Azrieli Music Prizes

Sinfonia Varsovia i goście: Azrieli Music Prizes

W niedzielę, 15 września o godzinie 19:00, podczas koncertu Orkiestry Sinfonia Varsovia w Muzeum POLIN zabrzmią dwie europejskie premiery utworów Avnera Dormana i Kelly-Marie Murphy. Kompozycje wyróżnione zostały nagrodą Azrieli Music Prizes.

Ustanowione w 2014 roku przez kanadyjską Fundację Azrieli i przyznawane co dwa lata Azrieli Music Prizes (AMP) mają na celu odkrywanie i nagradzanie wybitnych kompozycji czerpiących inspiracje z tradycji i kultury żydowskiej. 15 września na scenie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN nagrodzone w 2018 roku dzieła wykona orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą pochodzącego z Izraela Maestro Yoava Talmiego. Towarzyszyć im będą znakomici soliści z Kanady: duet COULOIR (wiolonczelista Ariel Barnes and harfistka Heidi Krutzen), skrzypaczka Lara St. John i sopranistka Sharon Azrieli.

Nagroda AMP przyznawana jest w dwóch kategoriach: The Azrieli Prize for Jewish Music oraz The Azrieli Commission for Jewish Music.
W pierwszej kategorii – The Azrieli Prize for Jewish Music – oceniane są utwory, które miały swoją premierę w ciągu ostatnich 10 lat. Laureatem tej nagrody został w 2018 roku izraelsko-amerykański kompozytor Avner Dorman za utwór „Nigunim”.

Celem drugiej kategorii jest zachęcenie kompozytorów do poszukiwania nowych odpowiedzi na pytanie „Czym jest muzyka żydowska?”. Przedmiotem oceny jury są konspekty nowego dzieła muzycznego. Nagrodą jest udzielenie zwycięzcy zamówienia na napisanie utworu, jego premiera, rejestracja oraz międzynarodowa promocja. W 2018 roku laureatką tej nagrody została kanadyjska kompozytorka Kelly-Marie Murphy za utwór En el escuro es todo uno (W ciemności, wszystko staje się jednością).

Avner Dorman „Nigunim”

Utwór ten powstał najpierw jako sonata na skrzypce i fortepian, napisana w 2011 roku w Nowym Jorku dla Gila i Orli Shaham. Po 6 latach Dorman wrócił do tej partytury, rozwijając ją w koncert skrzypcowy. – Próbowałem wnieść do utworu więcej elementów ludowych, a także zaakcentować rytm poprzez podkreślenie roli orkiestry, użycie instrumentów w nietypowych dla nich zakresach, oraz stawiając na innowacyjne techniki wykonawcze – tłumaczy kompozytor.

Podczas pracy nad „Nigunim” Dorman postanowił zbadać muzykę wywodzącą się z różnych żydowskich tradycji z różnych części świata oraz to, jak te przeróżne rodzaje wpisują się w szerszy lokalny kontekst.
Ze zdziwieniem odkryłem, że istnieją pewne wspólne elementy muzyczne łączące żydowską śpiewną intonację z Ameryki Północnej z pieśniami ślubnymi z Azji centralnej, z muzyką klezmerską i modlitwami aszkenazyjskimi. Mimo iż nie użyłem żadnej z istniejących melodii żydowskich w utworze „Nigunim”, główne tropy i kierunki melodyczne utworu są inspirowane tymi właśnie wspólnymi elementami. Poza tym, konkretne części utworu czerpią z lokalnych nieżydowskich tradycji muzycznych każdego z badanych regionów. Na przykład, w drugiej części utworu są zapożyczenia z ludowych rytmów gruzińskich, podczas gdy część czwarta inspirowana jest tańcami macedońskimi – opowiada kompozytor.

Kelle-Marie Murphy “En el escuro es todo uno”

Tytuł kompozycji zaczerpnięty został z sefardyjskiego przysłowia. – Kiedy tylko pozbędziemy się społecznych i ekonomicznych powiązań, jesteśmy bardziej do siebie podobni niż różni – tłumaczy Kelly-Marie Murphy. Każda z czterech części utworu zawiera muzykę inspirowaną tradycją sefardyjską – pieśniami ludowymi w języku ladino [język Żydów hiszpańskich i portugalskich]. – Wybrałam pieśni, które poruszały wątki kobiecości i macierzyństwa. Tę ideę można interpretować dosłownie jako relację matki do dziecka, lub w przenośni jako Izraela będący kolebką wiary.

15 września w Muzeum POLIN – obok utworów Dormana i Murphy – usłyszymy także kompozycje Yoava Talmiego, Srula Irvinga Glicka i Mieczysława Wajnberga.

Program koncertu:

Yoav Talmi – Elegy for Strings, Timpani and Accordion (“Dachau Reflections”)
Srul Irving Glick –
Two songs from 7 Tableaux from the Song of Songs – solistka: Sharon Azrieli
Kelly-Marie Murphy –
En el escuro es todo uno (In the Darkness All is One) – soliści: COULOIR

***

Mieczysław Wajnberg – Rapsodia na tematy mołdawskie
Avner Dorman –
Nigunim for violin and orchestra – solistka: Lara St. John

Scroll to Top
Scroll to Top