KARMIENIE PIERSIĄ KONTRA ALERGIA POKARMOWA

Strona główna » Blog » KARMIENIE PIERSIĄ KONTRA ALERGIA POKARMOWA

KARMIENIE PIERSIĄ KONTRA ALERGIA POKARMOWA

Pokarm matki jest najodpowiedniejszym rodzajem pokarmu dla noworodka bez względu na moment jego poczęcia. Mleko matki zawiera szereg bioaktywnych składników, które stymulują wzrost i rozwój dziecka. Okres karmienia piersią dla wielu mam stanowi najpiękniejszy etap życia. Niestety, zdarza się, że jest to bardzo trudny czas, pełen wyrzeczeń i rezygnacji. Dzieje się tak miedzy innymi, kiedy dziecko ma alergię pokarmową i mama musi stosować dietę eliminacyjną, niekiedy bardzo restrykcyjną. Jak sobie poradzić w tych trudnych chwilach? Skąd czerpać nadzieję, siłę i pomysły na potrawy? Oto kilka wskazówek, które pomogą poradzić sobie z tym problemem.

Gdy uczula białko mleka krowiego

Alergia na białko mleka krowiego jest najczęstszym rodzajem alergii pokarmowej bądź nietolerancji u dzieci. Sytuacja nie jest łatwa, albowiem matka karmiąca piersią jak i jej maleństwo potrzebują mleka, a dokładnie wapnia, jakie się w nim znajduje. Wyeliminowanie produktów mlecznych z diety mamy karmiącej wymusza szukanie innych źródeł białka oraz wapnia. W takiej sytuacji należy wypróbować wszelkie możliwe produkty, które mogą dostarczyć tych składników. W pierwszej kolejności warto sięgnąć po mleko kozie, które rzadziej uczula, dlatego niektórzy alergicy mogą je pić zamiast krowiego. Ponadto zawiera ono więcej wapnia, potasu, fosforu i witamin w porównaniu z mlekiem krowim. Należy tu pamiętać o produktach na bazie mleka koziego, np. sery czy napoje fermentowane.

Oprócz mleka koziego możesz wypróbować także inne mleka na bazie roślin. Bardzo popularne jest mleko sojowe, kokosowe, kukurydziane, ryżowe, migdałowe oraz gryczane. Ich wadą jest niska zawartość wapnia, dlatego należy zwrócić uwagę na to, by były one wzbogacane witaminami i minerałami. Jeżeli nie chcesz karmić dziecka butelką, możesz sama przyjmować mleko modyfikowane dla alergików. Aby zaopatrzyć organizm w wapń staraj się często sięgać po brokuły, soję, botwinę, sardynki, rzepę i kapustę. W produktach tych znajduje się dużo łatwo przyswajalnego wapnia.

Gdy uczula jajko kurze

Alergia na jajko kurze również bywa bardzo uciążliwa, ponieważ jajka są dodawane do ogromnej ilości produktów i potraw. Bardzo często ten typ alergii współwystępuje z nietolerancją białka mleka krowiego. Zdarza się, że uczula jedynie białko, choć nie brakuje przypadków, kiedy zmiany skórne pojawiają się zarówno po spożyciu białka jak i żółtka. W takiej sytuacji możesz wypróbować jajka przepiórcze, które nie wszystkich uczulają. Należy także pamiętać o tym, że jajka po ugotowaniu zawierają znacznie mniej właściwości alergizujących, ponieważ proteiny białkowe giną w wysokiej temperaturze. Na rynku dostępne jest tzw. jako w proszku, które co prawda nie nadaje się na jajecznicę czy kanapkę, ale może stanowić wyborną panierkę.

Cytrusy, orzechy, kakao i czekolada 
To kolejne produkty z listy najczęściej uczulających, jednakże rezygnacja z nich nie wymaga aż tak dużej determinacji jak w przypadku produktów mlecznych lub jajek. Przy tego typu alergii należy też pamiętać o rezygnacji z soków na bazie owoców cytrusowych.

Niektóre alergie związane są niedojrzałością układu immunologicznego i przechodzą wraz z wiekiem dziecka. Istnieją też skuteczne sposoby odczulania. Warto pamiętać o tym w chwilach kryzysu, zachowując nadzieję na poprawę. Najtrudniejszy jest początkowy etap, zwłaszcza dla rodziców, którzy po raz pierwszy stykają się z alergią. W trudnych chwilach warto zasięgnąć porady doświadczonych rodziców, którzy mają dużą wprawę w karmieniu alergicznego dziecka, zazwyczaj znają oni mnóstwo przepisów i patentów na unikalne dania. Ponad to warto od czasu do czasu wykorzystać laktator, co pozwoli na posiadanie zapasu mleka w lodówce, dzięki czemu mama w kryzysie może posmakować odrobinę zakazanego produktu.

2018-03-14T08:08:37+00:00 11 czerwca 2013|Świat Kobiet|