Książka jest Kobietą

„Ta” Książka jest Kobietą. Książek się nie kupuje. Książki się zdobywa, z drżeniem oczekując, kiedy pojawi się w naszym życiu. Książek się nie czyta, książki się odkrywa powoli, wciąż na nowo. W samotności, we dwoje, przeżywa w nieskończoność w gronie najbliższych. Książek nie można posiadać. Z książką się żyje i przez życie idzie. Często jest to „Ta jedna, jedyna”. Do dziś pamiętamy pierwsze spotkanie, pierwsze wzruszenia, jak pierwsze pocałunki. W uszach wciąż melodię wygrywa szelest przewracanych kartek, pod palcami wyczuwamy ich delikatną fakturę. Była zima, wiosna, lato, jesień, a ona pachniała świeżą farbą drukarską. Byliśmy dziećmi, byliśmy młodzi, starzy, zakochani, na progu wielkiej przygody życia, w chwilach zwątpienia i smutku – to nieważne. Ważne, że są chwile, przeżycia i emocje, których nie da się przełożyć na żaden innych nośnik. Jedynie Książka, która jest Kobietą, jest wartością nieprzemijającą. Jedynie Książka, która jest Kobietą, jest zawsze przy nas.

Mając na uwadze stan czytelnictwa w Polsce, a przy tym poczuwając się – jako wydawnictwo Kobiece i Modowe – do odpowiedzialności zarówno za kultywowanie tradycji czytelniczych, jak i tworzenia warunków do rozwoju czytelnictwa, redakcja portalu ModaiJa.Pl Portal Nowoczesnej Kobiety opracowała projekt całorocznej kampanii „Książka jest Kobietą”.

Głównym celem kampanii jest przywrócenie, czy też stworzenie mody na czytanie, trendu, który Andrzej Markowski, przewodniczący Rady Języka Polskiego, określił jako szlachetny snobizm. Przypomnienie idei, wedle której piękno stanowi jedność z dobrem i prawdą.

Jak wygląda sytuacja? Z danych Biblioteki Narodowej wynika, że w ubiegłym roku aż 80 proc. Polaków nie przeczytało żadnej książki. Książek nie czytają nawet ludzie z wyższym wykształceniem. Co piąta osoba z tej grupy przyznaje, że w ciągu ostatniego roku nie przeczytała ani jednej. Co trzecie dziecko w Polsce nie ma własnej książki.

Dlaczego serwis kobiecy, dlaczego moda na książkę? To wciąż głównie kobiety zajmują się wychowaniem i edukacją dzieci ( i mężów!). To kobiety najczęściej podejmują decyzje zakupowe w rodzinie. To kobiety, wykształcone, ambitne i dynamiczne coraz częściej zajmują kierownicze stanowiska w dużych przedsiębiorstwach, są właścicielkami firm, kształtują modę, są synonimem stylu i elegancji. A moda? Skoro mamy już celebrytki, często szerzące modę na rzeczy niemodne i nieeleganckie, dlaczegóż by nie stworzyć nowych celebrytek? Kulturalnych, literackich, oczytanych, uwodzących nie tylko pięknem zewnętrznym, ale i wewnętrznym.

Dlaczego warto? Zdaniem ekonomistów, tam, gdzie jest bogate, autonomiczne życie kulturalne, tam są lepsze warunki do inwestycji. Kraje, które mają wysoki poziom czytelnictwa, mają jednocześnie najwyższy poziom kreatywności i innowacyjności.

Co mamy w planach? Planowane działania osobistości ze świata kultury, sztuki, show businessu. Kampania prowadzona jest przede wszystkim na stronach internetowych Organizatora – portalu ModaiJa.Pl (www.modaija.pl), w serwisach społecznościowych (Facebook, Twitter, Pinterest, G+) oraz w mediach drukowanych i elektronicznych, które przystąpiły do projektu. Popularyzacja literatury jako takiej – prezentacje nowości, zapowiedzi wydawniczych, recenzje redakcyjne oraz recenzje Czytelniczek, Internautek, a także prezentacja i popularyzacja klasyki. Zachęcanie do czytania przez osoby publiczne, Ambasadorki i Ambasadorów Kampanii. Popularyzacja wartościowych, godnych naśladowania postaw zarówno osób publicznych, jak i osób z „naszego najbliższego otoczenia” – współdziałanie z Czytelniczkami i Partnerami Kampanii. Produkcja i prezentacja spotów reklamowych, „głośne czytanie” zarówno na żywo, podczas spotkań, konferencji i warsztatów, jak i poprzez internetowe transmisje strumieniowe czy publikacje w formie audiobooków, np. „znane kobiety czytają:. Produkcja popularyzujących modę na czytanie gadżetów reklamowych. Organizacja plebiscytów typu „Złota Lista Książek Kobiecych”, „100 książek wszech czasów”, „100 książek, które każda Kobieta powinna przeczytać”, itp. (propozycje robocze). Organizacja konkursów literackich, przeprowadzanie ankiet i sond, które przy okazji zabawy dostarczą również wartościowych danych statystycznych i marketingowych. Organizacja imprez, konferencji, warsztatów aktywizujących i twórczych, spotkań literackich, itp. Produkcja kalendarza „Książka jest Kobietą” zawierającego logotypy Sponsorów, Partnerów i Patronów Medialnych oraz sesje zdjęciowe z udziałem Ambasadorek i Ambasadorów Kampanii.

Sukces? Osiągniemy, gdy dzięki naszym wspólnym działaniom, choć jedna osoba odnajdzie w sobie miłość do książek.

Redakcja

Szczegółowe informacje dotyczące projektu „Książka jest Kobietą” publikowane będą na bieżąco zarówno w portalu ModaiJa.Pl http://modaija.pl/, jak i na niniejszej stronie.

Wszystkich chętnych, zarówno instytucje, firmy, jak i osoby prywatne zainteresowane wsparciem kampanii i współpracą, gorąco zapraszamy do kontaktu: redakcja (at) modaija.pl

Koordynatorzy Kampanii:
Andrzej Kwaśniewski – wydawca serwisu ModaiJa.Pl, andrzej (at) modaija.pl
Robert Gruszczyński – redaktor naczelny serwisu ModaiJa.Pl robert (at) modaija.pl