Muzyka dawna na Zamku Królewskim

Muzyka dawna na Zamku Królewskim. PĘKIEL – JARZĘBSKI – MIELCZEWSKI

Muzyka dawna na Zamku Królewskim.
PĘKIEL – JARZĘBSKI – MIELCZEWSKI

25 maja, godzina 19:00 
Zamek Królewski w Warszawie – Sala Wielka 

To kolejny koncert z cyklu Muzyka dawna na Zamku Królewskim. Tym razem muzycy zespołu Capella Regia Polona oraz Chór Kameralny przy Polskiej Operze Królewskiej wykonają utwory, które rozbrzmiewały na XVII-wiecznych dworach polskich Wazów. Spośród szeregu znakomitych dzieł pochodzących z tamtej epoki, do programu wybrane zostały kompozycje Adama Jarzębskiego, Marcina Mielczewskiego oraz Bartłomieja Pękiela.

Adam Jarzębski zapisał się na kartach historii przede wszystkim jako twórca muzyki instrumentalnej. Był autorem kilkudziesięciu kompozycji określanych mianem concerti, które stanowią doskonały przykład wczesnej fazy rozwoju gatunku koncertu. Są to kompozycje wieloczęściowe, składające się z szeregu niewielkich, kontrastujących ze sobą odcinków. Charakterystyczny jest także brak precyzyjnego określenia aparatu wykonawczego w partyturze.

Poza spuścizną kompozytorską, Jarzębski pozostawił po sobie poemat pod tytułem Gościniec abo Krótkie opisanie Warszawy. Choć pod względem literackim nie jest to utwór najwyższych lotów, to stanowi ważne świadectwo ówczesnego życia. Autor opisuje w nim m.in. królewską kapelę, upamiętniając w ten sposób także Bartłomieja Pękiela i  Marcina Mielczewskiego:

„Pekiel, zacny organista,
Dobry z nimże komponista;
I Mielczewskiego też rzeczy
Do grania, śpiewania grzeczy”

Rzeczywiście, Bartłomiej Pękiel wyróżniał się zdolnościami kompozytorskimi tak dalece, że dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów epoki baroku. Zasłynął głównie jako twórca muzyki religijnej – zróżnicowanej zarówno w treści, jak i formie. Przykładem może być choćby muzyczne opracowanie sekwencji na Boże Narodzenie Magnum Nomen Domini,  w którym Pękiel traktuje tekst sylabicznie, stosując jednocześnie prostą, symetryczną budowę. Wyższy stopień skomplikowania charakteryzuje jego jedyny znany dziś koncert kościelny Dulcis Amor Jesu, gdzie kompozytor swobodnie posługuje się techniką koncertującą. Absolutną perłą, jeśli chodzi o wykorzystanie tej techniki jest natomiast przepiękna  Missa concertata La Lombardesca. W tym niezwykłym cyklu mszalnym Pękiel doskonale wykorzystuje możliwości, jakie daje zastosowanie polichóralności.

Jednak za panowania Wazów prawdopodobnie najbardziej znanym poza ojczyzną polskim kompozytorem był Marcin Mielczewski. Do dziś zachowała się po nim jedna niekompletna msza oraz 34 wokalno-instrumentalne motety i koncerty kościelne. Wśród nich wspaniały Magnificat, który otwiera program koncertu.

PROGRAM
Marcin Mielczewski – Magnificat
Adam Jarzębski – Concerto terzo
Bartłomiej Pękiel – Magnum Nomen Domini
Adam Jarzębski – Concerto a 3 „Norimberga”
Bartłomiej Pękiel – Dulcis Amor Jesu
Adam Jarzębski – Concerto a 3 „Tamburetta”
Bartłomiej Pękiel – Missa concertata „La Lombardesca”

WYKONAWCY

BARBARA ROGALA  SOPRAN
MARTA SCHNURA  MEZZOSOPRAN
JOANNA TALARKIEWICZ  ALT
MIKOŁAJ ZGÓDKA  TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK  BAS

CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ

CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA  KLAWESYN, DYRYGENT

Szczegóły na www.operakrolewska.pl

Bilety na www.ebilet.pl oraz www.ewejsciowki.pl

Muzyka dawna na Zamku Królewskim

Scroll to Top
Scroll to Top