marka Reebok

Jak powstała marka Reebok i jak poprawnie czytać jej nazwę?

Reebok to jedna z potęg rynku obuwniczego. To także gigantyczne wpływy w sportowym i marketingowym świecie. Warto poznać historię tego przedsiębiorstwa, a przy okazji raz na zawsze rozwiać wątpliwości, jak powinno się wymawiać jego nazwę. Losy Reeboka przypominają nieco dzieje Adidasa: także wywodzi się on z Europy, także zaczynał jako rodzinny biznes w podobnym okresie, także posiada w tej chwili niepodważalną pozycję na rynku obuwia sportowego.

Początek biegu Reeboka

Geneza marki Reebok sięga jeszcze XIX wieku, kiedy w latach 90. angielski sportowiec stworzył pierwszy model butów do biegania, który miał kolce. Niedługo później Joseph William Foster – bo o nim mowa – założył przedsiębiorstwo wraz ze swoim ojcem. Firma z Bolton w Wielkiej Brytanii prędko zaczęła zaopatrywać w obuwie sportowe gwiazdy światowej sławy. Reebok – noszący wtedy jeszcze nazwę J.W. Foster and Sons Limited – dał się zauważyć na przykład podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 1924 roku.

Foster vs. Reebok

Co ciekawe, właściwa marka Reebok powstała dopiero w 1958 roku, kiedy dwóch wnuków Fostera założyło własną firmę obuwniczą – Merkury Sports. Od początku działała ona we współpracy z J.W. Foster and Sons Limited, a wkrótce zmieniła nazwę na Reebok i… przejęła biznes dziadka. Od tej chwili buty produkowano tylko pod tym drugim logo.

Jak wymawiać „Reebok”?

Jeffrey i Joseph Fosterowie, wybierając nową markę dla swojego przedsiębiorstwa, inspirowali się nazwą południowoafrykańskiej antylopy – ridboka szarego. Choć angielska pisownia różni się od południowoafrykańskiej, w wyrazie znajduje się tylko jedno „o”, co jednoznacznie świadczy o tym, że nazwę firmy wymawiać powinno się jako „ribok”. Niejednokrotnie kwestia ta budzi niepotrzebne wątpliwości niektórych osób.

Reebok podbija Amerykę

Rozwój Reeboka nierozerwalnie wiąże się z podbijaniem rynku amerykańskiego. Sukces rozpoczął się od wystawy międzynarodowej w 1979 roku, gdzie buty zauważył dystrybutor sprzętu sportowego Paul Fireman. Wynegocjował on dla siebie licencję na sprzedaż asortymentu tej marki w Ameryce Północnej. Jeszcze w tym samym roku wprowadził na rynek trzy modele butów Reeboka, które osiągnęły rekordowo wysokie ceny. Gwałtowny wzrost popularności obuwniczego giganta wiąże się z modelem Freestyle dedykowanym kobietom. Cieszył się on ogromnym zainteresowaniem ze względu na rosnącą modę na aerobik.

Dziś marka Reebok jest gigantem na runku obuwia sportowego, a jej rozpoznawalność porównywać można z Adidasem. Trzeba jednak pamiętać, że prawnie to właśnie Adidas jest właścicielem Reeboka. Przejął tę firmę w styczniu 2006 roku za ponad trzy miliardy euro.

Szukasz oryginalnych butów sportowych marki Reebok? Odwiedź sklep sportowy YesSport, gdzie z pewnością znajdziesz coś dla siebie.

Scroll to Top
Scroll to Top