Jedz i chudnij, czyli niskokaloryczne warzywa i owoce

W pierwszych dniach odchudzania ochota na przekąski między posiłkami może być szczególnie dokuczliwa. Łatwo wtedy o grzechy kulinarne, które odbierają motywację do pracy nad utratą wagi. Można jednak temu zaradzić. Jak? Wystarczy sięgać po owoce i warzywa, które wypełnią żołądek, a jednocześnie dostarczą minimalnej ilości kalorii.

Owocowy zawrót głowy, czyli jedzmy arbuzy i truskawki

Nie wszystkie owoce można na diecie spożywać bezkarnie. Wiele z nich zawiera spore ilości fruktozy – między innymi banany, winogrona, nie mówiąc już o owocach suszonych czy ananasach z puszki. Jednak te owoce, które mają w sobie dużo wody i niewiele kalorii można jeść bez większych wyrzutów sumienia. Do czołówki najmniej kalorycznych owoców zaliczają się truskawki, maliny, poziomki, czerwone, białe i czarne porzeczki, arbuz, grejpfrut, agrest, mandarynki i pomarańcze. Więcej na ten temat znajdziesz na tej stronie meridiasprzedam.plom

Warzywa – jeszcze więcej objętości i jeszcze mniej kalorii

Naszym największym sprzymierzeńcem w odchudzaniu powinny być warzywa. Są jeszcze mniej kaloryczne niż owoce i możemy je jeść naprawdę bez ograniczeń. Mają też zazwyczaj niski indeks glikemiczny i regulują poziom cukru we krwi, szczególnie jeżeli chodzi o warzywa surowe.

Wśród najmniej kalorycznych warzyw prym wiodą: rabarbar (nieco zapomniany, ale warto wprowadzić go do swojej diety), zielony ogórek, cukinia, kapusta kiszona (kopalnia witamin w okresie zimowym), botwinka, świeży pomidor, bakłażan, dynia, kabaczek, kalafior i kalarepa. Surowa marchewka ma nieco więcej kalorii niż wymienione warzywa, ale wciąż na tyle mało, że jej chrupanie zaspokoi głód przy minimalnej dostawie kalorii.

Jak jeść warzywa i owoce, żeby stracić na wadze?

Pamiętajmy, że gotowanie warzyw bardzo często wpływa na znaczne podwyższenie ich indeksu glikemicznego. Gotujmy je więc na parze i tak krótko, jak się da. A te, które można jeść na surowo, jedzmy bez obróbki cieplnej. Takie warzywa jak buraki, brokuł, kalafior, kapusta czy cebula można z powodzeniem spożywać w postaci surowej, tworząc z nich pyszne sałatki.

Na początku jednak zjedzmy nieco mniejszą ilość przygotowanej sałatki z surowych warzyw, bo w przypadku niektórych osób mogą pojawić się problemy z trawieniem „surowizny”. Z kolei jedząc owoce, pamiętajmy, że spożywane w towarzystwie cukru tracą swoje właściwości odchudzające. Truskawki z cukrem i śmietaną są pyszne i zaspokoją apetyt, ale na pewno nie pozwolą stracić na wadze.

Spożywanie niskokalorycznych warzyw i owoców jako przekąsek znacznie ułatwia proces odchudzania. Dzięki nim łatwiej jest okiełznać ochotę na mniej zdrowe produkty. Korzyść dla organizmu jest w dodatku podwójna, bo nie tylko zrzucamy zbędne kilogramy, ale i dostarczamy sobie prawdziwej bomby witamin i substancji mineralnych. Więcej na temat zdrowego odchudzania przeczytasz na tej stronie medicot.pl

  • edimazur

    Ja jadam dużo owoców i warzyw nie patrząc na ich kaloryczność. Jadam jako przekąski, czasem też w sałatkach warzywnych oraz owocowych. Do tego uwielbiam gotowane warzywa na parze z dodatkiem piersi kurczaka lub indyka. Gotowanie na parze to najlepsze rozwiązanie dla osób, które chcą prowadzić zdrowy tryb życia. Ja kupiłam w tym celu parowa philipaka. Trzeba tez pamiętać o ruchu – u mnie to basen, bieganie oraz zumba.

  • Marcin P

    Ja jem dużo warzyw i owoców, szczególnie arbuzów, ogórków czy pomidorów. W upalne dni do tego też piję dużo lekko gazowanej cisowianki. Ciepłych dań się mocno nie chce jeść.

  • Zoja

    Dieta oparta na warzywach i owocach jest bardzo zdrowa choć zdaje sobie sprawę że nie dla wszystkich są one zjadliwe na surowo. Ja je poddaje obróbce termicznej na parze do czego wykorzystuję naczynie Milano Classic.