4 x 4
Nazwa „kwartet” kojarzy się przede wszystkim z klasycznym kwartetem smyczkowym, a przecież już wcześniej muzykowanie w czteroosobowych grupach cieszyło się dużą popularnością. W zapowiadanych koncertach cztery zespoły przedstawią utwory od średniowiecza po romantyzm, tym samym pokazując różne oblicza kwartetowego grania.
Wtorek, 17 lutego 2015 roku
Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna, godz. 18.00
Po prostu kwartet
Chiaroscuro Quartet:
Alina IBRAGIMOVA skrzypce
Pablo HERNÁN BENEDÍ skrzypce
Emilie HÖRNLUND altówka
Claire THIRION wiolonczela
Program: Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn, Franz Schubert
Chiaroscuro Quartet skupiający młodych muzyków z różnych krajów Europy powstał w 2005 roku. Zarówno nagrania płytowe, jak i liczne koncerty tej grupy spotkały się z bardzo dobrą oceną krytyki muzycznej i międzynarodowej publiczności. W recenzjach z koncertów podkreślano stylowe, a jednocześnie pełne świeżości interpretacje zespołu. Na program koncertu, który odbędzie się 17 lutego, złożą się dwa kwartety twórców tego gatunku – Haydna i Mozarta – oraz słynny, pełen autobiograficznych refleksji, romantycznie tragiczny w wyrazie Kwartet d-moll Śmierć i dziewczyna Franza Schuberta.
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Środa, 18 lutego 2015 roku
Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna, godz. 18.00
Koncert 1: Trochę inny kwartet
Hathor Consort:
Romina LISCHKA viola dyszkantowa, kierownictwo artystyczne
Liam FENNELLY viola tenorowa
Thomas BAETÉ viola basowa
Irene KLEIN viola basowa
Program: Marc-Antoine Charpentier, Henry Du Mont, Étienne Moulinié, Eustache Du Caurroy, Alfonso Ferrabosco młodszy, Giovanni Coperario, John Ward, Elway Bevin, John Jenkins, Henry Purcell
W siedemnastowiecznej Francji i Anglii popularne było zespołowe granie na violach. Rodzinę tych instrumentów smyczkowych reprezentowały różne odmiany głosowe, od violi dyszkantowej po basową. Repertuar komponowany na zespoły tych pięknie i miękko brzmiących instrumentów tworzą przede wszystkim suity i fantazje. O tym, jak różne otrzymały oblicza, 18 lutego przekonają nas artyści, którzy, pod wezwaniem bogini Hathor, a więc z miłością i finezją, muzykują na violach.
Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna, godz. 19.30
Koncert 2: Zupełnie inny kwartet
VivaBiancaLuna BIFFI viola d’arco, violetta bastarda, śpiew
Susanne ANSORG viola da braccio
Karen Marit EHLIG viola da braccio
Teodoro BAÙ viola d’arco
Program: Lasciami mirar quelle viole – polifoniczne frottole we Włoszech końca XIV i początku XV wieku (w oryginalnych wersjach czterogłosowych)
Kolejny koncert (tego samego dnia o godz. 19.30) z udziałem dawnych instrumentów smyczkowych, wypełni muzyka włoska przełomu XIV i XV wieku. Podstawą do pokazania możliwości brzmieniowych średniowiecznych viol: d’arco, bastarda i da braccio będą różne gatunki pieśni świeckich, nazywanych w Italii frottolami. Te polifoniczne, czterogłosowe utwory usłyszymy w wersji instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej. Jak twierdzi autorka tego programu VivaBiancaLuna Biffi, poetycko-muzyczne treści mieszczące się we frottolach są „niewyczerpanym źródłem artystycznych i konceptualnych inspiracji”.
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Czwartek, 19 lutego 2015 roku
Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna, godz. 18.00
Nevermind:
Anna BESSON flet traverso
Louis CREAC’H skrzypce
Robin Gabriel PHARO viola da gamba
Jean RONDEAU klawesyn
Program: Philipp Telemann, Louis-Gabriel Guillemain, Arcangelo Corelli, Johann Sebastian Bach
Kwartetowe spotkania zamknie zespół Nevermind, który specjalizuje się w wykonywaniu muzyki barokowej. Zaplanowany na koncert 19 lutego program można by zatytułować „barokowa musica da camera”, ponieważ wypełnią go charakterystyczne dla muzyki komnatowej XVII i XVIII wieku sonaty i suity. Najczęściej otrzymywały one obsadę triową, w której koncertującą dwójkę instrumentów – np. flet traverso i skrzypce – wspierał barokowy akompaniament basso continuo, realizowany na klawesynie i violi da gamba. Zabrzmią także utwory napisane a quatro uwzględniające w grupie solistów violę da gamba. O tym, jak śpiewna, pełna wirtuozerii i brzmieniowych kolorów jest dworska muzyka mistrzów późnego baroku, przekonają nas interpretacje młodych muzyków z Paryża.
Wprowadzenia do koncertów:
Magdalena Łoś, Klaudia Baranowska (Program 2 Polskiego Radia)
BILETY: dorośli: 30 zł, drugi koncert dnia 15 zł / młodzież: 15 zł, drugi koncert dnia 1 zł
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]