CALM_okładka

CALM. Bądź uważny i zacznij żyć

Żyjemy w świecie rozpędzonym do granic możliwości, a coraz większą część życia spędzamy ze wzrokiem wbitym w ekrany naszych smartfonów. Warto postawić sobie pytanie: co nam przez to ucieka? Odpowiedzi na nie szuka w swoim najnowszym filmie Keep calm and… Reżyser Życia – autor głośnego eksperymentu społecznego Chłopiec bez kurtki. Co byś zrobił?

Jesteś na spotkaniu ze znajomymi, a w międzyczasie rozmawiasz przez internetowe komunikatory z kimś innym? Podczas wyjątkowego wydarzenia, na którym właśnie jesteś, dużo czasu poświęcasz na uchwycenie jak najlepszego kadru na portale społecznościowe? Brzmi znajomo? No właśnie…

Podobny obraz wyłania się z najnowszej produkcji Reżysera Życia – autora głośnego eksperymentu społecznego Chłopiec bez kurtki. Co byś zrobił? Bohater filmu Keep calm and… (możesz go obejrzeć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=ZgwoPqHKQvI) jest nieustannie przyklejony do ekranu smartfona, wydaje się zupełnie nieobecny w swoim życiu. Udokumentowanie zamówionego posiłku, zrobienie zdjęcia na portale społecznościowe, wydaje się być ważniejsze niż towarzystwo, z którym w tym czasie przybywa. Film stanowi punkt wyjścia do dyskusji o tym jak odkryć w sobie więcej uważności i nauczyć się zwracać uwagę na właśnie przeżywane chwile.

Wyłącz autopilota

W naturalny sposób pojawia się pytanie: jak szkolić w sobie taką umiejętność? Wyrobienie w sobie uważności wymaga ćwiczeń tak jak samo jak osiągnięcie sprawności fizycznej. To umiejętność, która staje się stylem życia i, jak pokazują obecnie badania naukowe przynosi realne korzyści – mówi Michael Acton Smith, autor świeżo wydanego w Polsce brytyjskiego bestsellera Calm. Chińscy studenci, którzy przez pięć dni uprawiali po dwadzieścia minut dziennie medytację, odczuwali mniejszy niepokój, depresję i gniew niż ci, którzy nie medytowali. Uważność sprzyja też dobremu samopoczuciu, poprawiając relacje międzyludzkie i zwiększając empatię – dodaje. Dwadzieścia minut dziennie wydaje się niewielkim poświęceniem wobec ogromnej korzyści jaką jest spokojniejsze życie.

Kształtuj codzienne nawyki

Obietnicę życia w spokoju składa czytelnikowi przewodnik Calm. Książka została ułożona tak, aby w mało inwazyjny sposób współczesny człowiek mógł na nowo ukształtować swoje nawyki i być bardziej uważnym. Sięgając do jednej z ośmiu części – Natura, Sen, Podróże, Relacje z innymi, Praca, Dzieci, Kreatywność i Jedzenie – czytelnik ma szansę zatrzymać się na parę chwil, kiedy tylko potrzebuje, dostrzec otaczającą go radość i piękno, docenić aktualną chwilę. Sięgając do własnego doświadczenia autora oraz wiedzy naukowej książka oferuje konkretne rozwiązania. W jednym z rozdziałów, Michael Acton Smith podpowiada jak przeprowadzić
u siebie „cyfrowy detoks” powołując się między innymi na Steva Jobsa i jego żonę, którzy nie kupowali swoim najmłodszym dzieciom iPadów i wprowadzili w domu przerwę technologiczną. Mały krok taki jak „żadnych urządzeń cyfrowych w sypialni” może przyczynić się poważnie do poprawy jakości życia. Warto czasem dokonać rachunku sumienia i rozważyć czy pewne rozdziały naszego funkcjonowania nie wymagają poprawy, aby żyło się nam spokojniej doceniając „tu i teraz”.