Storytelling

Storytelling – co to jest?

To, że tradycyjny marketing już nie działa, nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem. Jest to branża zmieniająca się w takim tempie, że nierzadko to, co zostało napisane wczoraj, dzisiaj już nie jest aktualne. Z tego powodu coraz liczniejsze grono zarówno marketerów, jak i właścicieli firm zadaje sobie pytanie, w jaki sposób dotrzeć do potencjalnego klienta. Jednym ze sposobów jest storytelling.

Co to jest? To nic innego jak budowanie więzi z osobami obecnymi na rynku poprzez odpowiadanie historii wywołujących emocje. Ten ostatni czynnik jest niesamowicie ważny, jeśli chcemy odnieść sukces w tej dziedzinie. Nikt bowiem nie będzie chciał słuchać nudnych historii, które są istotne tylko z punktu widzenia osoby ich tworzącej.

Ciekawe opowieści natomiast są czymś, co pozwala na wzbudzenie zainteresowania, a w następnej kolejności przekazania komunikatu marketingowego, który w normalnych warunkach nie dotarłby do potencjalnego konsumenta. Pomimo oczywistych zalet wypływających z korzystania ze storytellingu w biznesie, wciąż stosunkowo niewiele firm wykorzystuje to fantastyczne narzędzie.

Storytelling w biznesie – dlaczego warto go wykorzystać?

Podstawową zaletą storytellingu w biznesie jest fakt, że na pierwszy rzut oka nie wygląda jak typowa reklama. Coraz więcej osób ma niemalże wstręt do komunikatów marketingowych i wszechobecnej perswazji marek, dlatego wszystkie klasyczne spoty lub bilbordy są automatycznie pomijane przez ich mózg. Sytuacja wygląda całkowicie inaczej w przypadku storytellingu.

Bardzo ciężko jest bowiem oprzeć się chęci obejrzenia wciągającej opowieści, która wywołuje emocje. Co więcej, taki typ narracji jest dużo lepiej zapamiętywany. Prawdopodobnie każdy z nas w tym momencie jest w stanie odtworzyć w pamięci spot Allegro, który został wypuszczony w trakcie bożonarodzeniowej kampanii. Dotyczył on bowiem nie tyle historii starszego pana chcącego nauczyć się języka angielskiego, a relacji z rodziną i emocji towarzyszących spotkaniu dziadka z wnukiem. Aby storytelling w biznesie był skuteczny, musi także być autentyczny. Ważne jest to, aby odbiorca mógł utożsamić się z konkretnymi postaciami, a także poczuć to, co oni czują w danym momencie.

Stworzenie takiej historii nie jest proste. Istnieje jednak szereg poradników, które mogą sprawić, że stanie się ono dużo łatwiejsze. Przykładem może być książka „Storytelling inspiracyjny” napisana przez Krzysztofa Filarskiego. Przeprowadza ona przez wszystkie etapy tworzenia fascynujących opowieści, które zwiększą wyniki finansowej każdej firmy.

 

foto:  Tumisu z Pixabay

Scroll to Top
Scroll to Top