Strona główna » Blog » Wiedeń dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Wiedeń dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Cztery reprodukcje słynnych obrazów Gustava Klimta to największa choć nie jedyna atrakcja Wieczoru Wiedeńskiego zorganizowanego przez Biuro Miasta Wiednia w Krakowie.

Mimo, że kulminacyjne obchody Roku Gustava Klimta już za nami do Krakowa przyjechały cztery wartościowe reprodukcje obrazów Gustava Klimta. Okazją do prezentacji reprodukcji w Krakowie jest Rok Gustava Klimta organizowany w 150-tą rocznicę urodzin malarza oraz obecność przedstawicieli Miasta Wiednia w małopolskiej stolicy.

Miłośnicy twórczości tego wybitnego przedstawiciela wiedeńskiej secesji mogli w „Hotelu Pod Różą” podziwać znane dzieła artysty takie jak: „Adela Bloch-Bauer I“ 1907, „Pocałunek“ 1907-1908, „Emilia Flöge” 1902, „Higieja” 1907. Można by rzec, szkoda, że nie oryginały. Tym niemniej była to jedyna okazja by podziwiać je w takim zestawieniu, ponieważ nigdy wcześniej nie były one prezentowane razem. Obrazy są w posiadaniu różnych muzeów. Ciekawostką może być fakt, iż oryginał „Higiei” spłonął w 1945 w trakcie pożaru zamku Immendorf w Austrii Dolnej.

Prezentowane reprodukcje pochodzą z wiedeńskiej firmy TWIN (www.twin.cc) i zachwycają nie mniej niż oryginały. Proces ich powstawania jest czasochłonny, a rezultat bazuje na ścisłej współpracy z najważniejszymi wiedeńskimi muzeami posiadającymi w swych zbiorach dzieła Klimta. Autorzy reprodukcji Manfred Thumberger i Oliver Stamm objaśniają zastosowaną technikę: „Podstawą szczególnej jakości reprodukcji jest dostęp do oryginałów. Reprodukcje na płótnie tworzy się w oparciu o metodę cyfrową z wykorzystaniem profesjonalnych aparatów fotograficznych. Przy ich użyciu przeprowadza się dokumentację fotograficzną oryginalnych obrazów bez ram. Powstają w ten sposób druki próbne, które przy udziale kuratorów i dyrektorów muzeów porównywane są z oryginałami tak długo dopóki nie zostanie osiągnięte maksymalne podobieństwo“.

Inaczej wygląda proces tworzenia reprodukcji dzieł już nieistniejących jak np.: „Higiei“. Ich źródłem są tak zwane „światłodruki”, które powstały w latach 20-tych i 30-tych XX w. poprzez wytrawienie szklanych płyt. Mimo swych skromnych rozmiarów umożliwiają one przy zastosowaniu dzisiejszej techniki cyfrowej pełną rekonstrukcję.

Reprodukcje kończą w Krakowie swoją podróż po Europie w jubileuszowym Roku Klimta, którego celem było przybliżenie twórczości i sylwetki malarza mieszkańcom Europy. Zanim trafiły one na Floriańską mogli je podziwiać m.in. mieszkańcy Belgradu, Budapesztu, Bukaresztu, Sofii i Pragi.

W trakcie wieczoru radny wiedeński i poseł do parlamentu kraju związkowego Wiednia, Rudolf Schicker, przekazał uroczyście wiedeńskie reprodukcje na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która wystawi je na licytację w trakcie styczniowego finału. WOŚP reprezentowały z ramienia Jurka Owsiaka Paulina Romulewicz i Katarzyna Krzysztofiak.

Wieczór Wiedeński Biura Miasta Wiednia w Krakowie i jego niezapomniana atmosfera wpisują się tym miłym akcentem w 21. Finał WOŚP.

Zdjęcia:
Fotograf: Piotr Kędzierski © COMPRESS Kraków
Na zdjęciach Rudolf Schicker i koordynatorka projektów WOŚP Paulina Romulewicz

2018-03-14T08:50:12+00:0016 listopada 2012|Kultura|