SOL PER TE / DUETY HAENDLA
9 stycznia, godzina 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego,
ul. J. Kaczmarskiego 59 w Warszawie
Zapraszamy na kolejne spotkanie z muzyką dawną, tym razem do Studia Koncertowego Polskiego Radia w Warszawie. Zabrzmią duety wokalne G. F. Haendla, jak również kompozycje instrumentalne – sonaty triowe oraz concerti grossi.
Georg Friedrich Haendel to jeden z czołowych kompozytorów epoki baroku. Wśród jego bogatego dorobku znajduje się cały przekrój gatunków instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych, a przede wszystkim szereg oper i oratoriów. W jego stylu tkwią zintegrowane pierwiastki muzyki włoskiej, niemieckiej i angielskiej. Wobec tak szerokich twórczych zainteresowań, jak i wielu odbytych podróży, Haendel osiągnął szczególne mistrzostwo w kształtowaniu muzycznych dialogów – zarówno między głosami wokalnymi, jak i instrumentami solowymi, czy grupami instrumentów.
W programie koncertu Sol per te, znalazły się przykłady wszystkich wymienionych typów muzycznego dialogowania. Zabrzmią zatem duety z oper, w wykonaniu znakomitych śpiewaczek – Olgi Pasiecznik i Anny Radziejewskiej. Poza miłosnym dialogiem Flavia i Lepido z opery Lucio Cornelio Silla, z którego zaczerpnięty został tytuł koncertu, usłyszeć będzie można nie mniej poruszające fragmenty z oper Rodelinda, Imeneo oraz Ariodante. Nie zabraknie też utworów powstających niezależnie od dzieł scenicznych.
Pomiędzy duetami wokalnymi, współdziałać i współzawodniczyć będą ze sobą również instrumenty. Program zawiera bowiem dwie sonaty triowe (HWV 391 oraz HWV 396), a także dwa concerti grossi z op. 6. Koncerty z tego opusu są uważane nie tylko za szczytowe osiągnięcia Haendla w dziedzinie muzyki instrumentalnej, ale także za jedne z najdoskonalszych reprezentantów swojego gatunku. Zachwycając różnorodnością środków muzycznych, Haendel przeciwstawia w nich mniejsze grupy instrumentów solowych (concertino) zespołowi orkiestrowemu. Z pewnością słychać w nich teatralne doświadczenie kompozytora. Olśniewają siłą wyrazu, bujną melodyką i oryginalnymi rozwiązaniami.
Solistki i zespół instrumentów dawnych poprowadzi zasiadający przy klawesynie Krzysztof Garstka.
PROGRAM
GEORG FRIEDRICH HAENDEL
Sonata triowa A-dur, HWV 396
Sono liete fortunate, HWV 194
Troppo cruda, HWV 198
Sonata triowa g- moll, HWV 391
Ahi, nelle sorti umane, HWV 179
Tanti strali, HWV 197
— PRZERWA —
Io t’abbraccio – duet Rodelindy i Bertarido z opery Rodelinda, HWV 19, akt II scena VII
Concerto grosso op. 6 nr 4
Sol per te – duet Lepido i Flavia z opery Silla, HWV 10, akt II scena VI
Per le porte dell tormento – duet Rosmene i Tirinto z opery Imeneo, HWV 41, akt III scena ultima
Concerto grosso op. 6 nr 12
Bramo aver – duet Ginevry i Ariodante z opery Ariodante, HWV 33, akt III, acena XII
WYKONAWCY
OLGA PASIECZNIK SOPRAN
ANNA RADZIEJEWSKA MEZZOSOPRAN
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT
MICHAŁ PIOTROWSKI, KAMILA GUZ I SKRZYPCE
ANNA NOWAK-POKRZYWIŃSKA, LUDMIŁA PIESTRAK, JOANNA GRĘZIAK IISKRZYPCE
NATALIA REICHERT, KATARZYNA RYMUZA ALTÓWKI
MACIEJ ŁUKASZUK, TOMASZ FRYCZ WIOLONCZELA
GRZEGORZ ZIMAK KONTRABAS
FILIP ZIELIŃSKI TEORBA
Szczegóły na www.operakrolewska.pl
Bilety na:
www.ebilet.pl;
www.ewejsciowki.pl