Polak ubrany 2014

Wyniki raportu „Polak ubrany 2014”

Na odzież, obuwie i bieliznę Polacy wydają rocznie średnio ponad 2200 zł – wyniki raportu „Polak ubrany 2014”

Ponad połowa tej kwoty, czyli 1300 zł, to wydatki na odzież, 700 zł respondenci wydają na obuwie, a 500 zł na artykuły sportowe.

Odzież, bielizna i obuwie najczęściej kupowana jest w centrach handlowych i monobrandowych sklepach sieciowych popularnych marek. Najczęściej kupuje tam odpowiednio 65 i 61 proc. respondentów. Z drugiej zaś strony, miejscami, gdzie najrzadziej dokonywane są zakupy tych kategorii, są działy w hipermarketach (8 proc. deklaracji), dyskonty i domy wysyłkowe (po 3 proc. deklaracji).

Najpopularniejsze miejsca zakupów odzieży i obuwia w internecie to aukcje (63 proc.), monobrandowe sklepy pojedynczych producentów (43 proc.) oraz sklepy oferujące różne marki (33 proc.). Jeśli chodzi o częstotliwość zakupów, to 80 proc. respondentów zadeklarowało, iż w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystało z tego kanału dystrybucji przy zakupie odzieży, a przy zakupie obuwia – 58 proc.

Internet jest także najważniejszym źródłem informacji o modzie. 54 proc. respondentów wskazało na sieć, jako na miejsce, gdzie zagląda najczęściej szukając informacji o modzie. Kolejno inspiruje nas oglądanie wystaw sklepowych (47 proc.) oraz rozmowy ze znajomymi i podpatrywanie innych (43 proc.). Serwisy społecznościowe były dwa razy częściej wymieniane niż pozostałe źródła internetowe. Niemal połowa respondentów przyznaje się, iż czytuje blogi modowe. Blog Kasi Tusk, czyli najpopularniejszy blog modowy w polskim internecie, czyta 16 proc. z nich. Inne blogi wymieniane przez co najmniej 4 proc. respondentów czytujących to: Maffashion, Jessica Mercedes, Fashionelka, Alicepoint, Macademian girl i Maddinka.

W ramach raportu „Polak ubrany 2014” zbadano znajomość polskich projektantów mody. Pośród nich najlepiej rozpoznawalną marką cieszy się Ewa Minge (68 proc. wskazań), Paprocki & Brzozowski (54 proc.) oraz Maciej Zień (52 proc.).

W ramach raportu wykorzystano unikatową metodologię GfK ConX Experience Score oraz GfK CBR Consumer Brand Relationship do pomiaru jakości doświadczeń i wrażeń, jakie budują określone miejsca kontaktu konsumenta z wybranymi markami modowymi. Wyniki raportu wskazują, iż wśród marek odzieżowych najcenniejsze kontakty z konsumentami zbudowały marki H&M, Reserved i Zara, a uczyniły to głównie poprzez sklepy online i stacjonarne oraz strony internetowe marki i czasopisma.

Jeśli chodzi o marki sportowe najbardziej wartościowe kontakty zbudowała marka Nike poprzez internet (sklep online, stronę internetową marki oraz informacje w internecie). Wśród marek obuwniczych najcenniejsze kontakty mieli respondenci poprzez strony internetowe marek i sklepy online, a najbardziej doceniane były kontakty z markami CCC, Deichmann i Lasocki.

Pobierz raport w formacie *.PDF 2014_11_18_komunikat_z_badan_raport_polak_ubrany_2014

Informacje o badaniu
Próba N=1000 mieszkańców miast powyżej 100 tys., w wieku 15-49. Struktura próby odzwierciedla rozkład, płci wieku i wielkości miejsca zamieszkania w próbie docelowej. Wywiady zostały zrealizowane metodą CAWI.

GfK

Instytut GfK jest zaufanym źródłem rzetelnych informacji o rynku i konsumentach. Umożliwia podejmowanie trafniejszych decyzji. Łączy pasję badawczą 13.000 ekspertów. Posiada wieloletnie doświadczenie w analizowaniu i interpretowaniu danych. Dostarcza analiz, zarówno na poziomie globalnym, jak i rynków lokalnych, w ponad 100 krajach.

Dzięki stosowaniu innowacyjnych rozwiązań łączących technologię i naukę, zmienia „big data” w „smart data”, zwiększając przewagę konkurencyjną swoich klientów i jednocześnie wzbogacając doświadczenia i decyzje konsumentów.

 

Scroll to Top
Scroll to Top