Qudsja Zaher – Opera w dwóch aktach z prologiem

Lewą półkulą mózgu rządzi ponoć logika, prawą – emocje i intuicja. Qudsja Zaher Pawła Szymańskiego przemawia właśnie do naszych prawych połów. Jest bowiem pierwszą polską operą eschatologiczną, o akcji pośmiertnej. Koncept godny Śpiewu młodzianków w piecu ognistym Stockhausena. Lecz libretto Macieja J. Drygasa maluje zaświaty podwodne, przystań zapomnianych topielców. W takim to limbie, przeszywanym atonalnym szlochem zmarłych i twardymi recytatywami dziecięcych strażników pamięci, na obietnicę wieczności czeka Afganka Qudsja, która ofiarowała życie za grupę uchodźców. Ale nim jej dostąpi, odkryje swój los w dziejach niewiasty z plemienia Wikingów sprzed tysiąca lat. Bo czas odbiera ofiarom okrucieństw historii nawet tożsamość, zmienia je w cienie, w bezimienny, łkający chór. I tylko muzyka zdolna jest ich opłakać.

TERYTORIA. Cykl spotkań z muzyką współczesną. Spotkań, w których próbujemy odnaleźć i nakreślić nowe oblicze opery. Gatunku, który zmienia dziś swoją definicję, podbijając nowe terytoria, kreśląc odmienne sensy, proponując nową estetykę. W cyklu prezentujemy najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy, zestawiamy debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich. Opera żyje, ma się dobrze i łypie do nas cybernetycznym okiem Feniksa.

Specjalnie dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej powstają dzieła współczesnych polskich kompozytorów. W minionym sezonie w koprodukcji Teatru Wielkiego z Narodowym powstała dramatoopera Agaty Zubel Oresteja. W sezonie 2012/2013 usłyszymy Qudsję Zaher, dzieło mistrza muzyki współczesnej Pawła Szymańskiego oraz w ramach Projektu ’P’ utwory operowych debiutantów: dla głosów i rąk Jagody Szmytki i Transcryptum Wojtka Blecharza. Napisanej przez Eugeniusza Knapika opery Moby Dick możemy spodziewać się w kolejnych sezonach.

Materiał promocyjny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

[nggallery id=4531]

QUDSJA ZAHER
Paweł Szymański

Opera w dwóch aktach z prologiem
Libretto: Maciej J. Drygas
Oryginalna polska wersja językowa z angielskimi napisami
Premiera: 20/04/2013

czas trwania spektaklu ok. 2 godz. bez przerwy

Dyrygent: Wojciech Michniewski
Reżyseria: Eimuntas Nekrošius
Scenografia: Marius Nekrošius
Kostiumy: Nadežda Gultiajeva
Reżyseria świateł: Audrius Jankauskas
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola
Przygotowanie chóru chłopięcego: Krzysztof Kusiel-Moroz

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Warszawski Chór Chłopięcy przy Uniwersytecie Muzycznym
Fryderyka Chopina, statyści

obsada:
Qudsja Zaher – Olga Pasiecznik, Katarzyna Trylnik
Nauczyciel (aktor) – Andrzej Niemirski
Przewoźnik – Damian Konieczek

Scroll to Top
Scroll to Top