Czy Polacy dbają o włosy? Okazuje się, że aż 85% z nich nie cieszy się komfortem zdrowych włosów i skóry głowy. Łupież, wypadanie czy przetłuszczanie to najczęstsze problemy, z jakimi się zmagają. Nic jednak nie dzieje się jednak bez przyczyny. Co zatem robimy źle?
Utrzymanie włosów i skóry głowy w dobrej kondycji często utrudniają niewłaściwe przyzwyczajenia. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie WS Academy Wierzbicki & Schmidt, profesjonalnej marki kosmetyków do pielęgnacji włosów, wśród najczęstszych grzechów popełnianych przez Polaków wobec włosów są:
Rzadko decydujemy się też na zabiegi pod okiem profesjonalistów – odsetek ten wynosi zaledwie 5,2% w przypadku kobiet i tylko 3,1% wśród mężczyzn. Na dodatek wiele osób popełnia kilka grzechów jednocześnie, przez co ryzyko uszkodzenia włosów i podrażnień skóry znacząco się zwiększa. W efekcie Polacy skarżą się na problemy związane z:
Tylko 15% ankietowanych podkreśla, że nie ma żadnych kłopotów związanych z włosami, z czego 11% to mężczyźni, a tylko 4% stanowią kobiety. – Nienajlepszy stan skóry głowy i włosów wynika z faktu, że nie wykorzystujemy dostępnych kosmetyków,, wciąż zbyt mało wiemy o właściwej pielęgnacji i popełniamy w tym zakresie podstawowe błędy – wylicza Tomasz Schmidt, współzałożyciel marki kosmetyków i salonów WS Academy.
Jak tymczasem usiłujemy redukować wspomniane problemy? Co trzeci Polak w codziennej pielęgnacji używa głównie szamponu (71%), który bywa zastępowany przez inne produkty np. u kobiet przez suchy szampon, a u mężczyzn produkty myjące 2w1. Kolejne pod względem popularności są odżywki ze spłukiwaniem (31% respondentów), a następnie maski do włosów (20%), odżywki bez spłukiwania (16%), żele i pasty oraz olejki (15%). Rzadko stosowane są też np. kosmetyki termoochronne (8%).
Wybierając wspomniane produkty do włosów 40% badanych twierdzi, że kieruje się jakością, częściej niż co trzeci (36%) ceną, a 30% dopasowaniem do potrzeb. Dla co czwartej osoby przy zakupnie istotna jest marka (25%) i ich skład (24%). Kobiety sugerują się przede wszystkim jakością i przeznaczeniem, a dla mężczyzn zaraz po jakości liczy cena. – Receptą na piękne włosy jest przede wszystkim dobranie szamponu do konkretnych problemów skóry głowy, odżywki do potrzeb włosów oraz ich właściwe aplikowanie. Podczas mycia nie możemy też zapominać o masowaniu skóry głowy, co zwiększy ukrwienie i korzystnie wpłynie na poprawę kondycji jej oraz samych włosów. Istotny jest też skład produktów. Kosmetyki powinny zawierać naturalne składniki, takie jak zioła, ekstrakty owocowe, witaminy czy keratynę – radzi Andrzej Wierzbicki, znany z programu telewizyjnego stylista fryzur, współzałożyciel marki WS Academy.
Niestety tylko niespełna 5% Polaków deklaruje, że posiada wiedzę na temat składów szamponów oraz odżywek i podobna grupa zapewnia, że stara się analizować etykiety. 30% badanych nie rozpoznaje jednak składów, a interesuje ich jedynie przeznaczenie kosmetyku. Skład czasami zdarza się czytać tylko 21% ankietowanym i robią to wówczas, gdy szukają specjalistycznego produktu. Są i tacy (18%), którzy kupują drogą eliminacji – znają tylko tych kilka składników, których starają się wystrzegać.
Zgoła odmienny stosunek niż do składu badani mają do porad na temat pielęgnacji włosów. Poszukiwanie takowych potwierdza 76% Polaków. Głównym źródłem wiedzy są dla nich portale internetowe (35% ankietowanych), konsultacje fryzjerskie (29%) i w dalszej kolejności blogi (23%). O włosy według własnego uznania, bez poszukiwania wsparcia, dba co czwarta osoba i większość w tej grupie stanowią mężczyźni. Kobiety słabiej wypadają natomiast w kontekście wizyt u fryzjera – robią to ponad dwa razy rzadziej niż panowie. – Wiele kobiet chce mieć długie włosy, więc bywa u fryzjera nieregularnie, a brak podcięcia chociażby samych końcówek powoduje, że włosy są zniszczone, przesuszone i się puszą – objaśnia Wierzbicki.
Stan kondycji naszych włosów i skóry głowy zależy przede wszystkim od nas samych, dlatego podczas codziennej pielęgnacji należy zwrócić szczególną uwagę na to, z jakich produktów korzystamy, jak włosy stylizujemy i czy tym nie wyrządzamy im więcej szkody niż pożytku. Jeśli będziemy jednocześnie unikać podstawowych błędów pielęgnacyjnych, fryzura będzie piękna i zdrowa.
Badanie zostało zrealizowane przez agencję SW RESEARCH metodą CAWI na zlecenie marki WS Academy Wierzbicki & Schmidt, profesjonalnej marki kosmetyków do pielęgnacji włosów. Wzięło w nim udział 1045 Polaków w wieku 18-40 lat.