Rozmowy Polaków o zdrowiu okiem ekspertów

Za najcenniejsze wartości przekazywane z pokolenia na pokolenie Polacy uważają zasady dobrego wychowania (80%) oraz wartości etyczne i religijne (65%) – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki TENA. O tym, w jaki sposób przekazywać wartości i dlaczego ważna jest rozmowa o zdrowiu, mówią eksperci kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” oraz gościnnie Małgorzata Kalicińska.

Jakie aspekty życia w relacji z bliskimi osobami, które mogą być przekazywane z pokolenia na pokolenie, uważa Pan(i) za najcenniejsze?

N= 733, N60+= 262, pytanie wielokrotnego wyboru
źródło: Ogólnopolskie badanie „Międzypokoleniowe rozmowy Polaków” przeprowadzone w styczniu 2012 r. przez TNS OBOP na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 35+. Badanie zrealizowano na zlecenie marki TENA, inicjatora ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „CoreWellness – wewnętrzna siła”.

Nie bójmy się rozmawiać

Opinie Polaków odnośnie do najcenniejszych aspektów życia przekazywanych z pokolenia na pokolenie różnicuje miejsce zamieszkania. Mieszkańcy największych miast rzadziej rozmawiają o zasadach savoir vivre’u czy etyce. Może to wynikać z ich relatywnie wyższego poziomu wykształcenia, z którym wiąże się większe poczucie niezależności i samodzielności w kształtowaniu własnego systemu wartości. Jednak niezależnie od miejsca zamieszkania, życie rodzinne należy celebrować nie tylko przy świątecznych okazjach, ale także organizując bardziej codzienne aktywności, podczas których będziemy mogli porozmawiać i spędzić czas z bliskimi – może być to np. spacer, łowienie ryb, piknik lub inne wspólne ulubione zajęcie. Pozwoli to na przekazanie wiedzy i umiejętności, jakich dzieci nie zawsze są w stanie zdobyć podczas lekcji w szkole, a jednocześnie umocni więzi międzypokoleniowe – mówi prof. Barbara Szatur – Jaworska, gerontolog i polityk społeczny, ekspert kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła”.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

prof. Piotr Radziszewski

Jak dodaje prof. Piotr Radziszewski – urolog, ekspert kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła”: Wspólne rozmowy są bardzo ważne w przekazywaniu tradycji rodzinnych, ale w relacjach opartych na zaufaniu standardem powinny być także rozmowy o zdrowiu, w tym o dolegliwościach, takich jak np. NTM. Panie mając już pewną wiedzę na ten temat, poszukują wsparcia i w naturalny sposób wybierają sojuszników do rozmowy, takich jak mama, babcia, siostra. Rozmowa o zdrowiu może być okazją do otrzymania wsparcia emocjonalnego i praktycznych rozwiązań, jak radzić sobie z problemem. Mam takie pacjentki, które po konsultacji z lekarzem przeprowadziły rozmowę z partnerem i dzięki temu pozbyły się obaw związanych z odrzuceniem. Inna moja pacjentka tuż po porodzie zaczęła wspólnie
z mężem ćwiczyć mięśnie dna miednicy, których osłabienie jest jedną z przyczyn NTM.

Przygotuj się do rozmowy. Jeśli Twój bliski zmaga się np. z nietrzymaniem moczu, zajrzyj na stronę www.corewellness.pl, gdzie znajdziesz dane dotyczące skali
i przyczyn problemu, proponowane rozwiązania, a także wskazówki jak radzić sobie na co dzień z tym problemem.

Wskaż rozwiązanie. Zaproponuj bliskiej Ci osobie, żeby porozmawiała o swojej dolegliwości z lekarzem pierwszego kontaktu, a w razie dodatkowych pytań –
ze specjalistą, ginekologiem lub urologiem. Powiedz także o możliwości skorzystania z telefonicznej podpowiedzi eksperta. W każdą pierwszą środę miesiąca pod bezpłatnym numerem infolinii 800 60 66 68 odbywa się dyżur psychologa (w godz. 9.00-13.00) i pielęgniarki urologicznej (w godz. 16.00-20.00).
Zaproponuj pomoc. Pamiętaj, że czasem bliska osoba może oczekiwać od nas czegoś więcej niż rozmowy. Może być to towarzyszenie podczas wizyty u lekarza, a czasem pomoc w przestrzeganiu jego zaleceń. Jeśli Twój bliski ma NTM (nietrzymanie moczu), możesz zaproponować mu wspólne ćwiczenia mięśni dna miednicy (tzw. mięśnie Kegla). Pamiętaj, że w ramach kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” możesz zamówić bezpłatną płytę z ćwiczeniami opracowanymi przez prof. Kari Bø z Norwegii – trening ten jest prosty i nieinwazyjny dla naszego organizmu, może być wykonywany przez każdego.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Małgorzata Kalicińska

Wartość rozmowy
Aby podkreślić wartość rozmowy w relacjach międzyludzkich, w ramach kampanii “CoreWellness – wewnętrzna siła” powstał album “Międzypokoleniowe rozmowy Polaków”. Jego bohaterowie, będący w różnym wieku i na różnym etapie życia, prowadzą rozmowę, szczególną uwagę poświęcając tematyce zdrowia. Zastanawiają się nad istotą macierzyństwa, analizują język damsko-męskiej komunikacji w życiu codziennym. Wskazują też do rozmów na jakie tematy należy dojrzeć i jakie cechy powinien mieć rozmówca idealny. Jedną z bohaterek albumu jest znana pisarka, Małgorzata Kalicińska, autorka m.in. sagi “Dom nad rozlewiskiem”. Jej zdaniem: Ważne jest to, żeby każda rozmowa była szczera, dała rozmówcy z problemem zrobić jakiś nawet mały krok naprzód. Czasem taka rozmowa jest dodaniem odwagi do wizyty u lekarza, a czasem stanowi drogowskaz, odbarczenie, daje ulgę. Dla mnie dobry rozmówca to ktoś, kto szczerze szuka, słucha różnych zdań, bo przecież ja jedna nie jestem wyrocznią. (…) Ważna jest treść i jakość rozmowy, a nie jej długość. Wzajemny szacunek do siebie to absolutna podstawa. Jeśli nasz rozmówca nie chce więcej powiedzieć, warto zastanowić się, dlaczego tak jest. Może zdobył już dostateczną wiedzę? A może zostało zadane mu zbyt wiele pytań, które go spłoszyły? Najważniejsze są: wyczucie, chęć rozmowy, empatia.

Celem kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” jest edukowanie społeczeństwa na temat możliwości prowadzenia aktywnego trybu życia przez osoby dotknięte problemem nietrzymania moczu, obalenie mitów na temat nietrzymania moczu jako dolegliwości osób starszych i schorowanych oraz zachęcenie kobiet do poruszania tego tematu podczas rozmowy ze swoim lekarzem.

W ramach kampanii edukacyjnej „CoreWellness – wewnętrzna siła” można zamówić darmową płytę z ćwiczeniami opracowanymi przez prof. Kari Bø za pośrednictwem stron www.corewellness.pl

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Scroll to Top
Scroll to Top