Julien, po klezmersku, ormiańsku i romsku przygrywać będzie Sirba Octet. Dodatkowo własną historię jazzu zaprezentują Marcin Masecki, Chopin University Big Band i Paul Lay Trio, a autorską mieszankę tego gatunku z polską muzyką ludową pokażą połączone składy Kapeli Maliszów oraz Suferi.
***
Bilety w cenach 25–35 zł dostępne w sprzedaży od 1 września (niedziela) o 10:00 – online na stronach szalonednimuzyki.pl i eventim.pl, a 1 września w godz. 10:00–18:00 także stacjonarnie w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Koncerty w przestrzeniach Namiotu na pl. Teatralnym i Kościoła Środowisk Twórczych są bezpłatne. Na wszystkie 15 odbywających się tam koncertów obowiązuje wstęp wolny w ramach limitu miejsc. Więcej informacji nt. artystów, programu i sprzedaży biletów na stronie www.szalonednimuzyki.pl, Facebooku i Instagramie.
„Bliższy wymiar klasyki”
– 14. Szalone Dni Muzyki „Źródła”
27–29 września 2024
Teatr Wielki – Opera Narodowa (pl. Teatralny 1)
Namiot na pl. Teatralnym
Kościół Środowisk Twórczych (ul. Senatorska 18b)