Letnie Koncerty na Grochowskiej

Strona główna » Blog » Letnie Koncerty na Grochowskiej

Letnie Koncerty na Grochowskiej

W miniony weekend, koncertem znakomitych artystek Olgi i Natalii Pasiecznik, zainaugurowaliśmy Letnie Koncerty na Grochowskiej. Serdecznie zapraszamy na kolejne koncerty kameralne tego cyklu, w każdą sobotę i niedzielę o godz. 16:00, aż do końca sierpnia. Letnie Koncerty na Grochowskiej odbywają się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

W najbliższą sobotę (18 maja) wystąpią Marek Romanowski (kontrabas) i Joanna Galon-Frant (fortepian). W programie koncertu znajdą się utwory Bacha, Schuberta i Beethovena. W niedzielę (19 maja)zapraszamy na koncert Marcina Zdunika (wiolonczela) i Aleksandry Świgut (fortepian), którzy zaprezentują kompozycje Schumanna i Pendereckiego.

Letnie Koncerty na Grochowskiej prowadzone są przez znanych muzykologów i krytyków muzycznych. Sobotni koncert poprowadzi Maciej Łukasz Gołębiowski, a niedzielny – Agata Kwiecińska.

[heading style=”2″]PROGRAM[/heading]

18.05 sobota 16:00

Marek Romanowski – kontrabas
Joanna Galon-Frant – fortepian

Maciej Łukasz Gołębiowski prowadzenie

JOHANN SEBASTIAN BACH Sonata D-dur na violę da gamba i basso continuo BWV 1028
FRANZ SCHUBERT Sonata a-moll D. 821 Arpeggione
LUDWIG VAN BEETHOVEN Sonata wiolonczelowa nr 3 A-dur op.69

19.05 niedziela 16:00

Marcin Zdunik – wiolonczela
Aleksandra Świgut – fortepian

Agata Kwiecińska prowadzenie

ROBERT SCHUMANN Fantasiestücke op.73
ROBERT SCHUMANN Märchenbilder op.113
KRZYSZTOF PENDERECKI Divertimento na wiolonczelę solo
ROBERT SCHUMANN Funf Stücke im Volkston op.102

[nggallery id=4678]

Marek Romanowski
Naukę rozpoczął w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia im. Stanisława Moniuszki w Katowicach. W czwartej klasie rozpoczął naukę gry na kontrabasie pod kierunkiem mgra Jana Kotuli, którą kontynuował w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, kończąc ją z wyróżnieniem w roku 2009. Obecnie studiuje grę na kontrabasie w Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie adt dr Jana Kotuli.
Swoje umiejętności doskonalił na kursach muzycznych w Łańcucie, Głuchołazach i Bałoszycach, Brnie i Wrocławiu, prowadzonych m.in. przez Dominika Połońskiego, Bogusława Furtoka, Krzysztofa Firlusa oraz Thierry’ego Barbe. Pobierał również lekcje u Jadwigi Kaliszewskiej. Brał udział w takich imprezach jak Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych, Student Art Festival, Festiwal Muzyki Kameralnej „Kontrasty”, czy Heineken Open’er Festival. Jako solista występował między innymi z Filharmonią Śląską, Orkiestrą Kameralną „Archetti” czy Orkiestrą „Silesian Ensemble”. Współpracował z wielu uznanymi artystami, m.in. Krzysztofem Pendereckim i Jonnym Greenwood’em, a także zespołami takimi jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Kameralna Orkiestra Aukso, Orkiestra Muzyki Nowej, jak i również Jest laureatem konkursów kontrabasowych w Bytomiu (I miejsce, 2002), Mielcu (II miejsce, 2008, 2010), Łodzi (II miejsce, 2008 oraz I miejsce, 2012), Katowicach (IV miejsce, 2008), Capbreton, (III miejsce, 2011), Warszawie (I miejsce, 2012), Kopenhadze (II miejsce, 2012), Andernach (IV miejsce oraz dwie nagrody specjalne, 2012) i Poznaniu (I miejsce, 2012).
Był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Otrzymał również Nagrodę Specjalną Prezydenta miasta Katowice za wybitne osiągnięcia artystyczne w 2008 roku oraz Nagrodę Ministra Kultury za osiągnięcia artystyczne w roku 2012. Jest również stypendystą Ministra Szkolnictwa Wyższego oraz Rektora Akademii Muzycznej w Katowicach. W roku 2013 został laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska”, organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury.

Joanna Galon-Frant
Pianistka, kameralistka. Absolwentka klasy fortepianu prof. J. Stompla w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz podyplomowych studiów w klasie kameralistyki fortepianowej prof. M. Szwajger-Kułakowskiej i wykł. M. Mosia. Studentka Scuola Superiore Internazionale di Musica da Camera del Trio di Trieste we Włoszech. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki oraz Stiftung fuer die Musik in Zurich.
Swoje umiejętności doskonaliła na wielu kursach mistrzowskich: pianistycznych, pracując z takimi artystami jak Kevin Kenner, Paul Badura-Skoda, Rudolf Buchbinder, Erick Heidsick, oraz kameralnych: duet Brache Eden & Aleksander Tamir, Yair Kless, Christoph Wyneken, Jerzy Marchwiński, Anthony Spiri, Trio Altenberg.
Występowała jako solistka z orkiestrą Filharmonii Śląskiej oraz kameralną orkiestrą Aukso, z którą współpracuje okazjonalnie, biorąc udział w licznych projektach i festiwalach m.in. „Maraton twórczości H. M. Góreckiego” (Katowice 2004), Warszawska Jesień (2006, 2007, 2010), Festiwal Prawykonań (Katowice 2005, 2007), Festiwal Sacrum – Profanum Kraków 2007, Musica Polonica Nova ( Wrocław 2008), Ars Cameralis (2009), Festiwal Muzyczny w Łańcucie (2010)
Jako miłośniczka muzyki kameralnej realizuje się głównie w tej dziedzinie artystycznej. Obecnie jednym z najważniejszych obszarów jej działalności jest stała i regularna współpraca ze skrzypaczką Anną Szabelką oraz wiolonczelistą Łukaszem Frantem w zespole Trio AdAstra i w duecie „Frant Duo”.
Jest laureatką I nagrody na 43.Międzynarodowym Konkursie Kameralnym L. van Beethovena w Hradec w Czechach w 2004 roku.
W listopadzie 2005 roku w duecie Frant Duo została finalistką 29. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej „Premio Vittorio Gui” we Florencji.
W maju 2007 zespół Frant Duo otrzymał Nagrodę Specjalną dla najlepszego zespołu z Europy Centralnej na 10. Międzynarodowym Konkursie Kameralnym „Premio Trio di Trieste” we Włoszech.
Od kilku lat prowadzi także działalność dydaktyczną w Akademii Muzycznej w Katowicach. Jako doktorantka tejże uczelni obejmuje w niej stanowisko asystenta w Katedrze Kameralistyki.

Marcin Zdunik
Wiolonczelista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie Andrzeja Bauera.
Koncertuje na całym świecie często prezentując własne opracowania i kompozycje. Występował w wielu renomowanych salach (Filharmonia Berlińska, Rudolfinum w Pradze, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Teatr Ermitażu w Sankt-Petersburgu, Konzerthaus Dortmund, Filharmonia Słowacka w Bratysławie, Filharmonia Narodowa w Warszawie) oraz na wielu prestiżowych festiwalach (Chopin i Jego Europa, Muzyczny Olimp w Sankt-Petersburgu, Kammermusikfest Lockenhaus, Wartburg Festival, Autunno Musicale i Lago Maggiore Musica).
Współpracuje ze znakomitymi zespołami (m.in. Prague Chamber Orchestra, St. Petersburg Camerata, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową) oraz wieloma wybitnymi muzykami: Urszulą Kryger, Krzysztofem Jakowiczem, Andrzejem Bauerem, Juliusem Bergerem. Współpraca z Januszem Wawrowskim zaowocowała skomponowaniem przez Marcina Zdunika równorzędnego głosu wiolonczeli do Kaprysów Paganiniego.
Jest laureatem wielu konkursów w kraju i za granicą. W 2007 roku zdobył I nagrodę na VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, gdzie otrzymał również Grand Prix za wybitne wykonanie Koncertu wiolonczelowego W. Lutosławskiego oraz 9 innych nagród.
Był stypendystą Pro Polonia Society, Mozart Gesellschaft Dortmund, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Młodej Polski oraz Ministra Kultury. W 2008 roku zdobył tytuł New Talent na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców w Bratysławie. TVP Kultura przyznała mu nagrodę Gwarancja Kultury 2009.
Jego debiutancka płyta (2009) z udziałem Orkiestry Wratislavia (kier. Jan Stanienda) zawierająca m.in. dwa koncerty wiolonczelowe J. Haydna otrzymała Fryderyka 2010. Marcin Zdunik dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. W 2009 roku nagrał koncert wiolonczelowy B-dur M. Haydna z Orkiestrą AMADEUS.
Marcin Zdunik gra na wiolonczeli wykonanej przez Wojciecha Topę.

Aleksandra Świgut
Pianistka urodzona w Nowym Sączu, swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku sześciu lat pod okiem Teresy Orchel. W 2006 roku opiekę nad jej muzycznym rozwojem objęła Mariola Cieniawa-Puchała. W tej chwili jest studentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Zdobywczyni nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach i festiwalach pianistycznych.
Do najważniejszych należy zaliczyć: III miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina organizowanym przez NIFC (Warszawa, 2008), II nagroda w New Orleans International Piano Competition (Nowy Orlean, 2009), II nagroda oraz dwie nagrody specjalne (EMCY Prize, Bärenreiter Urtext Prize) na Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów (Ettlingen, Niemcy, 2010) oraz II miejsce i nagroda specjalna na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Enschede (Holandia, 2010).
Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez: R. Levina, M. Bilsona, M. Grzybowskiego, M. Mosia, Ch. Schornsheim.
Od 2003 roku objęta programem pomocy wybitnie uzdolnionej młodzieży prowadzonym przez Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci w Warszawie. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej SAPERE AUSO z siedzibą w Krakowie.
W 2010 roku otrzymała także Stypendium Artystyczne im. Franciszka Wybrańczyka, przyznane przez Fundację Sinfonia Varsovia, oraz zaproszenie do udziału w charakterze solisty w koncercie z orkiestrą Sinfonia Varsovia.
Koncertowała z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Symfoniczną UMFC w Warszawie, Orkiestrą Kameralną AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, pod batutą tak znakomitych dyrygentów jak: Ł. Borowicz, M. Dworzyński, M. Moś, M. Niesiołowski, W. Rodek, T. Wojciechowski, M. Wolińska.
Od 2011 roku gra także na klawesynie oraz innych historycznych instrumentach klawiszowych.
Aleksandra Świgut jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena

Maciej Łukasz Gołębiowski
Muzykolog i dziennikarz muzyczny. Od 2005 roku redaktor prowadzący działu muzycznego w miesięczniku Hi-Fi i Muzyka.
Stały współpracownik Ruchu Muzycznego i Beethoven Magazine.
W latach 2009-2011 wykładowca Warszawskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej im. B. Prusa. Autor wielu wywiadów, recenzji płytowych i koncertowych oraz artykułów popularyzujących muzykę klasyczną.
Członek Polskiej Akademii Fonograficznej.

Agata Kwiecińska
Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW (Muzykologia i Prawo), od 2005 roku dziennikarka PR 2 Polskiego Radia, autorka audycji muzycznych i publicystycznych, m.in. nowego cyklu Five o’clock, który prowadzi od stycznia 2012 roku.
W wolnych chwilach pisuje dla „Ruchu Muzycznego”, „Dziennika Gazety Prawnej”, chętnie spędza wakacje w kajaku.

2013-05-16T10:04:30+00:00 16 maja 2013|Kultura|