Deficyt łez czyli zespół suchego oka

Strona główna » Blog » Deficyt łez czyli zespół suchego oka

Deficyt łez czyli zespół suchego oka

Spędzanie długich godzin przed komputerem nie wpływa korzystnie na nasz wzrok. Co zrobić, gdy oczy są zaczerwienione i zaczynają piec?

Okuliści ostrzegają, że nie powinno się pracować bezpośrednio przy monitorze (komputer, telewizor) dłużej niż 5 godzin. Tylko jak tu ograniczyć eksploatację wzroku, skoro coraz więcej zawodów stale wymaga pracy przy komputerze?
Skutek? Ponad 75 procent osób pracujących przy komputerze skarży się na uporczywe pieczenie i swędzenie oczu oraz czucie piasku pod powiekami. Z czasem w trakcie patrzenia pojawiają się rozmazane nieostre kształty i gorsze postrzeganie kolorów.
Takich objawów nie wolno lekceważyć. Bo zespół suchego oka bardzo szybko może przerodzić się w poważniejszą chorobę.

Gdy oko swędzi i piecze
Wystarczająco śliska gałka oczna umożliwia zmiany kąta widzenia oka bez ruszania głową. Pracując przed monitorem rzadziej mrugamy, co prowadzi do wysuszania się oka. Przesuszone oczy narażamy na zakażenia, kurz i zarazki. Coraz rzadziej pojawiające się łzy nie nadążają z wytwarzaniem dostatecznej bariery bakteriobójczej. W ten sposób możemy łatwo doprowadzić do powikłań: zapalenia rogówki i spojówki.

Objawy suchego oka
Zespół suchego oka zazwyczaj zaczyna się od zaczerwienienia i pieczenia oka. Z czasem pojawia się uczucie wysuszenia spojówek, którym towarzyszy uczucie suchości w nosie i gardle. Gdy bagatelizujemy problem, oko może boleć, w kącikach powiek zaczyna gromadzić się wydzielina. W zaawansowanych przypadkach może pojawić się nawet światłowstręt.
Do zespołu suchego oka dochodzi wówczas, gdy nieprawidłowo działa proces wydzielania łez, a tym samy gałki ocznej. Mechanizm powstawania choroby jest prosty: im dłużej pracujemy, bardziej wytężamy wzrok, powieki nie nadążają z nawilżaniem gałki ocznej.

Kto jest najbardziej narażony?
Na wysychanie oka narażone są przede wszystkim osoby, które długo pracują przy komputerze. Ryzyko zachorowania zwiększa się u osób starszych, u kobiet w okresie przekwitania (ze względu na zmiany hormonalne) oraz u kobiet stosujących hormonalną antykoncepcję. Zespół suchego oka częściej pojawia się u osób z niedoborem witaminy A oraz u osób z przewlekle powtarzającymi się zapaleniami spojówek, u chorych na cukrzycę, trądzik, oraz u osób z zaburzeniami pracy tarczycy.

Skuteczne leczenie
Najszybszym i jednym z najskuteczniejszych sposobów pozbycia się uciążliwych dolegliwości związanych z zespołem suchego oka jest zakraplanie oczu specjalnymi preparatami nazywanymi ”sztuczne łzy”. Są one dostępne w aptekach bez recepty.
Pamiętajmy jednak o tym, że bardzo trudno jest stworzyć preparat, który dorówna naturalnej łzie. Krople „sztuczne łzy” to woda, substancje czynne i konserwanty.

W trakcie doby tracimy ponad pół grama łez. Co więc zrobić, gdy zaczyna ich brakować?

Popraw wzrok dietą
Aby oczy były w dobrej kondycji powinniśmy zadbać o prawidłową dietę. W codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć produktów, które zawierają:

Witaminę A (retinol)
Sporo tej witaminy znajdziemy w wątróbce, serach topionych i podpuszczkowych, maśle i margarynach, jajach i tłustych rybach.

Prowitaminę A (betakaroten)
Znajdziemy ją w pomarańczowych i czerwonych warzywach i owocach (marchew, papryka, pomidory, pomarańcze, brzoskwinie) koperku, natce pietruszki, szczypiorku, szpinaku, sałacie, brokułach.

Witaminę B2 (ryboflawina)
Znajdziemy ją w drożdżach piekarskich, zarodkach pszennych, serach, mleku, kurzych jajach, brokułach, szpinaku, kaszy gryczanej, rybach (makrela).

Witaminę E
Znajdziemy ją w oleju słonecznikowym, migdałach, orzechach laskowych, oleju (sojowy, kukurydziany, rzepakowy), pestkach słonecznika, zarodkach pszennych.

Cynk, magnez, selen i miedź
Znajdziemy je w ciemnym pieczywie, kaszy gryczanej, mięsie, jajach, roślinach strączkowych, fasoli, grochu, owocach morza, ryżu.

Luteinę (karotenoid)
Znajdziemy ją w brukselce, kapuście, kukurydzy, szpinaku, zielonym groszku i żółtkach jaj.

Doskonałym uzupełnieniem codziennej diety o składniki wpływające na dobrą kondycję wzroku jest przyjmowanie suplementu diety Vislea. Ten bogaty w składzie preparat zawiera witaminy i minerały, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania wzroku:

Luteinę i zeaksantynę – gromadzą się one wybiórczo w siatkówce oka, szczególnie w plamce żółtej, gdzie pełnią funkcję naturalnego filtra ochronnego zabezpieczającego siatkówkę przed szkodliwym działaniem promieniowania UVA i UVB.

Olej rybi – źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w szczególności kwasów z rodziny Omega-3. Są jednym z głównych elementów strukturalnych wchodzących w skład neuronalnych błon komórkowych, w tym siatkówki oka).

Witaminy C i E – wykazują silne działanie antyoksydacyjne, dzięki czemu zapobiegają szkodliwemu wpływowi wolnych rodników, na których działanie szczególnie narażony jest narząd wzroku.

Cynk, mangan, miedź i selen – warunkują prawidłową aktywność enzymów uczestniczących w procesach antyoksydacyjnych.

Witaminy B1, B2, B3, B6, B9, B12, których niedobór może powodować łzawienie oraz łatwe męczenie się oczu.

Trokserutynę, która wpływa ochronnie na naczynia krwionośne zwiększając elastyczność ich ścian.

Dlaczego suplementacja a nie dieta?
Powód jest bardzo prosty. Suplementy zawierają skoncentrowane składniki odżywcze. Gdybyśmy chcieli w naturalny sposób dostarczyć sobie w pożywieniu taka ilość substancji odżywczych, która mieści się w jednej kapsułce VISLEA musielibyśmy dziennie zjeść np. 2,8 kg marchwi, 1 kg czosnku, 200 g malin, orzechów i suszonych brzoskwiń, 100 gram masła, 600 g sałaty i 100 g wątróbki!

Ćwiczmy wzrok
Raz na pół godziny oderwijmy wzrok od komputera, popatrzmy na przedmiot leżący daleko. Następnie szybko spójrzmy w górę i w dół oraz na boki. Na koniec, przez kilka sekund intensywnie mrugajmy.

Higiena otoczenia
Do właściwej pracy oczy potrzebują odpowiedniej dawki tlenu. Zadbajmy o nawilżanie pomieszczeń, systematycznie wietrzmy pokój w którym przebywamy.
Zadbajmy też o higienę pracy przy komputerze, dobierzmy odpowiednią wielkość monitora, zachowajmy należytą odległości, utrzymujmy monitor w czystości, dobrze dobierzmy oświetlenie i kolory w programach komputerowych.

2018-03-14T09:27:43+00:00 29 lipca 2012|Zdrowie|