konsumenci i ich postawy

Polscy konsumenci i ich postawy wobec świadomego konsumpcjonizmu

Global Havas PR Collective opublikował niedawno raport “BeCAUSE It Matters” analizujący stosunek konsumentów do kwestii związanych ze zrównoważoną konsumpcją i odpowiedzialnym biznesem. Wyniki sondażu przeprowadzonego w Polsce wskazują, że choć na naszym rynku istnieje duża grupa deklarowanych odpowiedzialnych konsumentów, dla wielu to atrakcyjna cena ma kluczowe znaczenie przy dokonywaniu wyborów zakupowych.

W raportach o ogólnoświatowym zasięgu opracowanych na podstawie sondażu przeprowadzonego w 20 krajach przeanalizowano przeszłe i obecne zachowania konsumentów w zakresie  odpowiedzialnego konsumpcjonizmu, a także ich deklaracje dotyczące najbliższej przyszłości. Na podstawie analizy coraz częściej upowszechnianych zachowań i aspiracji można zauważyć trend, który wskazuje, że choć cena wciąż pozostaje jednym z kluczowych aspektów przy dokonywaniu finalnych wyborów zakupowych, to konsumenci zaczynają przykładać coraz większą wagę do odpowiedzialnych zachowań marek.

Potwierdzają to zebrane opinie wskazujące, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy konsumenci wybrali jedną markę kosztem innej ze względu na jej większą odpowiedzialność społeczną lub środowiskową. W Polsce zadeklarowało tak 27% respondentów, z czego 22% stwierdziło, że dokonywało takich wyborów często, a 5% − zawsze. Wyniki na podobnym poziomie osiągnięto także w takich europejskich krajach, jak: Francja, Niemcy, Włochy czy Hiszpania.

Co więcej, aż blisko 70% badanych konsumentów w Polsce zgodziło się ze stwierdzeniem, że w nadchodzącym roku chcieliby kupować produkty marek, które pozwalają na wspieranie zrównoważonego rozwoju. Takiej odpowiedzi na zbliżonym poziomie udzielili też respondenci europejscy.  (Hiszpania: 73%, Włochy: 71%, Francja: 62%, Niemcy: 68%).

Odpowiedzi proetyczne lub proekologicze wynikają raczej z poprawności społecznej polskich respondentów niż z ich faktycznych przekonań lub działań jako konsumentów – mówi Michał Olbrychowski, managing partner Havas PR Warsaw. − Niemniej są już pewne oznaki, że najbardziej wyedukowana część naszego społeczeństwa jest bardziej wyczulona na kwestie odpowiedzialnego zachowania korporacji niż to miało miejsce w przeszłości.

Elektroniczna ankieta konsumencka o ogólnoświatowym zasięgu objęła 30 000 respondentów z 20 państw.

Pobierz raport w formacie *.PDF raport_because_it_matters_polska_2014

Scroll to Top
Scroll to Top