Czego można nauczyć się od kobiet?

Analytics and Insight, dział badawczy MEC przygotował raport na temat korzystania z serwisów społecznościowych przez kobiety. W badaniu metodologią DigiFaces wzięło udział 130 użytkowniczek z całego świata. Obserwacje zaowocowały opracowaniem 9 zasad jak marki powinny komunikować się ze swoimi odbiorcami za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Analytics and Insight, dział badawczy domu mediowego MEC przygotował jesienią 2011 roku raport Female Creators na temat korzystania z serwisów społecznościowych. Badanie przeprowadzono metodą DigiFaces wśród 130 najbardziej aktywnych internautek na całym świecie.

DigiFaces to unikalne badanie jakościowe opracowane przez ekspertów MEC, przeprowadzane online z wykorzystaniem kombinacji narzędzi właściwych blogom i wywiadom. Dzięki temu można lepiej zrozumieć postawy respondentów oraz motywy kierujące ich wyborami.

Autorzy badania postawili sobie za cel poznanie motywacji i zachowań internautek w wieku 16-24 lat, dziewczyn niezwykle aktywnych, które same prowadzą blogi, zostawiają uwagi na mikroblogach (Twitter), dodają pliki wideo, regularnie dzielą się pomysłami i komentują nowe tematy na forach dyskusyjnych, są zaangażowane w to, co robią oraz stale poszerzają krąg swoich sympatyków. Grupę tę nazwano Female Creators. Kreatorki starają się aktywnie kierować swoją obecnością w mediach społecznościowych, są ekspertkami w prowadzeniu efektywnej komunikacji, a analiza ich aktywności pozwala sformułować reguły, jakimi powinny kierować się marki prowadząc dialog z konsumentami. W budowaniu wizerunku, zarządzaniu nim oraz reagowaniu na zmiany można działalność Kreatorek porównać do działań marketingowych, jakie podejmują marki handlowe. Z punktu widzenia komunikacji marek Kreatorki są cenne nie tylko, jako źródło wiedzy o tym, jak skutecznie się komunikować, ale także, jako potencjalne, wpływowe źródło informacji o marce. W dziedzinach takich, jak: technologia, rozrywka, moda, zdrowie, uroda – Kreatorki są często najbardziej wpływowymi źródłami informacji i porad dla innych.

Analiza działań Kreatorek umożliwiła sformułowanie 9 zasad, jakimi marki handlowe powinny komunikować się ze swoimi odbiorcami. Można je ująć w 3 obszarach: Inspiracja, Dzielenie się, Budowanie relacji. Oto one:

Inspiracja:
1. Inspiracja to powód, dla którego jesteś obecny online. Poddawaj się inspiracji innych, ale też inspiruj innych. Każda twoja obecność powinna być przemyślana i inteligentna.
2. Stawiaj na jakość kontaktu ponad ilość obecności – mów tylko wtedy, gdy masz coś do powiedzenia.
3. Kreuj widoczne, rzucające się w oczy treści – przyciągaj uwagę odbiorców odpowiednimi podsumowaniami i nagłówkami.
4. Bądź przygotowany na niepowodzenie – ucz się na swoich błędach, zmieniaj się i poprawiaj

Dzielenie się:
1. Wykonuj zadania z pasją – odbiorca musi uwierzyć, że wierzysz w to, co robisz
2. Dziel się swoją wiedzą, ekspertyzami, opiniami z innymi, to może im pomóc.

Buduj relacje:
1. Komentarze i odpowiedzi są początkiem konwersacji – prowadź dialog, odpowiadaj szybko i na temat
2. Udzielaj odpowiedzi wyczerpująco i na temat lub nie odpowiadaj wcale i co najważniejsze, kieruj odpowiedź do pytającego, a nie ogólnie do wszystkich
3. Nie prowadź gry z odbiorcą – bądź szczery, otwarty i uczciwy. Mów to, co myślisz a nie to, co wydaje ci się, że ludzie chcą usłyszeć

Zrozumienie, jakimi zasadami kierują się Kreatorki jest kluczowe w zarządzaniu komunikacją marki, jeśli marketerzy będą potrafili komunikować się jak Kreatorki zyskają nie tylko ich aprobatę, ale partnerów w dialogu. A to Kreatorki przecież mają decydujący wpływ na zachowania milionów innych odbiorców,

Scroll to Top
Scroll to Top