Zmiany na rynku usług funeralnych

Strona główna » Blog » Zmiany na rynku usług funeralnych

Zmiany na rynku usług funeralnych

Rozwój mediów społecznościowych, powszechny dostęp do Internetu i łatwość komunikacji sprawiły, że dotychczasowe metody przekazywania informacji i promowania usług zrobiły przełomowy krok na płaszczyźnie docierania do odbiorców. Kojarzona dotychczas ze stagnacją, niedostosowaniem do przemian kulturowych i technologicznych branża funeralna obrała zupełnie nowy, zaskakujący dla wielu odbiorców kierunek. Stawianie na innowacyjne podejście do tematu, oferowanie usług dla najbardziej wymagających i zapracowanych to tylko kilka z cech najnowszej odsłony usług pogrzebowych i ujęcia tematyki funeralnej, które wkraczają na rynek, ciesząc się coraz większym zainteresowaniem.

Pierwszy krok w kierunku modernizacji dotychczasowego ujęcia tematu funeralnego wykonali Amerykanie. W katalogu oferowanych przez nich usług można znaleźć m.in. umieszczanie na nagrobkach kodów QR, po zeskanowaniu których odwiedzający grób mogą dowiedzieć się więcej o zmarłym i obejrzeć jego zdjęcia na swoim smartphonie.

Cieszącą się coraz większym zainteresowaniem formą pochówku na Starym Kontynencie jest pogrzeb zwany „drive-through”. Trumna z ciałem zmarłego zostaje umieszczona przy szybie „szklanego korytarza”, przez który samochodami przejeżdżają pogrążeni w żałobie bliscy. Po potwierdzeniu swojej obecności w księdze kondolencyjnej „ceremonia” dobiega końca. Ta kontrowersyjna i budząca wiele etycznych wątpliwości metoda znajduje coraz większe grono zwolenników. Według pomysłodawców jest idealnym rozwiązaniem dla zapracowanych i trudno znoszących pogrzebową atmosferę ludzi.

Kolejną z usług, choć bardziej kosztowną, jest umieszczanie zasilanych promieniami słonecznymi ekranów LCD na płytach nagrobnych. Rodzina zmarłego może wyświetlać na nich „wideoklipy” z życia zmarłego lub multimedialne wspomnienia, składające się z fotografii z jego życia.

Zachodnia moda na unowocześnienie tematyki funeralnej dotarła również do Polski, gdzie nietypowe przedstawienie zagadnień związanych ze śmiercią zaczyna cieszyć się dużą popularnością. Póki co pogrzeby „driver-through”, czy ekrany LCD na nagrobkach nie zagościły w rodzimej kulturze, ale innowacyjność w ujęciu tematu zrzesza coraz większe grono fanów. Dobrym przykładem jest projekt współfinansowany przez Unię Europejską, portal Aria Memoria (AriaMemoria.com), którego założyciele stawiają na przedstawienie zagadnienia w sposób inny niż dotychczas, zdejmowanie odium z popularnych, ale często smutnych elementów kultury, związanej ze śmiercią. Jedną z oferowanych przez portal funkcjonalności jest “Multimedialne wspomnienie”, czyli przygotowany w formie prezentacji filmem o zmarłym, która stanowić może wirtualny obraz zmarłego podczas stypy, czy być po prostu przekazywana bliskim na pamiątkę.

Ciekawostką, jest również możliwość stworzenia „Miejsca wspomnień”, czyli “mema” zawierającego zdjęcie oraz życiowe motto zmarłego, a także śmiałe wkraczanie branży funeralnej do social mediów. Na co dzień obserwujemy jak silna w społeczeństwie jest potrzeba dialogu dotykającego spaw związanych ze śmiercią. Nasi odbiorcy często na Facebooku wspominają z nami zmarłe osoby, które wpisały się w kulturę, ale także nawiązują do swoich prywatnych odczuć i wspomnień, są otwarci na dialog – mówi Agnieszka Sobczyk, założycielka portalu AriaMemoria.com

Podejmowanie tematyki funeralnej od zawsze przysparzało wielu trudności zarówno specjalistom jak i amatorom w tej dziedzinie. Użycie zbyt dużej liczby słów lub nieodpowiedniej formy może urazić pogrążonych w żałobie lub silnie przeżywających utratę kogoś bliskiego. Polski przemysł funeralny, portale doradcze i usługi przez nie świadczone sięgają coraz dalej i coraz wyżej, aby wszystkie potrzeby użytkowników spełnione były w sposób profesjonalny i satysfakcjonujący. Ważne jest jednak zachowanie umiar i rozsądku w „unowocześnianiu” polskiej kultury pogrzebowej. Po przekroczeniu granicy moralności i wiary może okazać się, że na powrót do pierwotnych tradycji może być już za późno.

 [AriaMemoria.com] baner[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

2018-03-14T08:10:17+00:00 31 maja 2013|Biznes|

Zostaw komentarz