zegarmistrzlodz.com.pl

Strona główna » Blog » Open Stage – przegląd krótkich form tanecznych

Open Stage – przegląd krótkich form tanecznych

18 CZERWCA 19:00
SCENA ELEKTORALNA
TEATR TAŃCA
Open Stage – przegląd krótkich form tanecznych

Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12

Wieczór w ramach programu:
Warszawska Platforma Tańca
oraz
rozmowa o tańcu z artystami oraz widzami

Wstęp wolny. Wystarczy zarejestrować się przez stronę internetową:
http://warszawskaplatformatanca.pl/rezerwacje,show.html

wydarzenie dostepne dla osoby z niepelnosprawnoscia ruchu

Podczas wieczoru Open Stage zaprezentują się następujący artyści ze swoimi choreografiami:
„Zakochanie” chor. Dagny Baczyńska-Kissas
„Dramaqeen” chor. Maria Jękot
„Świnia, krowa, małpa, wiedźma!” chor. Aleksandra Staśkiewicz
„Nieobliczalność”chor. Agnieszka Sterczyńska
„No rules” chor. Izabella Borkowska

Rozmowę z artystami Open Stage oraz widzami poprowadzi:
Joanna Sibilska-Siudym.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Wystarczy zarejestrować się przez stronę internetową:
warszawskaplatformatanca.pl/rezerwacje,show.html
„Zakochanie” – spektakl w choreografii Dagny Baczyńskiej-Kissas do muzyki Bogny Lewtak-Baczyńskiej składa się z 3 utworów muzyczno-słownych: „Romans”, „Kołysanka” i „Piosenka indiańska”. Choreografia przedstawia 3 sceny do powyższych utworów: „Wspomnienie” „Oczarowanie” i „Los”.
Dagny Baczyńska-Kissas – pianistka, kompozytorka, teoretyk muzyki i tancerka. Laureatka II nagrody (2011) za Etiudę baletową do Poloneza F. Chopina (własna choreografia i wykonanie) na Multimedialnym Konkursie ”Chopin XXI wieku” w Niepokalanowie. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, wydziałów: Fortepianu, Teorii Muzyki i Studiów Podyplomowych ( Fortepian). W latach 1994-2005 kształciła się w kierunku tańca klasycznego (Studio Taneczno-Aktorskie H. Kamińskiej przy ul. Moliera) m.in. u: E. Głowackiej, A. Rymaszewskiego, R. Smukały oraz tańca współczesnego i nowoczesnego  (u A. Dziurosz i M. Lubienieckiej), na kursach Tańca Dawnego u R. Maciuk-Agnel, Flamenco, Modern. Tańczyła w Zespole Pieśni i Tańca Politechniki Warszawskiej. Występowała na koncertach Studia Taneczno-Aktorskiego w Warszawie (Teatr na Woli, POS Baletowa im. R. Turczynowicza. W 2008 r. występowała solo we własnej choreografii do utworu Georgiosa Kissas (spektakl „Dziwno-twory” autorstwa i w reżyserii Mai Baczyńskiej). Jako pianistka koncertuje w Polsce i za granicą, brała  udział w eliminacjach  XV Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie, w IV Międzynarodowym Konkursie im. F. Liszta we Wrocławiu. Laureatka nagród za płyty pianistyczne, na których wykonuje kompozycje własne i F. Chopina. Pisze artykuły na temat wykonawstwa muzycznego i tańca.

„Dramaqeen” Marii Jękot to studium osobowości neurotycznej, którą większość ludzi nazywa przewrażliwieniem czy dramatyzowaniem. Tancerka w spektaklu próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy możliwe jest zdefiniowanie faktycznego problemu i czy samo szukanie problemu jest problemem samym w sobie?
Maria Jękot – urodzona w 1988 roku w Katowicach. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na kierunku taniec o specjalności Choreografia i Teoria Tańca. Była stypendystką programu Erasmus w Falmouth University w Wielkiej Brytanii. Studiowała także na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu PWST L. Solskiego w Krakowie oraz w Państwowym Studium Aktorskim przy Teatrze Jaracza w Olsztynie. Od 2008 roku szkoli się w technice tańca współczesnego, klasycznego oraz jazzowego uczestnicząc w licznych warsztatach i festiwalach. Od roku 2011 współpracuje z Anną Piotrowską i Teatrem Tańca Mufmi.
„Świnia, krowa, małpa, wiedźma!” Aleksandry Staśkiewicz to opowieść o złości. O mocy, jaką daje i odbiera gniew. O furii, bezdechu, wyczerpaniu i smutku.
Aleksandra Staśkiewicz – urodzona w 1983 roku w Koninie. Absolwentka Instytutu Sztuk Pięknych w Zielonej Górze. W 2014 roku podczas Warszawskiej Platformy Tańca w ramach Open Stage zadebiutowała pokazem improwizowanym pt.: „Słój boli”.

Etiuda „Nieobliczalność” powstała pod opieką artystyczną Iwony Olszowskiej w ramach kursu Podstawy Choreografii Scenicznej w Krakowie. Tematem solo jest kontrola. Praca nad etiudą polegała na improwizacji i poszukiwaniu swoistego języka ruchowego w oparciu o takie metody jak (m.in.): Body Mind Centering, analiza ruchu Labana, dynamic phrasing, Six Viewpoints, praca z obrazami mentalnymi, zmysłami, psychologią gestu. Efektem tych głębokich i szeroko zakrojonych poszukiwań ruchowych jest osobista opowieść o stworzonym przez twórczynię – Agnieszkę Sterczyńską – osobliwym świecie nieobliczalności, o byciu pod, wymykaniu się spod, wychodzeniu poza.
Agnieszka Sterczyńska – absolwentka kulturoznawstwa na UW (magisterium z wyróżnieniem za pionierską pracę o GaGa). Warsztat taneczny rozwija na regularnych kursach i warsztatach. Najwięcej zawdzięcza Karolinie Kroczak, z którą pracuje zarówno technicznie na zajęciach, jak i twórczo, tańcząc w jej projektach (m.in. Dali Square, Let it flow) oraz będąc w latach 2013-2015 członkiem performatywnej Grupy Z. Brała udział w Labie Nowego Tańca Marysi Stokłosy (2013), ukończyła Kurs Podstawy Choreografii Scenicznej w Krakowie (2014/15), realizując pod opieką artystyczną Iwony Olszowskiej solo Nieobliczalność. W lutym 2015 r. rozpoczęła naukę w Warsaw Dance Department. Doświadczenie sceniczne zdobywała współpracując z Karoliną Kroczak, Elwirą Piorun, Filipem Syczyńskim i Kaliną Duwadzińską. W październiku 2014 r. zadebiutowała jako choreograf spektaklu „Powiedz mi cokolwiek”. Premiera odbyła się podczas gali finałowej Ogólnopolskiego Turnieju Poetyckiego „Orzech” im. Jerzego Kozarzewskiego w Nysie.

„No rules” to spektakl Teatru Tańca TEST, której założycielką jest Izabella Borkowska. Składają się z dwóch, zdecydowanie różniących się części. Pozwoliło to na pokazanie wszechstronności zespołu, jego możliwości technicznych i indywidualności tancerzy. Część I (SMĘTY), opisuje różne ludzkie emocje i stany ducha. Codzienne czynności podkreślają lub stają w opozycji do choreografii. Poprzez taniec pokazane jest uleganie życiu, strach przed odrzuceniem, kompromis, ból, niepewność i nadzieja. Część II (ODMĘTY) to wizualizacje inspirowane symbolizmem i tzw. „trzema mądrymi małpkami”, które nie widzą, nie słyszą, nie mówią. Czego? Do odpowiedzi na to pytanie tancerze nakłaniają widzów. Największym wyzwaniem  to muzyka zespołu Metallica. Dla jednych jest ona religią, inni jej nienawidzą. To kompromis i pogodzenie obu frakcji.
Izabella Borkowska – choreograf, instruktor tańca. Ukończyła w 1993 Państwowe Studium Kulturalno-Oświatowe we Wrocławiu – Wydział Tańca. Posiada wiele certyfikatów międzynarodowych warsztatów i festiwali tanecznych. Jest autorem choreografii do ponad 50 spektakli muzycznych i tanecznych. Prowadzi krajowe i międzynarodowe warsztaty taneczne. Jej choreografie czterokrotnie były nagradzane na Global Education Festival w San Remo. Zdobyła też nagrody min. na New Prague Dance Festival, Milano Dance Competition, Hellas International Competition. W 2009 r. otrzymała nagrodę dla Najlepszego Choreografa na Barcelona Dance Award 2009. Współpracowała z: Studio Metro, Teatrem ROMA, Teatrem NA WOLI, Teatrem PALLADIUM, Teatrem ZAWIROWANIA. Na stałe pracuje z reżyserem Darkiem Sikorskim i jest choreografem Teatru Tańca TEST.

Rozmowę z artystami Open Stage oraz widzami poprowadzi
Joanna Sibilska-Siudym – historyk tańca, wykładowczyni akademicka

Joanna Sibilska-Siudym – ukończyła Poznańską Szkołę Baletową i studia w leningradzkim konserwatorium, otrzymując dyplom historyka i krytyka baletowego oraz pedagoga korepetytora. Od kilkunastu lat jest wykładowcą historii baletu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Pracowała w Muzeum Teatralnym, Łódzkiej i Warszawskiej Szkole Baletowej. Jest autorką haseł biograficznych w „Polskim słowniku biograficznym” i „Słowniku biograficznym teatru polskiego” oraz tekstów dotyczących historii baletu, zamieszczanych w kwartalnikach: „Taniec”, „Pamiętnik Teatralny”, jak i w programach baletowych Teatru Wielkiego w Warszawie i in. Obecnie jest głównym specjalistą ds. zbiorów baletowych w Teatrze Wielkim w Warszawie i doktorantką Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Warszawska Platforma Tańca jest projektem służącym promocji sztuki tanecznej w Warszawie. Charakter integracyjny projektu pozwala na budowanie więzi pomiędzy różnorodnymi, warszawskimi środowiskami tanecznymi, które biorą udział we współtworzeniu programu artystycznego Platformy. Wszystkie prezentacje Platformy są bezpłatne pod warunkiem wcześniejszej rezerwacji miejsc poprzez stronę internetową. W 2014 roku odbyła się pierwsza edycja projektu, w ramach której mogli prezentować się zarówno artyści o udokumentowanym dorobku własnej twórczości, jak i adepci i absolwenci szkół i instytucji edukacyjnych o profilu tanecznym, reprezentujący różne nurty i style. Na kompleksowy obraz WPT składa się aspekt artystyczny (spektakle, open stage, konkurs choreograficzny), aspekt edukacyjny (warsztaty taneczne dla wszystkich zainteresowanych) oraz aspekt społeczny (rozmowy o tańcu po każdej prezentacji i konkurs na recenzję oraz ich późniejsza publikacja na stronie WPT). Projekt organizowany jest przez trzy podmioty pożytku publicznego działające na rzecz podniesienia poziomu artystycznego i edukacyjnego w sferze tańca w Warszawie: Fundacja PERFORM, Stowarzyszenie Strefa Otwarta oraz Fundacja Scena Współczesna. Za organizację WPT w 2015 roku odpowiada Stowarzyszenie Strefa Otwarta. W ramach WPT 2015 odbędą się:
4 spektakle (w tym jedna premiera), konkurs choreograficzny i wieczór OPEN STAGE. Dodatkowo przeprowadzone zostaną bezpłatne warsztaty taneczne, rozmowy o tańcu i konkursy na recenzje. Program WPT przeprowadzony będzie w Mazowieckim Instytucie Kultury i w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Projekt jest współfinansowany przez m.st. Warszawa w ramach projektu „Warszawska Platforma Tańca 2014-2016”
Więcej informacji: warszawskaplatformatanca.pl

Organizator: Stowarzyszenie Strefa Otwarta
Projekt współfinansuje: m.st. Warszawa
Współorganizator: Mazowiecki Instytut Kultury
Opieka merytoryczna programu WPT 2015: dr hab. Aleksandra Dziurosz, Bartosz Miłosz Martyna
Koordynator (WPT 2015): Milena Stryjewska, sso@warszawskaplatformatanca.pl
Koordynator (MIK): Magdalena Chabros
Promocja i PR (Strefa Otwarta): Dominika Dziurosz-Serafinowicz

2018-03-14T05:39:39+01:0018 maja 2015|Kultura|

Może zainteresuje Cię również: