Historia e-book’ów – infografika

with Brak komentarzy

Książki elektroniczne podbiły już serca setek tysięcy osób w Polsce i milionów na całym świecie. Ci, którzy mają za sobą pierwsze przygody z e-czytaniem, bez zająknięcia wymieniają zalety e-booków: szybkość i łatwość dostępu, tysiące książek na jednym urządzeniu, wygoda czytania niezależnie od miejsca i czasu. Czy e-książki kryją przed nami jeszcze jakieś tajemnice, sprawdza firma Virtualo prezentując 5 ciekawostek na temat e-booków.

Ponad 40 lat e-książek

Dynamiczny wzrost rynku e-książek w Polsce obserwujemy od 2010 r. W tym okresie Empik kupuje udziały w firmie Virtualo, specjalizującej się do tej pory w rozwiązaniach IT do sprzedaży e-booków i aktywnie zaczyna uczestniczyć w rozwoju polskiego rynku książek cyfrowych. Gdyby spytać przeciętnego czytelnika o datę powstania pierwszej e-książki, zapewne odpowiedziałby, że pierwsze e-booki pojawiły się na świecie niedługo przed 2010 rokiem, 10 może 15 lat temu. O e-bookach na świecie zrobiło się jednak głośno już w 1971 r., kiedy to Michael Stern Hart założył Projekt Gutenberg, mający na celu bezpłatne udostępnianie elektronicznych wersji książek. Mimo młodego rynku e-książki w Polsce, e-booki na świecie mają już więc ponad 40 lat.

Zanim nastała Era Kindle

Czytniki marki Kindle są obecnie jednymi z najpopularniejszych na świecie urządzeń, na których odczytywane są e-booki. Jednak wbrew pozorom wcale nie były pierwszymi e-czytnikami, o prawie dekadę wyprzedził je m.in. stworzony pod koniec XX wieku Rocket eBook, który miał ekran LCD i na którym mieściło się ok. 10 e-booków oraz SoftBook również charakteryzujący się dotykowym ekranem LCD oraz pojemnością 2MB. Koszt pierwszych czytników: ok. 500-600 dolarów.

Stephen King a sprawa e-booka

W 2012 r. najpopularniejsze polskie portale zajmujące się tematyką związaną z książkami i czytelnictwem obiegła informacja jakoby Stephen King nie zamierzał wydać swojej najnowszej książki „Joyland” w wersji elektronicznej. Powodem miało być ogromny sentyment jakim autor darzy książki drukowane. Cała sytuacja była o tyle zaskakująca, że w 2000 r. to właśnie Stephen King jako jeden z pierwszych zdecydował się na bardzo odważny krok i opublikował swoją książkę „Riding the Bullet” wyłącznie w wersji elektronicznej. W ciągu 24 godzin od momentu premiery e-booka zamówiło go 400 000 osób, co w tamtych czasach było niewątpliwym rekordem. Mimo głośnych zapowiedzi dotyczących rezygnacji z wydawania przez autora wersji elektronicznych książek, zarówno „Joyland”, jak i kolejne tytuły np.: „Doktor sen”, „Pan Mercedes” ukazywały się w wersji elektronicznej, podbijając listy e-bookowych bestsellerów.

E-book i książka – różna forma, inny proces wydania

W ofercie Virtualo znajduje się obecnie ok. 40 tysięcy e-książek. Ogromna większość nowych tytułów wydawanych przez największe polskie wydawnictwa dostępna jest od razu również w wersji elektronicznej. Co jednak z książkami, które do tej pory nie doczekały się wersji elektronicznej? Dla wielu czytelników sprawa jest prosta – skoro jest książka drukowana, to trzeba na jej podstawie przygotować wersję elektroniczną. Jednak nie zawsze jest to prosty proces. Opublikowanie e-booka wymaga od wydawcy pozyskania dodatkowych praw, m.in. do treści, ilustracji, okładki oraz przygotowania materiałów do digitalizacji. Wydanie książki elektronicznej to wbrew pozorom nie zwykły plik pdf książki przygotowanej do druku.

Zakup e-booka w Internecie to usługa

Nie wszyscy e-czytelnicy o tym wiedzą, a jest to fakt godny uwagi, że e-book dostarczany za pośrednictwem Internetu zgodnie z regulacjami prawnymi nie jest książką, a usługą. Gdyby jednak ten sam plik dostarczany był nie do „Mojej Biblioteki”, a nagrywany np. na płytę CD lub pendrive’a i dostarczany do czytelnika pocztą lub odbierany przez niego osobiście na przykład w siedzibie firmy, byłby traktowany już jako książka. Stąd właśnie wynika różnica w wysokości podatku VAT między e-bookami, a książkami drukowanymi – wersje elektroniczne obciążone są 23% VATem, natomiast książki drukowane – 5%. Różnica ta, jak podkreślają przedstawiciele branży e-booków ma wpływ na szybkość rozwoju rynku treści cyfrowych w Polsce. Odczuwają to przede wszystkim konsumenci, którzy wyraźnie sygnalizują, iż e-książki powinny być tańsze, niż ich papierowe odpowiedniki wymagające wyższych kosztów magazynowania i logistyki.

E-booki mimo iż mają już ponad 40 lat, są wciąż nowoczesną formą czytania książek, która nadal potrzebuje promocji wśród czytelników, jak wynika z analiz firmy Virtualo, jednego z największych dystrybutorów e-książek w Polsce.

historia_ebookow_infografika_virtualo

Wybierz swój profil, aby skomentować: