CHOPIN I JEGO EUROPA

CHOPIN I JEGO EUROPA

10. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny

CHOPIN I JEGO EUROPA

Od Chopina i griega do panufnika

15 – 31 sierpnia 2014 roku

Honorowy Patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Bronisława Komorowskiego

Organizacja:

NARODOWY INSTYTUT FRYDERYKA CHOPINA

POLSKIE RADIO Program 2

FILHARMONIA NARODOWA

34 WYDARZENIA

recitale, koncerty kameralne i symfoniczne, jazz, opera i film

CHOPIN I MUZYKA JEGO CZASÓW

ARCYDZIEŁA ZNANE I NIEZNANE

Muzyka norweska od Tellefsena i Griega do Nordheima

Koncert Griega i Cosi fan tutte Mozarta

po raz pierwszy w oryginalnym brzmieniu

Koncerty specjalne w 100-lecie urodzin

ANDRZEJA PANUFNIKA

WIELCY WYKONAWCY

DEBIUTY

Maria João Pires, Martha Argerich, Dejan Lazić, Dang Thai Son, Andreas Staier, Peter Jablonski, Patrick Jablonski, Alexander Melnikov, Alexey Zuev, Tobias Koch, Jorge Luís Prats, Inon Barnatan, Raffaela Milanesi, Stephen Isserlis, Dénes Várjon, Jan Lisiecki, Janusz Olejniczak, Szábolcs Esztényi, Eugene Indjic, Tomasz Stańko, Soyoung Yoon, Nelson Goerner, Hana Blažiková, Olli Mustonen, Yulianna Avdeeva, Clare Hammond, Xavier de Maistre, Aleksandra Kuls, Katarzyna Gołofit, Francesco Piemontesi, Sarah Louvion, Erzhan Kulibaev, Marcin Zdunik, Andrzej Bauer, Belcea Quartet, Apollon Musagète Quartet, Orkiestra XVIII Wieku, Trondheim Symfoniorkester, Sinfonia Varsovia, Concerto Köln, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Collegium 1704, Frans Brűggen, Ed Spanjaard, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Marek Moś, Michael Güttler, Krzysztof Urbański, Václav Luks

FORTEPIANY: Erard (1838, 1849), Pleyel (1848, 1856), Graf (kopia instrumentu z ok. 1819),

Steinway (2006), Yamaha CFX, Bösendorfer 280

Dyrektor Artystyczny

STANISŁAW LESZCZYŃSKI

Mecenas Koncertów Artystów Iberoamerykańskich:

BZ WBK SANTANDER

Partnerzy:
LEXUS
SKM

Partnerzy Medialni:
RZECZPOSPOLITA 
TVP2 TVP KULTURA PAP POLSKIE RADIO KULTURAONLINE.PL O.pl – POLSKI PORTAL KULTURY REPORTER.pl AMS CHOPIN IN THE WORLD ONET

Oficjalny Hotel:
SOFITEL

WP_20140815_00120140816002116[fusion_builder_container hundred_percent=yes overflow=

10. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa

Od Chopina i Griega do Panufnika

Muzyka Chopina w kulturze europejskiej jest fenomenem, którego znaczenie zrozumieć można dopiero poprzez bezpośrednią konfrontację z całą muzyką starego kontynentu, z jej twórcami, zarówno tymi, którzy na Chopina oddziaływać mogli bezpośrednio, jak i tymi, którzy sami ulegli wpływowi genialnego polskiego kompozytora. Tych ostatnich znajdujemy zarówno w XIX wieku jak i (choć już w nie tak oczywisty sposób) w wieku XX. I choć pierwszy festiwal przedstawiał Chopina w konfrontacji z Beethovenem, idea wielości chopinowskich kontekstów legła u podstaw idei programowych festiwalu od pierwszej jego edycji. W szczególny sposób myśl ta przyświeca jubileuszowemu 10-temu wydaniu festiwalu. W programie jego znajdą się bowiem dzieła takich kompozytorów jak:

Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludvig van Beethoven, Thomas Tellefsen, Fryderyk Chopin, Michał Kleofas Ogiński, Maria Szymanowska, Franz Berwald, Józef Krogulski, Niels Wilhelm Gade, Edvard Grieg, Johann Nepomuk Hummel, Joseph Merk, George Onslow, Jan Václav Voříšek, Jan Ladislav Dussek, Auguste Franchomme, Franz Schubert, Johannes Brahms, Gioacchino Rossini, Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti, Ferenc Liszt, Carl Maria Weber, Ignaz Moscheles, Robert Schumann, Bedřich Smetana, Jean Sibelius, Richard Strauss, Giovanni Battista Pescetti, Francisco Tárrega, Gabriel Fauré, Enrique Granados, André Caplet, César Franck, Aleksander Skriabin, Siergiej Prokofiew, Dinu Lipatti, Samuel Barber, Igor Strawiński, Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Arne Nordheim, Olli Mustonen

Słuchać zatem będziemy muzyki, z której Chopin wyrastał (Bach, Mozart, Beethoven), którą się zachwycał (Bellini, Donizetti, Rossini), która powstawała równolegle z jego twórczością (Dobrzyński, Krogulski, Dussek, Franchomme, Onslow), która za nim podążała (Tellefsen, Grieg, Moscheles, Skriabin…) aż do naszych czasów (Szymanowski, Nordheim, Panufnik, Lutosławski…).

Beethoven wykonywany przez Orkiestrę XVIII wieku rozpoczął wielką przygodę poznawania Chopinowskiej muzyki od strony jej rzeczywistego brzmienia. Festiwale „Chopin i jego Europa” od samego początku eksponowały dzieła Chopina z dwóch perspektyw wykonawczych, wpisanych albo w nurt tradycyjny, albo w nurt historyczny, wykorzystujący instrumenty z epoki. Owocem m.in. historycznego wykonawstwa stał się w wersji fonograficznej „Prawdziwy Chopin” (The Real Chopin). Ale na festiwalu pojawił się również „Prawdziwy” Beethoven, Dobrzyński, Bach, Haydn, Mozart…, a w tym roku Tellefsen, Grieg, Krogulski, Vorisek…

A zatem już po raz dziesiąty z właściwą sobie otwartością i zaciekawieniem spojrzymy na wiek XIX, by odczuć jego dziedzictwo i rolę, jaką odegrał w nim patron naszego festiwalu. Nie pominiemy jednak i wcześniejszych twórców, z których romantyzm ów wyrastał, widząc w nich niekiedy swoje wzorce. Kiedy zaledwie wybrzmiewały wielkie dzieła Mozarta, Beethovena czy Schuberta na Chopina zwrócone zostały oczy całej Europy, co udowodnić zdołały liczne przykłady poprzednich chopinowskich festiwali. Tym razem po raz pierwszy pojawi się szczególnie wyraźnie akcent norweskiego zapatrzenia, fascynacji i inspiracji muzyką genialnego polskiego kompozytora.

I nie ograniczy się ono jedynie do wieku XIX. Obecny będzie bowiem zarówno ulubiony uczeń Chopina Tellefsen, jak i Chopin Północy, jak nazwano wielkiego Edwarda Griega, ale również i Arne Nordheim, którego Lutosławski uznał za wielkiego romantyka współczesności. Uzmysłowi nam to wciąż żywą tradycję chopinowskiego genotypu i naprowadzi na trop wciąż realnie istniejącego „polskiego ducha romantyzmu”, jaki uosabia w swej niezwykłej wrażliwości i niespotykanej subtelności muzyka urodzonego przed 100 laty Andrzeja Panufnika. Twórca ten znajdzie w programie Festiwalu swoje bardzo szczególne miejsce – podobnie jak w roku poprzednim Witold Lutosławski. 16 utworów autora Hommage à Chopin – obok wielu arcydzieł, również i tych wydobytych z zapomnienia – usłyszymy we wspaniałych interpretacjach muzyków znanych i mniej znanych, najzdolniejszej młodzieży muzycznej i doświadczonych mistrzów.

Festiwal rozpocznie orkiestra z Trondheim pod dyrekcją polskiego dyrygenta, zakończy go Orkiestra XVIII wieku, która świętować będzie swój chopinowski jubileusz dziesięciolecia wspaniałych, odkrywczych i wciąż inspirujących interpretacji muzyki tego kompozytora. Orkiestra była przy narodzinach Festiwalu, będzie również zamykać jego dekadę – prezentując jak przed laty Koncert e-moll z Dang Thai Sonem, koncerty Griega i Beethovena, półsceniczną wersję Cosí fan tutte Mozarta oraz jego ostatnią Symfonię Jowiszową.

Na jubileuszowy festiwal zaproszonych zostało wielu wspaniałych artystów i zespołów, których z Festiwalem łączy wieloletnia przyjaźń: m.in. Martha Argerich, Andras Staier, Nelson Goerner, Tomasz Stańko, Jaś Lisiecki, Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa, Concerto Köln… i wielu, wielu innych. Ale pojawią się też po raz pierwszy znakomici goście jak Dejan Lazić, Francesco Piemontesi, Peter i Patric Jablonski, Jorge Luís Prats, Inon Barnatan, Raffaela Milanesi, Szábolcs Esztényi, Soyoung Yoon, Collegium 1704… Nie zabraknie też ciekawych debiutów najmłodszych np. Katarzyny Gołofit i Erzhana Kulibaeva.

Stanisław Leszczyński

WP_20140815_02820140816124320[1]

***

BILETY NA FESTIWAL dostępne są w Internecie, bezpośrednio ze strony Instytutu, oraz w kasach Muzeum Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 1, Warszawa, czynne od wtorku do niedzieli w godz. 11.00–19.00).

Szczegółowe informacje na: www.chopin.nifc.pl/festival oraz pod nr tel. 22 441 61 93

wp_20140815_00320140816001948[1]-1

foto: Robert Alexander[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Scroll to Top
Scroll to Top