Elżbieta Szmytka (źródło: mat. prasowe)

Requiem Schnittkego i IV Symfonia Mahlera w Filharmonii Narodowej

W piątek, 14 marca o godz. 19:30 i w sobotę, 15 marca o godz. 18:00 maestro Jacek Kaspszyk poprowadzi Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej, a w programie wieczoru zabrzmi Requiem Alfreda Schnittkego i IV Symfonia Gustava Mahlera.

IV Symfonia zastąpi planowane wcześniej utwory: Obraz 1929. Zdzisław Beksiński in memoriam Justyny Kowalskiej-Lasoń i Adagio z X Symfonii Gustava Mahlera. Nie będzie również zapowiadanej w książce programowej wystawy obrazów Zdzisława Beksińskiego.

Gustav Mahler po swoich monumentalnych symfoniach (II i III) o wydźwięku filozoficzno-eschatologicznym kompozytor stworzył dużo krótsze, uproszczone w budowie i orkiestracji dzieło w swoim poetyckim programie w prosty, wręcz naiwny sposób przeciwstawiający świat doczesny i „niebiański”. Symfonia pełna jest harmonii, pogody i ciepła. Radosna „podróż przez życie doczesne” znajduje zwieńczenie w „rozkoszach niebiańskiego życia” (IV część, wykorzystująca słowa z cyklu Des Knaben Wunderhorn).

Sopranowe solo w Symfonii wykona Elżbieta Szmytka. Artystka występuje na tak znakomitych scenach jak m.in. Wiedeńska Staatsoper, Grand Theatre w Genewie, Nederlandse Opera w Amsterdamie, Deutsche Oper w Berlinie, Opera w Los Angeles, bierze udział w festiwalach w Salzburgu, Aix-en-Provence czy Glyndebourne.

Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi maestro Jacek Kaspszyk, któremu symfonika Gustava Mahlera jest szczególnie bliska – wystarczy przypomnieć znakomite wykonanie II Symfonii w październiku ubiegłego roku (transmitowane przez internet), które zyskało znakomite recenzje, a także nagranie I Symfonii z London Symphony dla Collins Classics.

Wcześniej, w pierwszej części koncertu zabrzmi Requiem, jedno z najpopularniejszych dzieł rosyjskiego kompozytora o korzeniach niemiecko-żydowskich – Alfreda Schnittkego. Skomponował je w 1975 r. początkowo jako muzykę do przedstawienia teatralnego Don Carlos Schillera. Składa się z 14 części, przy czym – co ciekawe – tradycyjnie końcowe w mszy żałobnej Lux aeterna zostało zastąpione przez Credo i powrotem początkowego Requiem aeternam. W utworze odnajdujemy charakterystyczną dla Schnittkego polistylistykę, dzieło zachwyca brzmieniową urodą, niezwykłą ekspresją, wchodzi w fascynującą interakcję z muzyczną tradycją. Oryginalnie, szczególnie w kontekście barwowym, przedstawia się nowoczesne instrumentarium Requiem: pięciorgu solistom i mieszanemu chórowi towarzyszą puzony, rogi, rozbudowana perkusja, gitara elektryczna, gitara basowa, czelesta, fortepian i organy.

W wykonaniu Requiem Schnittkego w Filharmonii Narodowej wezmą udział: Elżbieta Szmytka – sopran, Eliza Kruszczyńska – sopran, Anna Wierzbicka – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Vsevolod Grivnov – tenor. Chór przygotował Henryk Wojnarowski.

Przed piątkowym koncertem zapraszamy do Sali Kameralnej (godz. 18:30) na spotkanie „Z muzyką o muzyce”, podczas którego o obu dziełach opowie (przedstawiając także przykłady muzyczne) Beata Stylińska, teoretyk muzyczny, redaktor Programu 2 Polskiego Radia.

Jacek Kaspszyk, fot. J. Multarzyński (źródło: mat. prasowe)
Jacek Kaspszyk, fot. J. Multarzyński (źródło: mat. prasowe)
Elżbieta Szmytka (źródło: mat. prasowe)
Elżbieta Szmytka (źródło: mat. prasowe)