Agnieszka Jelonkiewicz

FUTUROLOGIA, MODA I… JA

Od momentu, gdy w raju Ewa skusiła Adama dorodnym jabłuszkiem, strój niezmiennie towarzyszy człowiekowi. A odkąd powstał nigdy nie ograniczał się tylko do funkcji praktycznych. Człowiek zawsze lubił się stroić i wyróżniać. Nic zatem dziwnego w fakcie, że ubranie od zawsze było sposobem na dzielenie ludzi.

Z punktu widzenia historii mody: w każdej epoce były klasy uprzywilejowane mogące nosić konkretne ozdoby, kolory, fasony oraz były klasy, które nie mogły sobie na to pozwolić. Ale od czego naśladownictwo? I gdy coś stało się popularne i powszechnie noszone, „góra” natychmiast wymyślała nowe. Tak od wieków działa koło napędowe mody…

Dla mnie moda jest propozycją. Z przyjemnością ją oglądam, ponieważ znajomość historii mody pomaga mi przy stylizacjach, komponowaniu dodatków, fryzur i projektowaniu makijaży. Historia mody jest wspaniałym „narzędziem” przy oglądaniu pokazów mody i komentowaniu aktualnych trendów. W każdej kolekcji znajdują się jakieś odniesienia historyczne. Fantastycznie jest umieć to odczytać i zobaczyć na czym polega interpretacja „dziedzictwa” w danej kolekcji. Tak traktuję modę zawodowo. A prywatnie, moda „puszcza do mnie oko” – jest dla mnie dobrą zabawą. Miksuję, mieszam i tworzę własną odsłonę.

Zastanawiając się nad przyszłością mody, widzę ją raczej w modzie ulicznej, która rozwija się bardziej dynamicznie niż pokazy haute couture. Chociaż nie wyobrażam sobie sytuacji, że tej sztuki mogłoby kiedyś zabraknąć. Próbując zabawić się we wróżkę biorę pod uwagę trzy zjawiska mody streetowej. Po pierwsze: powszechne umiłowanie wygody. Jesteśmy rozpieszczani – żeby nie użyć słowa „psuci” – niezliczoną ilością wynalazków i gadżetów ułatwiających nam komfort życia. Stąd obecny sposób życia ludzi wymaga coraz większego komfortu. Cenimy wygodną odzież, zapewniającą dobre samopoczucie. Nie do przyjęcia są ubrania, które krępowałyby ruchy, uniemożliwiały swobodne oddychanie, czy zmieniały naszą budowę anatomiczną (jak to nierzadko bywało w epokach poprzednich). Moda na komfort i wygodę doprowadziła do powstania ubrań coraz łatwiejszych w noszeniu: przewiewnych, lekkich, plamoodpornych. Mamy już ubrania „inteligentne” (odzież high-tech): odzież antybakteryjną, chroniącą przed promieniami UV , regulującą temperaturę. Powstają ubrania zapamiętujące kształt, zmieniające kolor, neutralizujące miejski smog, antyalergiczne, o zapachu owoców, czy… aplikujące bezpośrednio do skóry witaminę C lub krem nawilżający. I tą drogą może podążyć moda w następnym stuleciu.

Drugim – nie mniej silnym – zjawiskiem jest przenikanie stylów, dzięki czemu powstają nowe nurty w modzie. I tak pogoń za komfortem doprowadziła do powstania stylu casual. Wygoda automatycznie kojarzy się z nurtem sportowym, dlatego powiązano elegancję ze sportowym luzem. Casual w odzieży biznesowej jest powszechnie akceptowany i przełamuje kolejne bariery obyczajowe. To także może być przyszłość mody streetowej.

Trzecim zjawiskiem – wraz z otwarciem granic i globalnym zasięgiem marek odzieżowych – jest powszechna globalizacja naszych strojów. A to może z kolei doprowadzić do jednakowego ubierania się ludzi, bez względu na to w jakim mieście i jakim kraju będą się znajdować.

A moim zawodowym marzeniem jest to, by wybierana przez nas wygoda nie zaczęła oznaczać zbyt nonszalanckiego podejścia do elegancji. Życzyłabym sobie i innym,  aby nurt sportowy (będący dotąd na obrzeżach mody) nie zdominował naszych szaf. Żeby na ulicach można było zobaczyć ludzi nie tylko ubranych w jednakowe dresy, trampki, wiatrówki i czapki z daszkiem. Obyśmy nie przywykli do brzydoty i bylejakości. Nie możemy dopuścić do tego, żeby przez młodsze pokolenia, szok był mylony z szykiem.

Agnieszka Jelonkiewicz

Akademia Stylu Agnieszki Jelonkiewiczkonsultantka wizerunku, historyk sztuki, ekspert z dress code’u.
Jedna z bohaterek książki „Sukces jest kobietą! Piękna twarz biznesu”.
Szkoli Zarząd i naczelne kierownictwo firm z profesjonalnej autoprezentacji i etykiety w biznesie.
Przygotowuje wizerunek medialny ekspertów i rzeczników prasowych.
Prowadzi zajęcia dydaktyczne dla młodzieży i grona pedagogicznego.
Akademia Stylu Agnieszki Jelonkiewicz www.twoj-wizerunek.com
FB Akademia Stylu Agnieszki Jelonkiewicz: www.facebook.com/AkademiaStyluAgnieszkiJelonkiewicz

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Agnieszka Jelonkiewicz
Agnieszka Jelonkiewicz, fot. Wojtek Kurek

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Scroll to Top
Scroll to Top