Kaspszyk Jacek fot. Juliusz Multarzyński

„Ariadna na Naksos” R. Straussa w Filharmonii Narodowej

Parafraza mitycznego wątku o Ariadnie poprzedzona współczesnym prologiem – oddana mistrzowską muzyką – to opera Richarda Straussa Ariadna na Naksos. Dzieło w koncertowym wykonaniu zabrzmi w Filharmonii Narodowej 22 i 23 listopada pod batutą maestro Jacka Kaspszyka.

Swoją szóstą operę napisał Strauss już jako dojrzały twórca, autor takich dzieł tego gatunku, jak Salome, Elektra czy Kawaler Srebrnej Róży oraz słynne poematy – m.in. Don Juan, Dyl Sowizdrzał, Tako rzecze Zaratustra czy Życie bohatera. Druga wersja Ariadny na Naksos do tekstu Hugo von Hofmannsthala, którą usłyszymy w Filharmonii, swoją premierę miała w 1916 roku w Wiedniu. Składa się z dwóch części – rozbudowanego prologu oraz jednoaktowej właściwej opery.

Ariadna na Naksos ma formę pastiszu, łączy w sobie elementy komiczne i wzniosłe, przeciwstawia sobie dwa światy realny i idealny. W prologu, który wykorzystuje popularną technikę „teatru w teatrze” obserwujemy przygotowania do wystawienia (jak się nagle okazuje jednoczesnego) commedia dell’arte i opery seria. Kluczową osobą jest tutaj Kompozytor (rola powierzona głosowi kobiecemu), przepełniony szczytnymi ideami twórczości artystycznej. Przeżywa głębokie rozterki w zderzeniu z ignorancją i banałem otaczającego świata teatru operowego. Następująca po prologu właściwa opera jest zmodyfikowaną wersją mitu o Ariadnie, gdzie obok głównej bohaterki ważną rolę odgrywa postać Zerbinetty, reprezentująca świat rzeczywisty, której koloratury są przeciwwagą dla urzekających, lirycznych partii Ariadny. To Zerbinetcie kompozytor powierza brawurową, niezwykle trudną arię, stanowiącą kulminacyjny punkt dzieła. Muzyka najwyższej próby, genialna instrumentacja, charakterystyczny sposób prowadzenia narracji melodycznej i bogata harmonia zachwycają nie tylko miłośników twórczości Richarda Straussa.

Śpiewakom dzieło Straussa daje wyśmienite pole do ukazania pełni swoich możliwości. Do koncertu w Filharmonii Narodowej zaangażowano międzynarodową plejadę znakomitych solistów. Rolę tytułową zaśpiewa amerykańska artystka Meagan Miller, dla której Ariadna była europejskim debiutem (Volksoper w Wiedniu, 2009), a uznanie, jakie zdobyła, zaowocowało angażami do wielkich ról w dziełach Wagnera, Pucciniego i innych utworach Straussa. Wiosną 2014 r. wystąpiła w roli Ariadny na deskach wiedeńskiej Staatsoper. Wymagającą partię Zerbinetty zaśpiewa Anna Simińska, niezwykle wszechstronna młoda polska śpiewaczka, obecna częściej już na światowych niż polskich scenach. Swoją interpretację roli Kompozytora przedstawi Agnieszka Rehlis, solistka najważniejszych polskich teatrów operowych (z Teatrem Wielkim – Operą Narodową na czele) i wielu europejskich scen.

Całość poprowadzi maestro Jacek Kaspszyk, mający w dorobku znakomite kreacje operowe i zawsze świetnie czujący się w repertuarze przełomu XIX i XX w.

Po raz pierwszy w historii koncertowych wykonań oper w Filharmonii Narodowej słuchacze będą mogli na bieżąco śledzić akcję opery, gdyż jej libretto (w polskim przekładzie Agnieszki Kłopockiej) będzie wyświetlane na specjalnym ekranie nad wykonawcami.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Kaspszyk Jacek, fot. Sophie Wright
Kaspszyk Jacek, fot. Sophie Wright
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Scroll to Top
Scroll to Top