Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa

10. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa

Ponad trzydzieści koncertów, szesnaście utworów w 100-lecie urodzin Andrzeja Panufnika, Koncert a-moll Edwarda Griega – Chopina Północy, wykonany na oryginalnych instrumentach, po raz pierwszy w Polsce; twórczość ulubionego ucznia Fryderyka Chopina – Thomasa Tellefsena, 10-lecie Orkiestry XVIII wieku, połączone z jubileuszem 10-lecia festiwalu.
I najwybitniejsi wykonawcy i zespoły ze świata, wśród nich: Martha Argerich
, Nelson Goerner, Sinfonia Varsovia, Concerto Köln i inne. Już wkrótce 10. Festiwal Chopin i Jego Europa.

Wzorem lat ubiegłych, 10-ty, jubileuszowy festiwal „Chopin i jego Europa”, ze znaną z poprzednich edycji otwartością i zaciekawieniem spojrzy na wiek XIX, by umożliwić odczucie jego dziedzictwa i roli, jaką odegrał w nim patron festiwalu. Nie pominie jednak i wcześniejszych twórców, z których romantyzm ów wyrastał, widząc w nich niejednokrotnie swoje wzorce. Kiedy zaledwie wybrzmiewały wielkie dzieła Mozarta, Beethovena czy Schuberta, na Chopina zwrócone zostały oczy całej Europy, co udowodnić zdołały liczne przykłady poprzednich chopinowskich festiwali. Tym razem po raz pierwszy pojawi się szczególnie wyraźnie akcent norweskiego zapatrzenia, fascynacji i inspiracji muzyką genialnego polskiego kompozytora. I nie ograniczy się ono jedynie do wieku XIX.

Pojawi się bowiem twórczość zarówno ulubionego ucznia Chopina – Thomasa Tellefsena, jak i Chopina Północy, jak nazwano wielkiego Edwarda Griega, ale również i Arne Nordheima, którego Witold Lutosławski uznał za wielkiego romantyka współczesności. Uzmysłowi nam to wciąż żywą tradycję chopinowskiego genotypu i naprowadzi na trop wciąż realnie istniejącego „polskiego romantyzmu”, jaki uosabia w swej niezwykłej wrażliwości i niespotykanej subtelności muzyka urodzonego przed 100 laty Andrzeja Panufnika. Festiwal Chopin i jego Europa – wydarzenie samo w sobie, co roku ukazuje muzykę swego patrona w nowych muzycznych kontekstach. W roku 2014 jednym z najważniejszych kontekstów staje się właśnie muzyka tego kompozytora, dwudziestowiecznego polskiego emigranta z wyboru. Będzie to z pewnością kontekst dający nie tylko niebagatelną możliwość bliższego dotknięcia samej istoty muzyki tego twórcy, ale również sprzyjający odczytywaniu jej niejako na nowo i to również w odniesieniu do muzyki Fryderyka Chopina…

Bardzo szczególne miejsce znajdzie w programie Festiwalu muzyka Andrzeja Panufnika – podobnie jak w roku poprzednim muzyka Witolda Lutosławskiego. 16 utworów autora Hommage à Chopin – obok wielu arcydzieł, również i tych wydobytych z zapomnienia – usłyszymy we wspaniałych interpretacjach muzyków znanych i mniej znanych, najzdolniejszej młodzieży muzycznej i doświadczonych mistrzów. Dzięki Festiwalowi istnieje duża szansa, że muzyka Andrzeja Panufnika będzie rozbrzmiewać w Polsce w znacznie większym niż dotychczas wymiarze. To chyba jedyny (nie tylko w Polsce) festiwal, na którym zaplanowano do wykonania aż 16 utworów Panufnika! Szesnaście kompozycji o zupełnie różnym obliczu – są wśród nich symfonie (czwarta: Concertante oraz Dziesiąta), trzy koncerty solowe (fortepianowy, skrzypcowy i wiolonczelowy), niezwykła Arbor cosmica na smyczki oraz utwory kameralne – wszystkie trzy kwartety smyczkowe, sekstet Train of Thoughts oraz sześć z jego dwunastu fortepianowych miniatur (12 Miniature Studies, oryginalnie wydane w Polsce jako Krąg kwintowy). Co niezwykle istotne, zabrzmią one również w wykonaniu artystów debiutujących w tym repertuarze – Apollon Musagète Quartett (wszystkie kwartety), pianistek – Katarzyny Gołofit (Koncert fortepianowy) i Clare Hammond (12 Miniature Studies), skrzypaczki Aleksandry Kuls (Koncert skrzypcowy), czy

wreszcie – wybitnego harfisty Xaviera de Maistre (Sinfonia concertante). To ważne, bo daje szansę na to, że artyści ci włączą te kompozycje na dłużej do swego repertuaru… Na pewno podczas Festiwalu, występując wraz z mistrzami dobrze już zaznajomionymi z muzyką Panufnika – Andrzejem Bauerem, Jerzym Maksymiukiem, Markiem Mosiem i orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Filharmonii Narodowej i Aukso – oddadzą bogactwo odcieni tej głęboko oryginalnej
i często niezwykle poruszającej muzyki.

Na Festiwalu nie zabraknie także najbardziej charakterystycznego jego rysu: wykonawstwa historycznego. Należne jej centralne miejsce zajmie w tym obszarze Orkiestra XVIII wieku, która na 10. Festiwalu świętować będzie swój własny jubileusz dziesięciolecia odkrywczych i wciąż inspirujących interpretacji muzyki Fryderyka Chopina. Orkiestra była przy narodzinach Festiwalu, będzie również zamykać jego dekadę – prezentując obok Chopina, Griega i Beethovena półsceniczną wersję Cosi fan tutte Mozarta.

Wśród jubileuszowych gości pojawią się też artyści i inne zespoły, które z Festiwalem łączy wieloletnia przyjaźń: Martha Argerich, Nelson Goerner, Sinfonia Varsovia, Concerto Köln… 

Sprzedaż biletów na festiwal rozpocznie się dnia 15 maja 2014 roku

Więcej informacji: www.chopin.nifc.pl

chopin

Scroll to Top
Scroll to Top